Islamitisch onderwijs

Gestart door Moussa, 16/05/2006 om 18:21:48

Tamza


Moussa

Citaat van: mouslati op 18/05/2006 om 10:20:52
Citaat van: Moussa op 16/05/2006 om 18:21:48
Graag zou ik van jullie willen weten hoe jullie tegenover islamitisch onderwijs staan? Is het een goede ontwikkeling dat er steeds meer islamitische scholen komen of moeten we er juist naar streven om zo gemengd mogelijk naar school te gaan?

Ik  ben wel een voorstander van islamtitisch onderwijs, en vind het een positieve ontwikkeling dat er meer scholen van komen. Islamitisch onderwijs is niet specifiek voor islamitische kinderen, ook niet islamtische kinderen zijn welkom. Alleen zul je zelden als het al niet nooit is een niet islamitisch kind op zo'n school zien. Hoeveel islamitische kinderen zitter er wel niet op een christelijke school, waarom is de stap voor ouders om hun kind naar een islamitische school te sturen zo groot en andersom niet?
Dat is precies de vraag die ik mezelf ook stel. Zelfs de meeste islamitische ouders kiezen er dus voor om hun kind niet op een islamitische school in te schrijven. Waarmee zou dit te maken hebben: is het een gebrek aan vertrouwen in de didactische kwaliteiten van de onderwijzers, willen islamitische ouders dat hun kinderen ook met niet-moslims in aanraking komen of zit er iets anders achter?

mouslati

Ik weet het niet Moussa, ik kan niet voor andere ouders spreken. Zelf zit ik op het moment toevallig met het zelfde dilemma. Enerzijds wil ik mijn kinderen graag van het christelijk onderwijs af naar de plaatselijke islamitische school, anderzijds heb ik via het ministerie van O&W een rapport opgevraagd waar ik achteraf niet zo gelukkig mee was. Daarin kwam naar voren dat het gemiddelde niveau op een islamittische en/of zware school ver onder het gemiddelde zat van andersoortig onderwijs. Dat in combinatie van in mijn ogen gedemotiveerd personeel is voor mij nog steeds een struikelblok.

Dora

weg met islamitische scholen...je moet tog gek zijn om je kinderen daarop te zetten...domme domme ouders...

Inuit

Citaat van: TheCFO op 18/05/2006 om 11:41:07
Ik ben ervoor dat mijn belastinggeld alleen aan openbaar onderwijs uitgegeven word.
Christelijke, Islamitische, Vrije, Jenaplan scholen hoef je wat mij betreft niet te verbieden, maar die dienen zichzelf te bedruipen.
Die kakkers op vrije scholen kunnen het zelf wel betalen, christenen moeten maar een zakje doen rondgaan op zondag en de moslims moeten ff bellen met Saoudi Arabie.
helaas werkt het niet zo, de tegenstanders van openbaar onderwijs betalen er ook net zo hard voor. dus of alles subsidieren of niets.

athsaynou

De behoefte aan Islamitische scholen groeit enorm onder de Allochtone ouders. Met name onder de Marokkaanse en Turkse bevolking. Juist omdat het uit een Islamitische oogpunt werken. Ik denk dat de ouders het veiliger en vertrouwelijkervinden als hun kind op een islamitische school zitten. De pvda, vvd, lpf zien het allemaal niet zitten het zou zlecht zijn voor de integratie? De cda beroept zich op de keuzevrijheid van de ouders. Ik weet dat er op het moment wordt gewerkt aan nieuwe islamitische scholen in Rotterdam en Den haag.

TheCFO

Citaat van: Inuit op 19/05/2006 om 14:20:37
helaas werkt het niet zo, de tegenstanders van openbaar onderwijs betalen er ook net zo hard voor. dus of alles subsidieren of niets.

ik weet dat ik nu ook aan speciaal (of is het nu bijzonder)onderwjs meebetaal.

mijn wens zou zijn dat de overheid uisluitend openbare scholen financiert, waarop iedereen altijd welkom is.
Anderen -vrij, christelijk of islamitisch- zouden dan geen overheidsgeld krijgen en alleen een school kunnen hebben als ze zelf de doekoe regelen

Inuit

Citaat van: TheCFO op 19/05/2006 om 14:47:43
ik weet dat ik nu ook aan speciaal (of is het nu bijzonder)onderwjs meebetaal.

mijn wens zou zijn dat de overheid uisluitend openbare scholen financiert, waarop iedereen altijd welkom is.
Anderen -vrij, christelijk of islamitisch- zouden dan geen overheidsgeld krijgen en alleen een school kunnen hebben als ze zelf de doekoe regelen
als dat zo zou zijn, dan betekent dat dat iemand die zijn kind naar bijv. een islamitische school stuurt zwaar benadeeld wordt. hij betaalt gedwongen mee aan openbaar onderwijs en moet ook nog eens geld ophoesten voor de school waar zijn kind op zit. ik zou zeggen hou je mooie ideeen maar lekker bij je. nogmaals, of alles finacieren of niets finacieren, dat is het meest rechtvaardige.

Dora

Citaat van: AyarallaBuya op 19/05/2006 om 14:31:39
De behoefte aan Islamitische scholen groeit enorm onder de Allochtone ouders. Met name onder de Marokkaanse en Turkse bevolking. Juist omdat het uit een Islamitische oogpunt werken. Ik denk dat de ouders het veiliger en vertrouwelijkervinden als hun kind op een islamitische school zitten. De pvda, vvd, lpf zien het allemaal niet zitten het zou zlecht zijn voor de integratie? De cda beroept zich op de keuzevrijheid van de ouders. Ik weet dat er op het moment wordt gewerkt aan nieuwe islamitische scholen in Rotterdam en Den haag.

utrecht ook..in aug 2007 komt er ichallah 1 in overvecht...als het goed is een orthodoxe...

Moussa

Met welk doel sturen ouders hun kinderen naar een islamitische school...om in de Koran te lezen, om Arabisch te leren of omdat ze bang zijn dat hun kind op een Nederlandse school verwesterd ofzo?

Izouran

Om meer kennis op te doen over het geloof.

Moussa

Maar als andere vakken als geschiedenis of rekenen onder de maat zijn, is het dan nog steeds een goed idee om je kind naar een islamitische school te brengen?

Dora

ik weet niet waar je het over hebt hoor, maar dien islam krijgen ze maar 1 uur per week...dus dat gaat echt niet af van andere vakken..

het is zelfs uit onderzoek gebleken (en dan ga ik het even alleen over de aboe daoedschool hebben) dat de allochtonen kids daar hoger scoren voor het voortgezet onderwijs dan andere openbare/christelijke scholen in utrecht.

de reden waarom vele ouders kiezen voor islamitische scholen is vanwege de islamitische grondslag. denk bv aan aparte zwemlessen, gymlessen, islamitische feesten, normen en waarden die meegegeven worden, zo wordt er met moederdag extra aand8 gegeven aan de waarde van de moeder in islam, en ga zo maar door...

Izwan

Citaat van: Moussa op 19/05/2006 om 18:45:32
Maar als andere vakken als geschiedenis of rekenen onder de maat zijn, is het dan nog steeds een goed idee om je kind naar een islamitische school te brengen?
Ja, mensen die willen dat hun kinderen een islamitische opvoeding krijgen dan is het verstandig om hun kinderen naar islamitische school te sturen.
Wat betreft prestatie van leerlingen is het niet alleen afhankelijke van de kwaliteit van de school, maar ook van intelegentie en inzet/motivatie van het kind. Ouders kunnen invloed hebben op de inzet/motivatie van hen kind. Ik vraag me af hoe de prestatie verhouding tussen moslims kinderen die op islamitische school zitten in vergelijking mat moslims kinderen die in andere scholen zitten?.


Timarzgha

#44
Ondanks de openbare en christelijke scholen die wij voor de komst van islamitische scholen kenden, waren er veel vraagtekens bij de prestaties van de allochtone leerling.
Ook was het zo dat de marokkanen/antilianen/nederlanders etc het liefst clubjes vormden en met eigen clubjes optrokken.
Jarenlang klaagt men dat er vrijwel geen of te weinig toenadering is tussen groepen allochtonen en autochtonen, ondanks dat zij naar de zelfde openbare scholen gingen.
Waar het fout gaat is mij een raadsel, maar om nu de islamitische onderwijs te betichten van uitsluiting van groepen, of het schaden van de integratie is nonsense.
Het waren toen niet de islamitische scholen die de integratie belemmerden maar eerder de holbewoners mentalitiet van de autochtone nederlander.
Ik zou zeggen geef deze islamitische scholen een kans, misschien zullen zij beter in staat zijn een bijdrage te leveren aan de integratie en verbetering van de omgang met nederlanders.
Door islamitische scholen toe te staan, ontstaat er dan wellicht een gevoel van gelijkheid in rechten, en erkenning van hun islamitische geloof.
Je moest eens weten wat dat voor een effect kan hebben op de jongere mensjes.Â