Wat betekent thafetorith ?

Gestart door Botermes, 12/05/2006 om 21:58:34

allasian

Wat betekent  iets wat uitgesproken als thafetorith vanuit een awayeghers uitzicht dat wellicht in andere amazightalen voor tafetorit zal moeten doorgaan.
Er bestaat een metafoor die mijn ouders gebruikten die ik wel herinner maar nooit begrepen heb waarin dat woord voorkwam. Ik luisterde altijd maar half naar wat ze zeiden.

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

vermoedelijk met ontbijt te maken en met arabische wortels

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: allasian op 12/05/2006 om 21:58:34
Wat betekent  iets wat uitgesproken als thafetorith vanuit een awayeghers uitzicht dat wellicht in andere amazightalen voor tafetorit zal moeten doorgaan.
Er bestaat een metafoor die mijn ouders gebruikten die ik wel herinner maar nooit begrepen heb waarin dat woord voorkwam. Ik luisterde altijd maar half naar wat ze zeiden.

Volgens mijn moeder heft dat te maken met Imendie. Imendie (graan) wordt altijd eerst gebrand in een vlake plaat (Ennegthaam). Elke gebraden plaat met Imendie is een Tafetoth vlgens mij. Als je meerder doet, dan doe je zoveel Tafetorifth.
Een beetje moeilijk uit te leggen, maar het komt er op neer dat het te maken heeft met het warm maken van Imendie in een Ennegthaam.

Azul

ayned_m

#3
azul ,

thafetorith= een gedrag dat iemand geen respect voor de anderen heeft !
wij zeggen  yefturi  dat betekend hij houdt geen rekening met de aneren en hij heeft respect voor  niemand .
In het arabische bestaat het woord  TAGHA en wij zeggen ITGHA.
Er is zeker een woord in het nl voor dat , maar die ken ik niet
azul
ayned

allasian

Bedankt allemaal vooral ayned, jou definitie lijkt mij het meest evident. Het is belangrijk dat deze dingen ter discussie worden gesteld.

Dora

#5
Citaat van: ayned_m op 26/05/2006 om 16:13:11
azul ,

thafetorith= een gedrag dat iemand geen respect voor de anderen heeft !
wij zeggen  yefturi  dat betekend hij houdt geen rekening met de aneren en hij heeft respect voor  niemand .
In het arabische bestaat het woord  TAGHA en wij zeggen ITGHA.
Er is zeker een woord in het nl voor dat , maar die ken ik niet
azul
ayned

huh?

thafetorith is toch gewoon afgeleid van after

wat ze met seksou doen dus

yertef seksou je weet wel dat tussen je handen wrijven.

edit : trouwens een massage heet toch ook artef
als iemand bv door zijn enkel is gegaan en de massage ervan  noemen we artef..

tikizdelah

#6
Waar 1 woord na toe kan leiden,wrijven,respectloos,ontbijt,graan ????? yertef seksou noemen wij hij  wrijft het,rutfey noemen we masseer mij.

Dora

Citaat van: tikizdelah op 29/05/2006 om 14:23:04
Waar 1 woord na toe kan leiden,wrijven,respectloos,ontbijt,graan ????? yertef seksou noemen wij hij  wrijft het,rutfey noemen we masseer mij.
wij niet

tikizdelah

Citaat van: Dora op 29/05/2006 om 15:02:20
Citaat van: tikizdelah op 29/05/2006 om 14:23:04
Waar 1 woord na toe kan leiden,wrijven,respectloos,ontbijt,graan ????? yertef seksou noemen wij hij  wrijft het,rutfey noemen we masseer mij.
wij niet
dat was in je eerdere reatie op te merken ;)

Dora

maar dat graan kan best aansluiten op het wrijven..want je wrijft bv ook a7er7our tot kleine balletjes en noem maar op..misschien dat daarom graansoorten ermee te maken hebben..

ontbijt heeft daar ook weer mee te maken aangezien graan vaak als ontbijt wordt gekozen > denk aan brood/muesli en noem maar op ;D

dat respectloos..daar moet ik nog even een nachtje over slapen...die kan ik niet plaatsen..

ayned_m

azul dora!
stop voor dat je  ca n re3jeb gaat zeggen!
artaf, artef = massage
wat je bedoelt voor seksu is AFTAR
wij zeggen ifetter secsu !
dat is iets anders
maar tafturect , of tafturith is ietas anders  en dat heb ik hier boven uit gelegd!
azul
ayned

Dora

Citaat van: ayned_m op 29/05/2006 om 15:07:53
azul dora!
stop voor dat je  ca n re3jeb gaat zeggen!
artaf, artef = massage
wat je bedoelt voor seksu is AFTAR
wij zeggen ifetter secsu !
dat is iets anders
maar tafturect , of tafturith is ietas anders  en dat heb ik hier boven uit gelegd!
azul
ayned

oww ja..wuuhahahahahahahhahaha

lijkt erop ;D

ewa twarith mijn tmazight gaat achteruit nu jij weg bent..

amazigh-achraf

dat je geen respect hebt voor andere mensen