Islamitisch onderwijs

Gestart door Moussa, 16/05/2006 om 18:21:48

Dora

Citaat van: mouslati op 11/09/2006 om 11:18:43
Citaat van: Dora op 07/09/2006 om 14:42:37
mouslati hoe gaat het tot nu toe??
de school waar je je kids hebt gezet is nieuw toch?

Klopt Dora, vorig schooljaar zijn ze hier begonnen heb toen bewust een jaar gewacht om te kijken hoe het gaat en ze de tijd te geven om hun zaakjes op orde te krijgen.
Dat was maar goed ook, want er zijn toen veel organisatorische en personele problemen geweest.

Helaas lopen we nu ook weer tegen wat organisatorische problemen aan, zo hebben de kinderen nog geen gym of zwemmen omdat ze niet hebben kunnen regelen dat ze 2 verschillende tijden kregen ( 1x voor jongens, en 1x voor meisjes), er is nog steeds geen directeur waardoor personeel ook met zijn problemen nergens terecht kan. De stichting zit in Amsterdam daar loop je ook niet zomaar even binnen. Dan denk ik verdorie dat had je voor het schooljaar begon moeten regelen.

Verder wordt er door de leerkrachten nu al aangegeven dat de klassen druk zijn en dat er veel "moeilijke kinderen" tussen zitten. Dat baart me wel zorgen in die zin dat als dit soort kinderen niet goed begeleid wordt de rest van de klas er de dupe van wordt.

Maar goed daarnaast wil ik ook wat voordelen opnoemen die me opgevallen zijn en dat is dat de kinderen nu altijd een dua voor het eten opzeggen (dat deden wij eerder niet) en dat ze je heel bewust wijzen op het feit dat er nog gebid moet worden. Er worden verhaaltjes over de profeet verteld, die best indruk maken enz.

Kortom qua lesstof en leerstof gaat het goed, maar ze moeten nog wel wat doen aan de organisatie.

salaam schat,

het is fijn om te horen dat de lesstof voldoende ontwikkeld is.
en aangezien de school pas nieuw is denk ik dat de organisatie pas later stabiel zal zijn. snap alleen niet hoe een opgerichte school zonder directeur kan zitten...

heb daarnaast ook gehoord dat de scholen die door al amal worden opgericht als "strenge islamitische "scholen worden gezien. hier in utrecht willen ze namelijk in 2007 ook 1 oprichten. een collega van mij heeft op 1 van die scholen gewerkt en kon het niet langer da 5 jaar volhouden.

zijn er geen andere islamitische scholen die wat liberaler zijn en al wat langer bestaan, die draaien al wat langer en daar ku je ook verwachten dat het qua organisatie beter gaat.

stuur ze anders naar ons toe :)

ga verhuizen..je bent welkom in utrecht..;D

ik mail je vanavond mop...moet je zoiezo nog veel vertellen (en vragen).

ma3salama

mouslati

De vorige directeur heeft een andere baan en stichting El Amal heeft nog steeds geen nieuwe gevonden. Of el Amal streng is weet ik niet zo goed omdat ik niet weet wat de regels op de andere (islamitische) scholen zijn. Gymen wordt gescheiden gegeven (als ze het eindelijk op orde hebben) Wat  kledingvoorschriften betreft volgens mij mogen het geen minirokjes en topjes zijn verder niets bijzonders. Hoofddoek  is niet verplicht er wordt wel gezamelijk gebidt, en dan moet je wel sokken en een hoofdoek om. Maar ik ben nog niet echt bijzondere dingen tegen gekomen.

Maar goed het is toch echt wel wat anders dan chr. onderwijs. Ook de mentaliteit onder kinderen is anders. Maar goed we wachten wel af, tijd zal het leren

Dora

op de kinderen wordt niet echt gelet...dus zij trekken aan wat ze willen.
collega's mogen rokjes tot net onder de knie en shirt met korte mouwen, maar niet met spaghettibandjes.

maar ja..men heeft wel een rok aan waarvan de split zo hoog is dat je de boven benen gewoon ziet...
weet nog dat van de zomer een collega werd aangesproken op teenslippertjes...maar iedereen bleef ze gewoon dragen..we hadden echt zo iets van fuck it...en uiteindelijk is er niets meer over gezegd.

maar goed lekker belangrijk, zolang de lesmethodes maar oke zijn.
werken ze daar ook met piramide?

mouslati

Ik weet niet precies wat piramide is Dora, ik heb wel meer info gevraagd over de rekenmethodes aangezien mijn oudste eerder vrij goed was in rekenen en nu even helemaal de weg kwijt is. Ze werken met het nieuwste systeem rekenrijk. Dit systeem gaat uit van de keus van het kind, de verschillende soorten rekensystemen worden uitgelegd en vervolgens is het aan het kind om te kiezen welk systeem het beste bij je past. Ik ben hier niet zo kapot van omdat dit betekend dat je eerst alle systemen door moet hebben om die keus te kunnen maken en dat kost teveel tijd en energie.  Ze heeft hier ook best moeite mee.

Vandaag was er een "ramadanopening" best grappig kinderen mochten zelf vertellen wat zei dachten dat ramadan was en er werd door hun wat gereciteerd. Bedoeling was dat ouders mochten kijken, jammer genoeg waren de ouders op 1 hand te tellen. Vond ik erg jammer herken jij dit bij jullie ?(dat ouders niet zo geintreseerd zijn).

Wasilla tarifest

jammer dat er zo weinig ouders aanwezig waren..Erg leuk bedacht, om de kinder zelf te laten vertellen wat zij denken dat ramadan betekend

Dora

Citaat van: mouslati op 22/09/2006 om 21:26:59
Ik weet niet precies wat piramide is Dora, ik heb wel meer info gevraagd over de rekenmethodes aangezien mijn oudste eerder vrij goed was in rekenen en nu even helemaal de weg kwijt is. Ze werken met het nieuwste systeem rekenrijk. Dit systeem gaat uit van de keus van het kind, de verschillende soorten rekensystemen worden uitgelegd en vervolgens is het aan het kind om te kiezen welk systeem het beste bij je past. Ik ben hier niet zo kapot van omdat dit betekend dat je eerst alle systemen door moet hebben om die keus te kunnen maken en dat kost teveel tijd en energie.  Ze heeft hier ook best moeite mee.

Vandaag was er een "ramadanopening" best grappig kinderen mochten zelf vertellen wat zei dachten dat ramadan was en er werd door hun wat gereciteerd. Bedoeling was dat ouders mochten kijken, jammer genoeg waren de ouders op 1 hand te tellen. Vond ik erg jammer herken jij dit bij jullie ?(dat ouders niet zo geintreseerd zijn).

rekenrijk is bij de middenbouw en bovenbouw idd ingevoerd..de kleuters hebben de piramide methode..zeer leuk alleen helaas beperkt aantal thema's die aan bod komen.
daarom hebben wij dit jaar er zelf aantal thema's toegevoegd met name islamitische thema's zoals eid ul fitr, eid ul ahda, hadj, familie enz enz..

bij ons is meestal de opkomst alhamdoellah wel goed. lang niet genoeg natuurlijk als je uitgaat van 450 ll maar toch worden het elk jaar steeds meer. ook krijgen we steeds meer ouders die hoog opgeleid zijn en goed betrokken zijn.
de opening hebben wij maandag inchallah. balonnen worden opgelaten (per kind) ...daaraan hangt een kaartje met in 4 verschillende talen een gezegdende ramadan en het adres van de school zodat de persoon die een balon vind terug stuurt naar school waardoor het kind een prijs kan winnen. met eid ul fitr zal het kind waarvan de balon het verst is gekomen de een kado krijgen (als het goed is ook 2 anderen)..zo van 1e, 2e en 3e plaats. altijd erg spannend voor de kinderen :)
vrijdag heb ik samen met 3 andere collega'sde ingang van het gebouw versierd en het halletje..erg knus is het geworden.

vertel je maandag wel hoe de opkomst is..zul je maar net zien dat ik hier loop te verkondigen dat de opkomst bij ons altijd goed is en maandag maar 2 komen opdagen :)

ma3salama schat.

mouslati

Citaat van: Dora op 23/09/2006 om 13:44:12
vertel je maandag wel hoe de opkomst is..zul je maar net zien dat ik hier loop te verkondigen dat de opkomst bij ons altijd goed is en maandag maar 2 komen opdagen :)

ma3salama schat.

Ewa zeg eerlijk hoeveel waren het er?

Vandaag weer een bijeenkomst over iftaar volgende week op school, verdeling van taken wie wat klaarmaakt enz 6 vrouwen zijn op komen dagen. Het is echt niks....

Dora

Citaat van: mouslati op 05/10/2006 om 21:36:06
Citaat van: Dora op 23/09/2006 om 13:44:12
vertel je maandag wel hoe de opkomst is..zul je maar net zien dat ik hier loop te verkondigen dat de opkomst bij ons altijd goed is en maandag maar 2 komen opdagen :)

ma3salama schat.

Ewa zeg eerlijk hoeveel waren het er?

Vandaag weer een bijeenkomst over iftaar volgende week op school, verdeling van taken wie wat klaarmaakt enz 6 vrouwen zijn op komen dagen. Het is echt niks....

we hebben 2 vestigingen..de bovenbouw kan ik je helaas niet vertellen aangezien ik het zelf niet weet, maar bij ons waren het alhamdoellah wel een aantal papa's en mama's...ik heb ze niet geteld, maar ik denk zo rond de 40.

wij hebben maandag de iftaar, maar bij ons komen geen ouders hoor..alleen ouders  van de MR en de ouderraad.
is altijd een heel gezellig gebeuren..heb er echt heel erg veel zin in.

moet eerlijk zeggen dat ik het wel beetje jammer vind van die school hoor..

Dora

trouwens steunen jullie ook projecten met de ramadan?

mouslati

Ja vind ik ook Dora. Ik heb bewust een jaar gewacht zoals je weet vond ik het heel erg moeilijk om ze om te schakelen naar deze school. En nu kom ik toch steeds wat dingetjes tegen dat ik denk, jammer. Schooljaar is net begonnen en er is er al 1 overspannen die klas (mijn oudste) heeft steeds een andere leerkracht omdat ze nog niemand hebben. Veel onduidelijkheid vanuit bestuur over directie enz. De sfeer is heel anders ik weet het niet hoor, ik kan nog niet zeggen dat ik er goed aan heb gedaan maar ik hoop binnenkort wat veranderingen

Dora

ik ga me bijna schudig voelen man, ik wist niet dat de school onstabiel was.
helemaal geen andere ervaren islamitische school in de buurt?

mouslati

Citaat van: Dora op 05/10/2006 om 21:47:31
ik ga me bijna schudig voelen man, ik wist niet dat de school onstabiel was.
helemaal geen andere ervaren islamitische school in de buurt?

Ben jij gek, waarvoor zou jij je daar schuldig over moeten voelen. Ik ben blij dat het bij jullie anders gaat zodat ik weet dat het dus niet overal zo gaat. En verder het is een hele bewuste keus geweest, dus moet ik ze ook een kans geven maar ik zie helaas nog geen vooruitgang, maar goed we wachten maar even af. Ik denk dat de volgende islamitische school 40/50 kilometer verder is dus dat is geen optie.

Bovendien vind ik dat ze gewoon hun zaakjes op orde moeten krijgen, het is te zot om zo lang te moeten reizen voor een islamitische school als er nota bene 1 in je woonplaats is.

Dora

nou omdat wij het daarvoor over hebben gehad, en je weet wat ik erover heb gezegd. nogmaals vind het echt heel erg jammer dat het daar zo aan toe gaat.

zou bijna willen zeggen dat ik daar wel even als directrice zal functioneren om de boel draaiende te houden ;D...

zou je het leuk vinden om met het feest langs te komen??..kan je zien hoe het bij ons aan toe gaat enzo...het is op een donderdag na de herfstvakantie..