Hoofdmenu

Izran

Gestart door Aith, 03/11/2001 om 00:08:34

Aith

Worden er nog Izrans op bruiloften gezongen?

iman (Gast)

#1
GELUKKIG WEL,

IK MAAK NOG WEL BRUILOFTEN MEE WAAR
GELUKKIG NOG IZRAN WORDEN GEZONGEN.

TAKTEZ TAKTEZ
YOEEEEYYYYYY YYYYOOEEYYYYYYYYYY

;)

Aroman

#2
Vroeger hield ik niet echt van Izran. maar nadat ik ze op de bruiloft van mijn zus in marokko, door een paar nichten uit het dorp heb horen zingen, ben ik eraan verslaafd.

Take Care All.

;)

just me

#3
Hallo allemaal:)

Weet je wat nog leuker is ik heb een keer mee gemaakt dat oude vrouwen izran (lala Woeia) hebben gezongen het was echt ;D;D;D maar ik vond het gaaaaaaaaaaaaf 4 vrouwtjes de eerste met adjoen en de andere volgen.
;D;D;D;D

Fouad (Gast)

#4
Hallo
Op bruiloften worden nog steeds izran gezongen en ik vind dat ook zo moet doorgaan.
Ik vind da izran heel erg leuk en mooi.Ik zelf luister alleen naar berberse muziek. Zoals Laila Chakir, Milouda, Mimoun Rafroua, Ramazo en Said mariouari.

Mohammed (Gast)

#5
Die izran maken pas een bruiloft echt tot een berbers ouraar en dat wordt echt leuk als het wordt gehouden op het platteland!!!:)))

Hakima (Gast)

#6
Salaam,
over Izran gesproken,ik vind izran erg leuk om te horen,ik zing ook vaak met een vriendin samen,en nog anderen.wij doen dan (Arays).Ik vind het heel jammer op bruiloften hier wordt niet gezongen,terwijl dit eigelijk ons traditie is.


                   wa Salaam

                  

Nomad

#7
ik was jong, helaas is het nu verdwijnen,
izran door meisjes onderweg naar de put om water te halen
izran door meisjes terug uit de bergen,
tisou tshathin 3ammant s thazath (manden vol vijgen)
door ichawwaren (graanmaaiers) in het veld
en natuuurlijk op ouran enzo...

ithri

#8
Azul mara,

Over Izran gesproken izran hebben altijd in Rif geleefd, en leven nog steeds, de meeste kennen izran alleen tijdens de bruiloften, geboortefeesten of besnijdenissen, maar de izran vinden plaatsen ook op de andere plaatsten dan op deze feesten.

Elke gebeurtenis heeft een eigen izran en niet te vergeten een eigen melodie, ik zal bepaalde voorbeelden geven wanneer de izran werden gezongen.
„h Izran werden gezongen door de meisjes als ze gras (rehthesch) gingen halen voor de dieren (door vrouwen).
„h Izran van themejra waren erg geleefd tijdens het oogsten van graan enz (door mannen en vrouwen).
„h Izran van Asserwath deze is wanneer de oogst werd bewerkt door de ezels (door mannen).
„h Izran over de Imajahden tijdens de oorlogen (door vrouwen).
„h Izran tijdens het maken van karnemelk (door vrouwen).
„h Izran Tijden het bewerken van wol en het maken van tapijten (door vrouwen).
„h Izran tijdens het draaien van de molen (thasaerth) bij het maken van thazemeth (vrouwen).
„h Izran op de feesten (door mannen en vrouwen).
„h Izran op over de mannen die naar het buitenland gingen Algerije en later Europa. (Door vrouwen en mannen).
„h Izran over de politieke situatie in Marokko (door mannen).
„h Izran over de liefde (vrouwen en mannen).
„h Izran om een kind in de slaap te brengen (door de moeder of oma).
„h En nog meer¡K¡K¡K¡K¡K¡K¡K¡K¡K¡K¡K¡K¡K..

Deze izran verschillen van streek tot streek, zo kennen we in Nador en omgeving een heel nader soort melodieus en teksten dan in Alhoceima of Berkane.
Ik hoop dat Ayned en Themigist over dit onderwerp meer gaan schrijven want ze hebben hier meer verstand dan ik, zodat de lezer van deze tred ook meer komt te weten over ons oude izran met de combinatie melodie van lala Bouya.

Thenniemert Ithri,

ayned

#9
beste Ithri, beste imazighen, azul.
het is een mooi onderwerp, ik kan jullie er heel veel vertellen, alleen het spijt me zeer, ik heb geen tijd. onze geschidenies is niet geschrijfen, en jullie weeten waarom. maar we kunnen het altijd in onze IZRAN vinden.
ik kan jullie veel over Izran vertellen, maar ik kan het nu niet. ik ben hard bezig met een nieuw theater stuk, van onze broeder O. Boumazzough. (ROMEO & TASLIT). we zijn op 15, 16, 17 juni 01, in RAASA/ UTRECHT te zien mara yexs YAKOUC.
ik wil graag met jullie mee doen aan deze site maar ik heb geen tijd, sorry, sorry en nog sorry. groeten voor iedereen... THANEMMIRTH...AYNED.

AFRA

#10
azul,

weet iemand of deze informaties juist zijn?

toen de imazighische koningin "dihya" stierf, kwamen de vrouwen nar buiten ,in groepen , en als triest uitdrukken, en als geschreeuw , zongen ze dit triestige liedje, alla yaral lla bouya . en dat noemt men izran.

men zegt tot nu toe: alla yaral lla yamma, om aan te duiden dat hij in de steek is.

was bouya een ander naam voor dihya, of was dat een naam van een andere?

kent er iemand een link naar dit verhaal.


AFRA

#11

Citeerazul,

weet iemand of deze informaties juist zijn?

toen de imazighische koningin "dihya" stierf, kwamen de vrouwen nar buiten ,in groepen , en als triest uitdrukken, en als geschreeuw , zongen ze dit triestige liedje, alla yaral lla bouya . en dat noemt men izran.

men zegt tot nu toe: alla yaral lla yamma, om aan te duiden dat hij in de steek is.

was bouya een ander naam voor dihya, of was dat een naam van een andere?

kent er iemand een link naar dit verhaal.



een amazigh in marokko heeft me dit verteld. hij studeerde geschiedenis.

AFRA

#12

Citeerazul,

weet iemand of deze informaties juist zijn?

toen de imazighische koningin "dihya" stierf, kwamen de vrouwen nar buiten ,in groepen , en als triest uitdrukken, en als geschreeuw , zongen ze dit triestige liedje, alla yaral lla bouya . en dat noemt men izran.

men zegt tot nu toe: alla yaral lla yamma, om aan te duiden dat hij in de steek is.

was bouya een ander naam voor dihya, of was dat een naam van een andere?

kent er iemand een link naar dit verhaal.



als dat zo triestig is, waarom wordt dat in huwelijksfeesten gezongen ?. is het een kwestie van trouw? of omdat men vergat waarover het ging, en vervolgens werden die izran gewoon als liedjes gezien?

AFRA

#13

imzourenlady

#14

Citeerik was jong, helaas is het nu verdwijnen,
izran door meisjes onderweg naar de put om water te halen
izran door meisjes terug uit de bergen,
tisou tshathin 3ammant s thazath (manden vol vijgen)
door ichawwaren (graanmaaiers) in het veld
en natuuurlijk op ouran enzo...

salaam,

hahahahahah wallah je hebt gelijk jammer jemma zei het altijd tegen ons hoe het vroeger was echt jammer ik wiu dat ik het ook kon meemaken!!!!!