Hoofdmenu

Cheikha Rimitti overleden

Gestart door ameziane, 20/05/2006 om 16:42:02

ameziane

'Oermoeder van de Raï' overleden
15 mei 2006, 22:57   

PARIJS (ANP) - De Algerijnse zangeres Cheikha Rimitti is maandag op 83-jarige leeftijd in de Franse hoofdstad Parijs aan een hartaanval overleden. Dat meldde de platenmaatschappij van Rimitti, die bekend stond als de 'oermoeder van de Raï'.

Rimitti maakte in 1956 haar eerste plaat en zong altijd vrijmoedig over alcohol, seks en verdovende middelen. Nadat Algerije onafhankelijk was geworden, werd de volksmuziek verboden en emigreerde Rimitti naar Frankrijk. Daarna gingen haar teksten veelal over heimwee.

Rimitti bleef haar hele leven optreden. Onlangs nog gaf ze een optreden in Parijs

Camaron'N'IstIgliwa

Yah, Chebba Rimitti died last week...at the age of 83 years old!
I think that had brought sadness to quite a lot of algerian folks.

Tamza

:(

Ad yerhem sidi Rabbi. Haar muziek was ongekend goed. Muziek dat je voelt. Topartiest. Tragisch dat ze zo verkettert werd vanwege haar teksten.

athsaynou


Sabadilla


Heeft iemand haar nummer:  "c'est fini"


Izouran

Ik kende haar niet, ze lijkt op een Tmazight.


Memma

Ze lijkt idd op een Tmazight, maar weet niet zeker of ze dat  is. Want volgens mij komt ze uit Oran en dan lijkt het me wat vanzelfsprekender dat het een arabisch-sprekende Algerijnse is.

Tamza

Rmitti was 1 van de grondleggers van raï-muziek. Raï-muziek vind zijn oorsprong in Amazigh-muziek, dus grote kans dat zij dat ook was. Je kan het ook duidelijk horen aan dat klagerige geluid van de fluit. Dat is typisch Rif-Kabylisch.

Memma

Ach ja, tmazight zal ze dan toch wel zijn. Of ze nou verarabiseerd is of niet..
Maar wat betreft de rai-muziek; deze heeft inderdaad veel overeenkomsten met muziek uit o.a. de Rif.
Ook interessant om te weten is dat deze muziek van origine muziek van de bedoeien is en door de chikhat van Oran zijn overgenomen en die typische Amazigh-elementen er pas later bij zijn gekomen; te denken aan de fluit en andere percussie-instrumenten. Dus eigenlijk een mix van allerlei muzieksoorten uit Tamazgha.

miss.F.

Ach jee, ik zag haar weleens op tv en vond het wel apart dat een dame op leeftijd nog over de liefde etc zong

Isefrawen

#11
Ze heeft in de jaren 70 en 80 een paar leuke nummers gemaakt. Ghier elbaroud baghie ye7kem is het nummer waar ze mee bekend is geworden. Ze heeft veel respect door de jaren heen gekregen uit de Raï-scene. Ze zien haar als de oprichtster van Rai muziek. Of dat zo is, is maar de vraag. Door haar controversiële liedjes in een vrij conservatieve Algerije (onafhankelijkheid, FIS, burgeroorlog) werd zij steeds meer gewaardeerd door immigranten uit Europa. Deze vrouw heeft veel mannenleed meegemaakt, als er iemand is die voor de onderdrukking van de moslimvrouw zou moeten opkomen, dan was zij het wel. De vrouw heeft veel meegemaakt en een hoop ellende overleefd. Keiharde tante, dat hoor je ook in haar stem en de liedjes die zij vertolkt. Respect!

student1980

#12

Is er niet nog meer muziek beschikbaar?

*-RiFFijn0s-*

Azul,
Wat ik vaak gehoord heb is dat Cheikha Remitti van origine een Riffijnse is, om precies te zijn uit Ait Saaïd. Haar vader is Arifi en haar moeder een Algerijnse. Haar vader heeft zich beginjaren 1900 in west-Algerije gevestigd.

Raï muziek vindt zijn oorsprong uit Amazigh muziek, eigenlijk is het gewoon amazigh muziek, maar dan in het darija gezongen.
Ik vindt oude Raï muziek nog steeds mooie muziek en luister er graag na. De manier hoe zij muziek maken, gewoon prachtig.

Moge cheikha remiiti in alle rust rusten.

Adwenni nta

MBTiza

cheikha taxasath  udji cheikha rimiti, oude vrouwtjes van die leeftijd horen niet meer op het podium te staan.