Islamitisch onderwijs

Gestart door Moussa, 16/05/2006 om 18:21:48

Moussa

Graag zou ik van jullie willen weten hoe jullie tegenover islamitisch onderwijs staan? Is het een goede ontwikkeling dat er steeds meer islamitische scholen komen of moeten we er juist naar streven om zo gemengd mogelijk naar school te gaan?

Eek!

Zolang Islamitische scholen zich niet separeren is er niets mis met Islamitsch onderwijs...dit geldt trouwens voor elke vorm van speciaal onderwijs.

Tamza

Het is gewoon een logische ontwikkeling. Dat er scholen bijkomen is voor mij sowieso een goede ontwikkeling. Of het nou christelijk, openbaar, islamitisch of whatever is. Zolang kinderen maar goed onderwijs volgen. En goed onderwijs hangt in mijn ogen niet af van de islamitische grondslag van een school.

Eek!

Citaat van: Tamza op 16/05/2006 om 18:49:54
Het is gewoon een logische ontwikkeling. Dat er scholen bijkomen is voor mij sowieso een goede ontwikkeling. Of het nou christelijk, openbaar, islamitisch of whatever is. Zolang kinderen maar goed onderwijs volgen. En goed onderwijs hangt in mijn ogen niet af van de islamitische grondslag van een school.

Uit onderzoek is bovendien gebleken dat het de integratie niet belemmert en in wezen niet veel verschilt van ander onderwijs.

Inuit

Citaat van: Bambi op 16/05/2006 om 18:42:26
Zolang Islamitische scholen zich niet separeren is er niets mis met Islamitsch onderwijs...dit geldt trouwens voor elke vorm van speciaal onderwijs.
zich separeren waarvan?

Tamza

Citaat van: Bambi op 16/05/2006 om 18:53:35
Uit onderzoek is bovendien gebleken dat het de integratie niet belemmert en in wezen niet veel verschilt van ander onderwijs.

Ik heb ook niet gezegd dat ik niet geloof dat het de integratie belemmert of iets dergelijks. Zoals ik al schreef: meer scholen vind ik sowieso een goede ontwikkeling. Je moet gewoon per school (maakt niet uit wat voor school) bekijken hoe goed het functioneert, zonder uitzondering.

Eek!

Citaat van: Inuit op 16/05/2006 om 18:55:12
Citaat van: Bambi op 16/05/2006 om 18:42:26
zich separeren waarvan?

zich separeren van de samenleving.

koepiest

doe mij maar openbare scholen

Eek!

Citaat van: Tamza op 16/05/2006 om 18:59:19
Citaat van: Bambi op 16/05/2006 om 18:53:35

Ik heb ook niet gezegd dat ik niet geloof dat het de integratie belemmert of iets dergelijks. Zoals ik al schreef: meer scholen vind ik sowieso een goede ontwikkeling. Je moet gewoon per school (maakt niet uit wat voor school) bekijken hoe goed het functioneert, zonder uitzondering.

Ik wil vooral wijzen op de slechte reputatie die Islamitsche scholen hebben. Vele zijn van mening dat het de integratie belemmert en dat er een ongelijke behandeling plaatsvind tussen mannen en vrouwen.

Izouran

Speciaal onderwijs is gewoon een school met alleen wat extra's. Ik vind het wel oke. 

koepiest

waarom moet een school zonodig gebonden zijn aan een religie.. katholiek christelijk blablabla..

religie is prive..en daar moet je thuis maar aan werken vind ik, of in je vrije tijd...

Eek!

Citaat van: a3kiah op 16/05/2006 om 19:11:41
waarom moet een school zonodig gebonden zijn aan een religie.. katholiek christelijk blablabla..

religie is prive..en daar moet je thuis maar aan werken vind ik, of in je vrije tijd...

Wat is er mis met een religieuze grondslag?

Dat is juist misschien het probleem, religie als prive beschouwen...Hoe kan je bepaalde issues bespreekbaar maken als je vind dat het maar binnenshuis gehouden moet worden?

koepiest

Citaat van: Bambi op 16/05/2006 om 19:15:46

Dat is juist misschien het probleem, religie als prive beschouwen...Hoe kan je bepaalde issues bespreekbaar maken als je vind dat het maar binnenshuis gehouden moet worden?

je ziet toch ook niet dat banen een religieuze grondslag moeten hebben.. sterker nog, als dat zou gebeuren dat is het discriminatie..

ik vind openbare scholen veel beter doordat kids van verschillende religies daar juist in aanmerking komen met elkaar. daar leer je toch meer van dan dat je groepjes maakt en alles gescheiden houd..

dan worden die issues van jou onbespreekbaar.

Eek!

Citaat van: a3kiah op 16/05/2006 om 19:32:40
Citaat van: Bambi op 16/05/2006 om 19:15:46

je ziet toch ook niet dat banen een religieuze grondslag moeten hebben.. sterker nog, als dat zou gebeuren dat is het discriminatie..

ik vind openbare scholen veel beter doordat kids van verschillende religies daar juist in aanmerking komen met elkaar. daar leer je toch meer van dan dat je groepjes maakt en alles gescheiden houd..

Er zijn tal van banen die wel degelijk een religieuze grondslag kennen ( zo kennen tegenwoordig een geestelijk verzorger) zonder dat er sprake is van discriminatie.

Een openbare school hoeft per definitie niet te betekenen dat leerlingen met elkaar in aanraking komen. Leerlingen komen ook met elkaar in aanraking als je het hebt over speciaal onderwijs....wie verbied immers dat je als moslim niet kan deelnemen aan een school met een christelijke grondslag?

Daarnaast gaat het om niet meer dan 3 uur onderwijs wat gebaseerd is op godsdienst.

Tamza

Citaat van: a3kiah op 16/05/2006 om 19:32:40

Ik zit op een christelijke hogeschool en daar heb ik het veel beter naar mijn zin dan op de openbare hogeschool waar ik vorig jaar op zat. Verder heb ik stage gelopen op een christelijke middelbare school, en de manier van lesgeven (veel ruimte voor bezinning, iets wat essentieel is voor de ontwikkeling van een kind) beviel mij wel. Ik zou mijn kind wel op zo'n school plaatsen. Wil overigens niet meteen zeggen dat alle christelijke scholen per definitie goed zijn, net zo min alle islamitische scholen per definitie slecht zijn. Of een school goed of slecht is hangt af van wat voor docenten daar lesgeven, het lesmateriaal, de locatie van de school en uit welke sociaal-economische klasse de leerlingen komen.