Islamitisch onderwijs

Gestart door Moussa, 16/05/2006 om 18:21:48

koepiest

ja ik heb weer op een openbare school gezeten en daar leerden we van alle religies wel wat. maar waren meer gefocused op school werk.

heb een hele toffe tijd gehad op school, kan niet zeggen dat ze het verkeerd hebben gedaan.

Eek!

ik heb zowel op een khatolieke als interconfessionele school gezeten.

Voor mij is het belangrijk dat mijn kids niet godloos onderwezen worden en daarom zou ik in de toekomst niet voor een openbare school kiezen

allasian

Citaat van: Bambi op 16/05/2006 om 19:53:28
ik heb zowel op een khatolieke als interconfessionele school gezeten.
Wat is een interconfessionele school ?

Eek!

Citaat van: allasian op 16/05/2006 om 20:17:13
Citaat van: Bambi op 16/05/2006 om 19:53:28
ik heb zowel op een khatolieke als interconfessionele school gezeten.
Wat is een interconfessionele school ?

de grondslag gaat hier om meerdere geloofsovertuigingen..

Inuit

Citaat van: a3kiah op 16/05/2006 om 19:11:41
waarom moet een school zonodig gebonden zijn aan een religie.. katholiek christelijk blablabla..

religie is prive..en daar moet je thuis maar aan werken vind ik, of in je vrije tijd...

de openbare school gaat uit van de seculiere overtuiging, en in de mate waarin men in NL daarin is doorgeslagen is dat een religie opzich geworden. dus bespaar ons de retoriek van religie is prive...

Moussa

Wat vinden jullie van de strikte scheiding tussen meisjes en jongens op islamitische scholen?

athsaynou

Wat bedoel je met "strikte scheiding"?
Ze krijgen ook gewoon gemengd les etc. Behalve bij gymanstiek en zwemmen is het apart.

Weet je de islamitische school valt onder het speciaal onderwijs. Als je kijkt naar andere speciale basisonderwijs bijv. Christelijke scholen daar is de samenstelling verschillend m.b.t. de culturele achtergrond of geloofsachtergrond de kinderen zitten daar ook gewoon op school. En op een islamitische school komt dat (bijna) nooit voor. En iedereen het idee heeft dat er dan zo een clubje ontstaat en niet betrokken is bij de samenleving (niet terecht natuurlijk.)

Inuit

Citaat van: Moussa op 17/05/2006 om 16:23:34
Wat vinden jullie van de strikte scheiding tussen meisjes en jongens op islamitische scholen?
wat vindt jij eigenlijk hiervan en van Islamitisch onderwijs in het algemeen?

Moussa

Citaat van: Inuit op 17/05/2006 om 18:02:33
Citaat van: Moussa op 17/05/2006 om 16:23:34
Wat vinden jullie van de strikte scheiding tussen meisjes en jongens op islamitische scholen?
wat vindt jij eigenlijk hiervan en van Islamitisch onderwijs in het algemeen?
Wettelijk gezien hebben we in Nederland vrijheid van onderwijs. Als je als stichting aan bepaalde eisen voldoet mag je een school, met overheidssubsidie, oprichten. Bij islamitisch onderwijs heb ik wel vraagtekens bij het feit dat uitsluitend islamitsiche kinderen op zo'n school zitten. Het zou een belemmering kunnen zijn dat de kinderen in een monocultuur worden opgevoed. We moeten niet vergeten dat we in Nederland wonen en dat de meerderheid in dit land niet islamitisch is. Het belangrijkste voor een kind vind ik dat zijn/haar kansen op een succesvol leven worden vergroot, oftewel: je wilt als ouder het beste voor je kind. En tot nu toe ben ik er niet van overtuigd dat mijn kind op een islamitische school het beste onderwijs zal krijgen.

Inuit

Citaat van: Moussa op 17/05/2006 om 23:48:00
Wettelijk gezien hebben we in Nederland vrijheid van onderwijs. Als je als stichting aan bepaalde eisen voldoet mag je een school, met overheidssubsidie, oprichten. Bij islamitisch onderwijs heb ik wel vraagtekens bij het feit dat uitsluitend islamitsiche kinderen op zo'n school zitten. Het zou een belemmering kunnen zijn dat de kinderen in een monocultuur worden opgevoed. We moeten niet vergeten dat we in Nederland wonen en dat de meerderheid in dit land niet islamitisch is. Het belangrijkste voor een kind vind ik dat zijn/haar kansen op een succesvol leven worden vergroot, oftewel: je wilt als ouder het beste voor je kind. En tot nu toe ben ik er niet van overtuigd dat mijn kind op een islamitische school het beste onderwijs zal krijgen.
twee punten.
1) zet je deze vraagtekens ook bij scholen waar uitsluitend 'witte' kindertjes op zitten?
2) wat overtuigt jou ervan dat een niet-islamitische school jou kind wel het beste onderwijs zal bieden?

mouslati

Citaat van: Moussa op 16/05/2006 om 18:21:48
Graag zou ik van jullie willen weten hoe jullie tegenover islamitisch onderwijs staan? Is het een goede ontwikkeling dat er steeds meer islamitische scholen komen of moeten we er juist naar streven om zo gemengd mogelijk naar school te gaan?

Ik  ben wel een voorstander van islamtitisch onderwijs, en vind het een positieve ontwikkeling dat er meer scholen van komen. Islamitisch onderwijs is niet specifiek voor islamitische kinderen, ook niet islamtische kinderen zijn welkom. Alleen zul je zelden als het al niet nooit is een niet islamitisch kind op zo'n school zien. Hoeveel islamitische kinderen zitter er wel niet op een christelijke school, waarom is de stap voor ouders om hun kind naar een islamitische school te sturen zo groot en andersom niet?

Inuit

Citaat van: mouslati op 18/05/2006 om 10:20:52
Ik  ben wel een voorstander van islamtitisch onderwijs, en vind het een positieve ontwikkeling dat er meer scholen van komen. Islamitisch onderwijs is niet specifiek voor islamitische kinderen, ook niet islamtische kinderen zijn welkom. Alleen zul je zelden als het al niet nooit is een niet islamitisch kind op zo'n school zien. Hoeveel islamitische kinderen zitter er wel niet op een christelijke school, waarom is de stap voor ouders om hun kind naar een islamitische school te sturen zo groot en andersom niet?
goed punt

TheCFO

Ik ben ervoor dat mijn belastinggeld alleen aan openbaar onderwijs uitgegeven word.
Christelijke, Islamitische, Vrije, Jenaplan scholen hoef je wat mij betreft niet te verbieden, maar die dienen zichzelf te bedruipen.
Die kakkers op vrije scholen kunnen het zelf wel betalen, christenen moeten maar een zakje doen rondgaan op zondag en de moslims moeten ff bellen met Saoudi Arabie.

Iedereen zijn eigen school, en de overheid doet alleen de examens.

Tamza

Citaat van: TheCFO op 18/05/2006 om 11:41:07
Ik ben ervoor dat mijn belastinggeld alleen aan openbaar onderwijs uitgegeven word.
Christelijke, Islamitische, Vrije, Jenaplan scholen hoef je wat mij betreft niet te verbieden, maar die dienen zichzelf te bedruipen.
Die kakkers op vrije scholen kunnen het zelf wel betalen, christenen moeten maar een zakje doen rondgaan op zondag en de moslims moeten ff bellen met Saoudi Arabie.

Iedereen zijn eigen school, en de overheid doet alleen de examens.

Maar dan krijg je straks van die elite-scholen. Armere kindjes worden dan op wegwerpscholen gezet. Niet dat dat nu al niet het geval is. Maar ja.

Mensen moeten zich denk ik gewoon eens richten op de kwaliteit van scholen en er echt strenger op toezien dat alle kinderen gelijke kansen krijgen en beter worden begeleid bij een of andere leer- of sociale achterstand.

TheCFO

Citaat van: Tamza op 18/05/2006 om 11:55:51
Maar dan krijg je straks van die elite-scholen. Armere kindjes worden dan op wegwerpscholen gezet. Niet dat dat nu al niet het geval is. Maar ja.

Mensen moeten zich denk ik gewoon eens richten op de kwaliteit van scholen en er echt strenger op toezien dat alle kinderen gelijke kansen krijgen en beter worden begeleid bij een of andere leer- of sociale achterstand.

Helemaal eens, vooral ook met het feit dat er nu ook al vreselijk elitaire instituutjes ontstaan waar kakkers, griffo's of mosni's zich afscheiden van het gepeupel.