Almohaden en Marokko

Gestart door Samariaan, 10/05/2004 om 20:48:43

Samariaan

Wie kan me wat meer vertellen over deze berber dynastie? Ik heb een paar opvervlakkige dingetjes kunnen vinden op t net. Ze vonden hun kern bij de berbers in de Atlas,onder leiding van Ibn Tumart en hebben zich daaruit verspreid met het doel om de Eenheid van Allah te verkondigen en te stijden tegen bijgeloof en sufistische praktijken.

Dit alles speelde zich af rond 12e 13e eeuw. Is het huidige koningshuis hier een afvloeisel van, en heeft de Rif ook onderdeel uitgemaakt van hun rijk?

Ariaz

#1
Deze mowahideen hebben de arabieren gebracht naar de gharb

AFRA

CiteerDeze mowahideen hebben de arabieren gebracht naar de gharb

nee,niemand bracht de arabieren naar noord afrika.

er zijn wel een zeer klein aantal afstammelingen van beni hilal en beni suleiman (de boeren).
er zijn ook een paar arabieren (van spanje) die ontvangen zijn in marokko .

de arabieren in noord afrika worden als minder dan tien procent in afrika beschouwd.

zie naar de egyptenaren! zij zijn allemaal gearabiseerd behalve een paar van de imazighen. maar toch noemen ze zich egyptenaren (en zeker arabieren). dus ze geven toe dat ze gearbiseerde egyptenaren zijn.

zo is het geval ook bij de imazighen, de meesten zijn imazighen als ras, maar ze beschouwen zich als arabieren. hun cultuur is zelfs amazigh.
dus ze zijn een categorie van de arabieren die vrij lager dan de originele arabieren (arabieren van de tweede rang).

aah, jij vergist je. sommigen haten de aloravieden en de almohaden omdat ze niet riffijnen zijn.
ik ben riffijn maar ik denk niet op deze manier. (gelukkig)

Aqsil

#3

CiteerWie kan me wat meer vertellen over deze berber dynastie? Ik heb een paar opvervlakkige dingetjes kunnen vinden op t net. Ze vonden hun kern bij de berbers in de Atlas,onder leiding van Ibn Tumart en hebben zich daaruit verspreid met het doel om de Eenheid van Allah te verkondigen en te stijden tegen bijgeloof en sufistische praktijken.

Dit alles speelde zich af rond 12e 13e eeuw. Is het huidige koningshuis hier een afvloeisel van, en heeft de Rif ook onderdeel uitgemaakt van hun rijk?
Mohadanen hebben de Amazigh land verenigd van Marokko tot Tunesië verenigd. Ze hebben de Arabieren het land uitgezet. In de geschiedenis boeken staat dat ‘Mohadenen hebben Arabieren weggeveegd’  uit Noord Afrika.

Massugrada

#4

CiteerWie kan me wat meer vertellen over deze berber dynastie? Ik heb een paar opvervlakkige dingetjes kunnen vinden op t net. Ze vonden hun kern bij de berbers in de Atlas,onder leiding van Ibn Tumart en hebben zich daaruit verspreid met het doel om de Eenheid van Allah te verkondigen en te stijden tegen bijgeloof en sufistische praktijken.

Dit alles speelde zich af rond 12e 13e eeuw. Is het huidige koningshuis hier een afvloeisel van, en heeft de Rif ook onderdeel uitgemaakt van hun rijk?

de dynastie der Meriniden was Riffijns

Yugurthen

#5
en kan je iets over de moren vertellen.

E3ber_Tastite

#6

Citeerde dynastie der Meriniden was Riffijns

Kan iemand, meer over de dynastie der Merinieden vertellen?


Aqsil

#8

CiteerKan iemand, meer over de dynastie der Merinieden vertellen?
http://www.amazigh.nl/cgi-bin/forum/awar.pl?board=Geschiedenis&action=display&num=1074762392

AFRA

#9
azul,

een lieve vreemdeling schrijft over de imazighen.een gezellige lezing:

""""Barbarije

Barbarije was tot in de 19e eeuw de benaming voor de kustgebieden van Noord-Afrika, met name van het huidige Marokko, Algerije, Tunesië en Libië. De naam komt van het volk de Berbers.

Hoewel Barbarije grotendeels officieel onder het Ottomaanse Rijk viel bestond het in feite uit een aantal vrijwel zelfstandige stadsstaten (Tripoli, Algiers, Tanger en Tunis) die hun geld verdienden door plundering, schattingen en losgeld. Berucht waren in Europa vooral de Barbarijse piraten die de Middellandse Zee en delen van de Atlantische Oceaan onveilig maakten, en de slavenmarkten waar Europese en Afrikaanse slaven werden verhandeld.

Barbarije is dus vrijwel nooit een eenheid geweest, maar door de Europeanen werd Tripoli (nu in Libië) vaak als de "hoofdstad" gezien. De eerste overzeese militaire actie van de Verenigde Staten was de bestorming van deze stad om een einde te maken aan de piratenaanvallen. Dit was de zogenaamde Tripolitaanse Oorlog (1801-1805)"""".

bron: openbare bron.


hoort dit artikel tot dit topic ? ik denk het wel.




Dora

#10
als jij me dat stukje vertaling stuurt > dan stuur ik jou dat stukje geschiedenis...eerlijke deal!!