Hoofdmenu

Izran

Gestart door Aith, 03/11/2001 om 00:08:34

imzourenlady

#15
salaam,

heey weten jullie ook dat er vroeger met IZRAN werd gebeddeld (hoe je het nu met rappen hebt) zo zongen een paar meiden iets en het is bedoeld voor andere meiden die daarop heel snel wat verzinnen en daar weer op beantwoorden sommige teksten zijn echt gatar en erg beledigend!!!! het werd op bruiloften enzo gezongen!!!

imzourenlady

salaam,

zelf vind ik dat IZRAN moet blijven bestaan en ik vind het echt heel jammer dat het aan het verdwijnen is!!!!!!!!!!!!!

imzourenlady

#17

Citeerik was jong, helaas is het nu verdwijnen,
izran door meisjes onderweg naar de put om water te halen
izran door meisjes terug uit de bergen,
tisou tshathin 3ammant s thazath (manden vol vijgen)
door ichawwaren (graanmaaiers) in het veld
en natuuurlijk op ouran enzo...

salaam,

hahaahha ja echt leuk joh jammer dat wij het niet mee kunnen maken!!!!

oualaya

#18
Azul.

Izran, mijn verslaving. :) Maar echt ik vind echt dat ze op bruiloften gezongen moeten blijven. Ik maak ze alhamdollilah nog wel mee. Laatst nog ééntje, waar ik zelf ook nog heb gezongen. Is echt leuk om dat het zijn allen te doen en dan met die oude vrouwtjes erbij hahaha. Wat Imzourenlady ook zei is zo, dat ze op elkaar reageren 'dissen'. Het is echt grappig om dat aan te horen, die teksten gewoon. Jammer dat ik dat nog nooit heb meegemaakt. Of de Izran uit tijd van de oorlog in de rif, zulke mooie teksten die de vrouwen over hun mannen zongen of de mannen over hun belevenissen. Wel verdrietige teksten, maar mooi.
Ik maak mijn moeder altijd gek zodat ze het mij leert en alhamdollilah dat ze nog zoveel kent. Maar je kunt er makkelijk aan komen, gewoon muziek kopen van de wat oudere zangers en zangeressen. Je hebt genoeg van die takezdak muziek met adjoen en alles, alleen goed zoeken of vragen aan de oudere mensen die nog muziek hebben van vroeger ( zoals ik heb gedaan ).

Maar echt Izran, wat kan ik erover zeggen. PRACHTIG.!!
Dat is mijn verslaving, een goede verslaving noem ik het zelf. :)

Tannemiert.

abrid

#19
een soort mata hari!Mischien was je vader met Aisha Kandisha in verwarring. Lala Bouya stamt uit de tijd van een koninkrijk Nkur.

Samariaan

CiteerLala Bouya stamt uit de tijd van een koninkrijk Nkur.

je bedoelt als in Nkur die rivier die dichtbij imzouren en alhoeceima stroomt (of droog staat)?

Samariaan

#21

CiteerMijn vader vertelde me dat lelle Bouya vroeger een vrouw was in de tijd dat de Spanjaarden Marokko bezetten. Ze lokte de Spanjaarden mee, zogenaamd dat ze aan hun kant stond, en eenmaal als een zo'n Spanjaard mee kwam werd hij onthoofd door de mannen van de Amazigh-stammen.


wat een tactiek, bedankt voor het verhaal Saaliha!

Tama

#22

Citeereen soort mata hari!Mischien was je vader met Aisha Kandisha in verwarring. Lala Bouya stamt uit de tijd van een koninkrijk Nkur.


*ligt in een deuk*

Alhoub

ik ben dol op izran en heb genoeg bandtjes van izran. ik heb zelfs nog bandtjes uit de jaren 70 van bruiloften in onze dorp en omgeving. ben nog steeds bezig om inzran bandtjes te verzamelen om mijn collectie te vergrote. dat is nou mijn hobby!!!!


groetjes

Wasilla tarifest

Citaat van: Alhoub op 17/09/2004 om 21:22:32
ik ben dol op izran en heb genoeg bandtjes van izran. ik heb zelfs nog bandtjes uit de jaren 70 van bruiloften in onze dorp en omgeving. ben nog steeds bezig om inzran bandtjes te verzamelen om mijn collectie te vergrote. dat is nou mijn hobby!!!!


groetjes

Leuke hobby

elidrissi

salam
jazeker je hoort ze iniedergeval in ons familie als er iemand gaat trouwen
dat is soms echt irritand.
maar ik zelf kan ook een paar izrans heb het geleerd van een tante die in de bergen woonde maar nu in nederland is.

baslama

athsaynou

#26
Ik ben ook helemaal gek op IZRAN maar het jammere der aan is dat het verloren gaat dus ik raad iedereen aan om het te leren dit hoort bij onze cultuur!! Ik leer het een beetje van me moeder en ik zeg het lukt aardig ik maak er nu een bundeltje!! Als iemand wat kent willen jullie ze alsjeblieft hier plaatsen alvast bedankt

MBTiza

die tuthola's van tegenwoordig kunnen alleen springen en hobbelen op die chaabi muziek

athsaynou

Citaat van: MBTiziAzza op 22/09/2004 om 14:14:40
die tuthola's van tegenwoordig kunnen alleen springen en hobbelen op die chaabi muziek

ewa ken jij er wat van of niet?

MBTiza

alif inu thewwi thasa7wiwth n wanu
ur thewwi dlemlih minzi they 3athettu

Ken ik er wat van ofnie?