Is het Thadath of Thadarth?

Gestart door Hadou, 16/05/2006 om 17:09:56

Hadou

Volgens mij moet Thadarth ( huis) dus met r tussen geschreven en gesproken worden.
Dat er streken zijn in Rif en omg. die de R niet altijd uitspreken betekent niet dat het goed Tharifict is.
We moeten samen streven naar een A B Tharifect. Zodat wij elkaar beter en sneller kunnen verstaan en goed met elkaar kunnen communiceren en onze taal goed aan de nazaten overdragen.

Wasilla tarifest

Citaat van: Hadou op 16/05/2006 om 17:09:56
Volgens mij moet Thadarth ( huis) dus met r tussen geschreven en gesproken worden.
Dat er streken zijn in Rif en omg. die de R niet altijd uitspreken betekent niet dat het goed Tharifict is.
We moeten samen streven naar een A B Tharifect. Zodat wij elkaar beter en sneller kunnen verstaan en goed met elkaar kunnen communiceren en onze taal goed aan de nazaten overdragen.

je kan het ook anders stellen, dat het juist andersom moet zijn en die r niet steeds uitgesproken moet worden...en je hoort het vaak bij ikar3ien, maar bij andere streken valt het best wel mee

Hadou

is het magha ( waarom) of maghar ?
is het aghoum of aghroum ? ( brood)
is het ahakous of aharkous ? ( schoen)
is het ura of urar? ( feest)
is het ' ka senni'' of ''kar senni'' ? (sta op )

Wasilla tarifest

Citaat van: Hadou op 16/05/2006 om 17:24:13
is het magha ( waarom) of maghar ?
is het aghoum of aghroum ? ( brood)
is het ahakous of aharkous ? ( schoen)
is het ura of urar? ( feest)
is het ' ka senni'' of ''kar senni'' ? (sta op )

de enige waar je de r bij nodig hebt is aghroum en dat komt omdat dat woord anders is dan de rest

Hadou

dat vind jij en ik, maar sommigen spreken het uit als aghoum. wat zou jij er aan kunnen doen?

Wasilla tarifest

Citaat van: Hadou op 16/05/2006 om 17:28:42
dat vind jij en ik, maar sommigen spreken het uit als aghoum. wat zou jij er aan kunnen doen?

oohja en welke streek spreekt dat zo uit dan?

Hadou

daar antwoord ik niet op. maar wel via pm.

Wasilla tarifest

Izouran

Citaat van: Hadou op 16/05/2006 om 17:09:56

Niks moet, Aith Wayaghers hebben nou eenmaal een taal waarin de R meestal weggelaten wordt. Zo moet het ook blijven. Imazighen begrijpen elkaar of ze nou met de R spreken of niet. Er is hier dus geen sprake van goed of fout.

Tamza

Ik begrijp anders niet altijd wat een ander bedoelt uit een andere streek. Met name Ayt Wayagher zijn voor mij soms erg moeilijk verstaanbaar. Ikker3iyen staan nog het meest dichtbij de werkelijke taalconstructie van het Tarifect.

Ik vind het belangrijk dat we deze taalconstructie aanhouden. Niet persé in spreektaal, maar wel in schrijftaal. Dat is net zoiets als dat je 'vinde' schrijft ipv 'vinden' omdat je de 'n' niet altijd uitspreekt. Staat gewoon lelijk en het bemoeilijkt het (schriftelijk) leren van de taal.

allasian

Wat maakt Tarifect de uitverkorene ?
Om een gezamelijke schrijf en formele spreektaal te hebben moet iedereen wat inleveren. Dat is in de praktijk al gebeurd want kijk maar naar hoe ze in Al hoceima praten. Dan bedoel ik niet diegenen die zeggen dat ze uit Al hoceima komen die je hier in NL kent maar die eigenlijk daar alleen maar op vakantie gaan omdat zijn ouders daar een huis hebben gekocht die oorspronkelijk van omliggende rkempo`s komen. Dat zijn geen Al hoceimanaren. Aloceimanaren zijn  mensen die daar generatie`s  lang hebben gewoond.Alhoceimaren hebben een opmerkelijke taal gecreeërd waarin alle dialecten invloed hebben uitgeoefend. Aithwayegher,Ait Tuzin,Ait temsamane,ibequyen hebben daar 1 taal gecreeërd. Een Alhoceimanaar van awayeghers afkomst spreekt wel de R overal in uit. Iemand van Tuzin afkomst zegt bij ontkenning geen Wa maar U (oe). En zo zijn er veel dingen daar ontstaan.
Hoe het in Nador zit weet ik niet.

Tamza

Citaat van: allasian op 16/05/2006 om 19:45:25
Wat maakt Tarifect de uitverkorene ?

Ik snap jouw vraag niet. We hebben het hier toch over het Tarifiet, of heb ik hier iets gemist?

CiteerOm een gezamelijke schrijf en formele spreektaal te hebben moet iedereen wat inleveren. Dat is in de praktijk al gebeurd want kijk maar naar hoe ze in Al hoceima praten. Dan bedoel ik niet diegenen die zeggen dat ze uit Al hoceima komen die je hier in NL kent maar die eigenlijk daar alleen maar op vakantie gaan omdat zijn ouders daar een huis hebben gekocht die oorspronkelijk van omliggende rkempo`s komen. Dat zijn geen Al hoceimanaren. Aloceimanaren zijn  mensen die daar generatie`s  lang hebben gewoond.Alhoceimaren hebben een opmerkelijke taal gecreeërd waarin alle dialecten invloed hebben uitgeoefend. Aithwayegher,Ait Tuzin,Ait temsamane,ibequyen hebben daar 1 taal gecreeërd. Een Alhoceimanaar van awayeghers afkomst spreekt wel de R overal in uit. Iemand van Tuzin afkomst zegt bij ontkenning geen Wa maar U (oe). En zo zijn er veel dingen daar ontstaan.
Hoe het in Nador zit weet ik niet.

Als een Al Hoceiminaar van Awayagher-afkomst al de 'r' uitspreekt, wat dus het argument sterkt dat de plaatsing van die 'r' in de echte taalconstructie van het Tarifiet hoort, waarom zouden wij die dan alsnog moeten verneuken?

allasian

Citaat van: Tamza op 16/05/2006 om 19:52:34
Ik snap jouw vraag niet. We hebben het hier toch over het Tarifiet, of heb ik hier iets gemist?
Jij en Hadou hebben het over Tarifect, lees maar terug.

Citeer
Als een Al Hoceiminaar van Awayagher-afkomst al de 'r' uitspreekt, wat dus het argument sterkt dat de plaatsing van die 'r' in de echte taalconstructie van het Tarifiet hoort, waarom zouden wij die dan alsnog moeten verneuken?
Ja ik weet ook niet waarom we die zouden moeten verneuken ja.

Tamza

Citaat van: allasian op 16/05/2006 om 19:57:00
Jij en Hadou hebben het over Tarifect, lees maar terug.

Ja, vrij logisch als ik het erover heb aangezien topicstarter Hadou het over het Tarifect heeft. Waarom zou het ook over een andere Amazigh-taal of meerdere Amazigh-talen moeten gaan? Bang dat je weer wat Tamaynut-gedrochten benadeeld?

CiteerJa ik weet ook niet waarom we die zouden moeten verneuken ja.

Well than, what's your point?

Tamza

Oh wacht, of bedoel je het verschil tussen Tarifiet en Tarifect?