Hoe zit die 'khams'-structuur in elkaar?

Gestart door Tamza, 09/05/2006 om 11:42:33

Arab-Amazighi

Citaat van: Izwan op 09/05/2006 om 23:08:57
Citaat van: Sa3ieD op 09/05/2006 om 19:15:17
Citaat van: Izwan op 09/05/2006 om 17:01:09
Citaat van: Tamza op 09/05/2006 om 11:42:33
Kan iemand mij dat uitleggen? Ik lees zo vaak over khums dit en dat. Maar waar begint  het, wat houdt het precies in? Ben name geïnteresseerd in de afkomst van de Ayt S3ied.
Ait S3id stammen waarschijnlijk tot Aith Sale7.  De koningen van Imarat Nkoer. Said was ook de koning van Imarat Nkoer. Hier is de stamboom van aith Sale7. Zie nr: 6.
http://img148.imageshack.us/my.php?image=afbeelding0653gu.jpg

Sommige Historicus beweren dat ze Arabieren en dat ze tot Bani 7amier zouden stammen, andere Historicus beweren dat ze Imazighen zijn dat ze tot stam Nafzawa stammen. Je mag dus kiezen.


Geschiedvervalsing was/is de gewoonste zaak in Marokko. Verder is het ook maar de vraag wie nou echt Aith Said is of wie nou echt Awayagher is en ga zo maar door. Dat met die afstamming is gewoon middeleeuwse onzin.
Het geheime kracht van Imazighen was de stammen systeem. Imazighen kunnen hun geschiedeins niet begrijpen pas als ze zich in de Imazighen stammen gaan verdiepen.
P.S. de historicus waar ik over heb hebben niets met marokko te maken.


Historicus is enkelvoud je bedoeld historici, anyway, ik ben het helemaal met je eens, als wij niet eens weten wat onze stammen zijn stellen we vrij weinig voor.