Eigenlijk is Kabylisch muziek best nep

Gestart door Tamza, 17/06/2004 om 19:36:58

Tamza

Het is wel mooi enzo, maar Kabyliërs hebben niet echt een herkenbaar geluid. Djurdjura lijkt wel Keltisch, Takfarinas is een beetje rai-achtig, Idir lijkt weer meer westerse pop.

Idir

#1

Dat moet volgens mij ook wel, als je ten minste groot publiek wil bereiken moet je ook een beetje mixen.... :) Dus daar is helemaal niks mee, zelfs Westerse artiesten laten zich regelmatig door b.v. Afrikaanse, Indiaase..... etc muziek insperieren.... Trouwens ik heb Begrepen dat de Oosprong van Rimiti (moeder van de Rai) in de Amazigh-lied (Izran) zit!! Als dit laatste klopt dan zijn de rollen omgedraaid.... ;)

Idir

#2

bouaouiouach

CiteerHet is wel mooi enzo, maar Kabyliërs hebben niet echt een herkenbaar geluid. Djurdjura lijkt wel Keltisch, Takfarinas is een beetje rai-achtig, Idir lijkt weer meer westerse pop.
beste Tamza,
   De Kabyliers muziek nep is, hoe heb je dat geconcludeerd?
 De puur Kabyliers muziek heb je het waarschijnlijk nog niet gehoord, neem bijvoorbeeld, 3mar ezzahi, slimane 3azem, cherifa, ait menguelet, ma3toub lounes...etc.
 Ik persoonlijk heb ik niks over de kabylische muziek te klagen, want ze hebben zoveel artisten, van traditioneel tot modern. Maar de vraag is aan onze. Wij in Arrif, of krijgen we genoeg van zoals dat artistloos zanger "said mariouari" als papegaaie van "Mazouni" de Algerijnse zanger. Of Takfarinas muziek is rai-achtig, daar twijfel ik, ik heb genoeg bandjes van hem
 Â tannemiert  mohammed

abrid

#4
Je hebt er nog veel meer bv. Si Moh, Ideflawen, Cheigh Hasnawi, Akli D, Oul Lahlou, Malika Domran, Agraw etc etc

De volksmuziek van Iqbailien/Izwawen klinkt hier overal in door.

Hun zijn een voorbeeld voor de rest van de Iamzighen.

MBTiza

#5

CiteerJe hebt er nog veel meer bv. Si Moh, Ideflawen, Cheigh Hasnawi, Akli D, Oul Lahlou, Malika Domran, Agraw etc etc

De volksmuziek van Iqbailien/Izwawen klinkt hier overal in door.

Hun zijn een voorbeeld voor de rest van de Iamzighen.


Zij zijn inderdaad een voorbeeld van de rest van de Imazighen, toen m'n vader in de jaren 60 in frankrijk werkte vertelde hij over hen...zij kozen bij gevechten in pensions altijd de kant van de Irifiyen als het tussen een Algerijnse arabier en een Marokkaanse Amazigh ging. Zij zijn ook veel talrijker dan de Irifiyen en veel meer bewust van hun identiteit.

Taghzayfut

#6

CiteerZij zijn inderdaad een voorbeeld van de rest van de Imazighen, toen m'n vader in de jaren 60 in frankrijk werkte vertelde hij over hen...zij kozen bij gevechten in pensions altijd de kant van de Irifiyen als het tussen een Algerijnse arabier en een Marokkaanse Amazigh ging. Zij zijn ook veel talrijker dan de Irifiyen en veel meer bewust van hun identiteit.

Souss imazighen zijn een voorbeeld voor de rest van de imazighen. Ikbaliyen zijn heel close met isoussiyen. Souss imazighen zijn het talrijkst.

MBTiza

#7
Schluh zijn het taltijkst en daar vallen de Souss Imazighen onder....dus tachelhit sprekers. De Iqbeliyen zijn volgens mij met 7 miljoen mensen.

abrid

#8
Vind het wel ver gaan qua politieke strijd. Die heb ik de Issousien nooit zien voeren als de Iqbailien. Ook al zijn ze talrijker. Talrijk wil niet veel zeggen.

Wat ik bedoelde was dat de Iqbailien alle Imazighen voor waren in de strijd voor behoud taal en cultuur!

MBTiza

#9
Inderdaad Abrid...zij waren er vroeg bij met het Amazigh bewustzijn.

Taghzayfut

CiteerVind het wel ver gaan qua politieke strijd. Die heb ik de Issousien nooit zien voeren als de Iqbailien. Ook al zijn ze talrijker. Talrijk wil niet veel zeggen.

Wat ik bedoelde was dat de Iqbailien alle Imazighen voor waren in de strijd voor behoud taal en cultuur!

Amazigh bewustzijn zit er al bij de geboorte in bij de isoussiyen.
Wie is hier nu de strijd aan het voeren? Heb geduld. Je weet niet wat er zich in tamazgha afspeelt. Ik kan je wel zeggen, dat het heel veel is en voor alle imazighen.
Iqbalien hebben nog steeds niets concreets bereikt en hun lievelingstad is Agadir, omdat ze weten dat het daar broeit van de plannen voor een reconquista.

abrid

#11
Hebben niets bereikt dat is wel overdreven. Hun schreeuw is al meerdere malen de wereld ingegaan. Er word nu zelfs over autonomie gesproken! Wij Imazighen van Marokko lopen nog heel erg achter. Wij krijgen zoethoudertjes als er in een buurland imazighen opkomen voor hun rechten.

Na de hevige rellen in Algerije maakte men in Marokko bekend dat men de amazigh taal wil onderwijzen. Dit zodat die rellen niet naar marokko overslaan!

Taghzayfut

CiteerHebben niets bereikt dat is wel overdreven. Hun schreeuw is al meerdere malen de wereld ingegaan. Er word nu zelfs over autonomie gesproken! Wij Imazighen van Marokko lopen nog heel erg achter. Wij krijgen zoethoudertjes als er in een buurland imazighen opkomen voor hun rechten.

Na de hevige rellen in Algerije maakte men in Marokko bekend dat men de amazigh taal wil onderwijzen. Dit zodat die rellen niet naar marokko overslaan!

Zal wel. Is er toch geen autonomie en wat hebben ze aan een autonomie als je economisch instabiel bent? Wij maken meer kans op een sterke souss autonomie en wie weet komt ie er ook wel.
De rellen zijn al begonnen in marokko,dus.

imzourenlady

#13
salaam,

maakt idir muziek meh????

razafa

#14

Citeersalaam,

maakt idir muziek meh????

hahahahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
haaaahaaaaaaaaa
baaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
balalalalalasaaaaaaa
kiz kiz kiz.

ze hebben het hier over idir akbayli die mooi muziek maakt, hij is over de hele wereld bekend behalve bij jou a to3 to3  ha gui gham a bako3. en niet over idir lid van deze forum ar warrath abarkan.