VVD wist dat Ayaan haar vluchtverhaal heeft verzonnen..

Gestart door BerBer_Meid, 12/05/2006 om 14:56:25

BerBer_Meid

 

Nieuws uit Zembla:

Het VVD-Tweede-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali heet in werkelijkheid Ayaan Hirsi Magan. Ze vervalste haar geboortedatum bij haar komst in Nederland en verzon een verhaal om hier asiel te krijgen. Ook vertelt ze een heel ander verhaal over haar huwelijk dan haar ex-man, haar broer en een tante die bij haar bruiloft aanwezig waren. Hirsi Ali beweert dat ze is uitgehuwelijkt, anderen ontkennen dat. Een en ander blijkt uit de ZEMBLA-aflevering ‘De heilige Ayaan’. ZEMBLA ging op onderzoek uit in Nederland en Canada, reisde af naar Kenia en Somalië en sprak met mensen die Ayaan goed gekend hebben maar daar nog nooit over vertelden. En ZEMBLA ontdekte tegenstrijdigheden in het levensverhaal van Ayaan Hirsi Ali.

Ayaan heeft de eerste zeven jaar van haar leven in Somalië gewoond. Het gezin Magan ontvluchtte het land voor de burgeroorlog begon; de vader was een oppositieleider tegen dictator Siad Bare. Nadat het gezin kort in Saudie-Arabië en Ethiopië heeft gewoond, verhuist het naar Nairobi (Kenia). Daar krijgt Ayaan met haar familie een vluchtelingenstatus. Ze wonen er twaalf jaar. De school van Ayaan werd betaald door de VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR.

In 1992 komt Ayaan via Duitsland in Nederland terecht. Ze is nooit duidelijk geweest over haar vluchtverhaal: ‘Ik dacht als ik nu de waarheid vertel, dan weet ik: ik word teruggestuurd naar Duitsland. Want de regels waren heel erg helder als je asiel aanvraagt in Nederland: dan heb je eerst een gesprek met iemand van vluchtelingenwerk. Die gaat je helemaal voorbereiden.’

Doordat ze haar achtergrond heeft verzwegen, heeft zij in Nederland onterecht een verblijfsvergunning gekregen. Volgens internationale afspraken kun je niet in twee verschillende landen een vluchtelingenstatus krijgen; Ayaan kreeg een status in Kenia en in Nederland. Omdat Kenia volgens het ministerie van Buitenlandse Zaken een veilig land was, moesten Somalische asielzoekers die uit Kenia kwamen naar dat land worden teruggestuurd. Ajaan Hirsi Ali in ZEMBLA: ‘Ik heb hele verhaal verzonnen hoor. Ik heb ook niet verteld dat ik Ayaan Hirsi Magan heet, maar Ayaan Hirsi Ali. Ik heb niet verteld dat ik geboren ben in 1969 maar dat ik in 1967 geboren ben.’

Hirsi Ali zegt dat ze de VVD-leiding heeft geïnformeerd over haar verzonnen verhaal voordat zij gepresenteerd werd als kandidaat-Kamerlid. De partij bevestigt dat dit niet als een probleem werd gezien. Hirsi Ali zegt in ZEMBLA dat haar vader haar heeft uithuwelijkt aan een Somalische man in Canada. Zij zou tegen het huwelijk geweest zijn en ook op de dag zelf niet aanwezig zijn geweest. In ZEMBLA zegt Osman Quare (haar ex-man): ‘We waren verliefd op elkaar en zij was aanwezig op het huwelijk.’ En haar tante Faduma Osman (die aanwezig was op het huwelijk) zegt: ‘Ze was aanwezig en ze was heel gelukkig, ik heb haar niet horen klagen.’ Haar broer Mahad vertelt: ‘Ayaan was aanwezig, haar man was aanwezig en ook mijn vader. Het was een grote gebeurtenis.’ Ayaan blijft echt bij haar verhaal: ‘Ik was niet aanwezig en ik weet waar ik was.’