Hoe zit die 'khams'-structuur in elkaar?

Gestart door Tamza, 09/05/2006 om 11:42:33

Tamza

Kan iemand mij dat uitleggen? Ik lees zo vaak over khums dit en dat. Maar waar begint  het, wat houdt het precies in? Ben name geïnteresseerd in de afkomst van de Ayt S3ied.

Sa3ieD

Citaat van: Tamza op 09/05/2006 om 11:42:33
Kan iemand mij dat uitleggen? Ik lees zo vaak over khums dit en dat. Maar waar begint  het, wat houdt het precies in? Ben name geïnteresseerd in de afkomst van de Ayt S3ied.
Staat achter in david hart.

mara

Die hebben dat sowieso niet, dus bespaar je maar de moeite ;D

Tamza

Citaat van: Sa3ieD op 09/05/2006 om 11:44:29
Staat achter in david hart.

Ok, ik check dan als ik thuis ben.

Mara: hou jij gewoon effe je irritante klep dicht als je niks zinnigers te melden hebt dan plaagopmerkinkjes op het niveau van een kleuter. Merci.

MBTiza

Aith Saied hebben dat niet, er zijn maar 3 stammen in Noord-Marokko die dat hebben, de Aith Wayagher, Ikerghiyen en volgens David Hart de Aith Iznassen.

Ook Tamza is in het bezit van het boek der boeken.

Ighes



Azul,

kan wat bedoel je... zou je misschien iets meer over willen vertellen.

mara

Citaat van: Tamza op 09/05/2006 om 12:20:43
Citaat van: Sa3ieD op 09/05/2006 om 11:44:29
Staat achter in david hart.
Mara: hou jij gewoon effe je irritante klep dicht als je niks zinnigers te melden hebt
Heb je het niet begrepen ofzo, ik bespaar je zelfs moeite en nog is het niet goed. Tamza, ik wil dat je nu gaat buitenspelen ;D

mara

Citaat van: El_Chuey op 09/05/2006 om 13:20:44
de Aith Wayagher, Ikerghiyen en volgens David Hart de Aith Iznassen.
Ik geloof daar niks van; het klopt gewoon niet.

Izwan

Citaat van: Tamza op 09/05/2006 om 11:42:33
Kan iemand mij dat uitleggen? Ik lees zo vaak over khums dit en dat. Maar waar begint  het, wat houdt het precies in? Ben name geïnteresseerd in de afkomst van de Ayt S3ied.
Ait S3id stammen waarschijnlijk tot Aith Sale7.  De koningen van Imarat Nkoer. Said was ook de koning van Imarat Nkoer. Hier is de stamboom van aith Sale7. Zie nr: 6.
http://img148.imageshack.us/my.php?image=afbeelding0653gu.jpg

Sommige Historicus beweren dat ze Arabieren en dat ze tot Bani 7amier zouden stammen, andere Historicus beweren dat ze Imazighen zijn dat ze tot stam Nafzawa stammen. Je mag dus kiezen.


Sa3ieD

Citaat van: Izwan op 09/05/2006 om 17:01:09
Citaat van: Tamza op 09/05/2006 om 11:42:33
Kan iemand mij dat uitleggen? Ik lees zo vaak over khums dit en dat. Maar waar begint  het, wat houdt het precies in? Ben name geïnteresseerd in de afkomst van de Ayt S3ied.
Ait S3id stammen waarschijnlijk tot Aith Sale7.  De koningen van Imarat Nkoer. Said was ook de koning van Imarat Nkoer. Hier is de stamboom van aith Sale7. Zie nr: 6.
http://img148.imageshack.us/my.php?image=afbeelding0653gu.jpg

Sommige Historicus beweren dat ze Arabieren en dat ze tot Bani 7amier zouden stammen, andere Historicus beweren dat ze Imazighen zijn dat ze tot stam Nafzawa stammen. Je mag dus kiezen.


Geschiedvervalsing was/is de gewoonste zaak in Marokko. Verder is het ook maar de vraag wie nou echt Aith Said is of wie nou echt Awayagher is en ga zo maar door. Dat met die afstamming is gewoon middeleeuwse onzin.

Izwan

Citaat van: Sa3ieD op 09/05/2006 om 19:15:17
Citaat van: Izwan op 09/05/2006 om 17:01:09
Citaat van: Tamza op 09/05/2006 om 11:42:33
Kan iemand mij dat uitleggen? Ik lees zo vaak over khums dit en dat. Maar waar begint  het, wat houdt het precies in? Ben name geïnteresseerd in de afkomst van de Ayt S3ied.
Ait S3id stammen waarschijnlijk tot Aith Sale7.  De koningen van Imarat Nkoer. Said was ook de koning van Imarat Nkoer. Hier is de stamboom van aith Sale7. Zie nr: 6.
http://img148.imageshack.us/my.php?image=afbeelding0653gu.jpg

Sommige Historicus beweren dat ze Arabieren en dat ze tot Bani 7amier zouden stammen, andere Historicus beweren dat ze Imazighen zijn dat ze tot stam Nafzawa stammen. Je mag dus kiezen.


Geschiedvervalsing was/is de gewoonste zaak in Marokko. Verder is het ook maar de vraag wie nou echt Aith Said is of wie nou echt Awayagher is en ga zo maar door. Dat met die afstamming is gewoon middeleeuwse onzin.
Het geheime kracht van Imazighen was de stammen systeem. Imazighen kunnen hun geschiedeins niet begrijpen pas als ze zich in de Imazighen stammen gaan verdiepen.
P.S. de historicus waar ik over heb hebben niets met marokko te maken.

Numidia

#11
De khums is volgens mij een stam die weer onderverdeeld is in vijf subclans.
Ik ken alleen de subclans van de Ait Awaryagher en de Iqqerêyyen.

Voor de Ait Awaryagher is dat:
- Ait Yusuf wa âri
- Ait Abdellah
- Ait Buâyyac
- Ait Hadifa
- Ait Imrabden

Voor de Iqqerêyyen is 't:
- Ait Cicar
- Ait Sidel
- Buyafar
- Aith Buyyefrur
- Mazzuza

Tja, verder over de khums. Een khums is een stam met een vijftal subclans. De subclans hadden vroeger elk hun eigen kenmerken, eigenschappen en tegelijkertijd vormden ze een gehele stam. Zoals bijvoorbeeld de Ait Imrabden behoorden wel tot de Ait Awaryagher, maar ze stelden zich als de volgelingen van de profeet (wat trouwens wel meerdere clans en leiders vroeger deden).

Kenmerken van een khums/stam:
- gemeenschappelijke voorvader
- het hebben van een amghar
- heterogene klankstructuur
- het hebben van een rechter
- teruggaan tot verwantschap (agnatisch)

Stammen waren/hadden:
- waren een bron van stam-eer
- hadden een functionele relevantie
- hadden een structurele relevantie


Bron van bovenstaande:
cursus Mena Lafkioui

Tamza

Citaat van: Numidia op 10/05/2006 om 22:22:57
De khums is volgens mij een stam die weer onderverdeeld is in vijf subclans.
Ik ken alleen de subclans van de Ait Awaryagher en de Iqqerêyyen.

Voor de Ait Awaryagher is dat:
- Ait Yusuf wa âri
- Ait Abdellah
- Ait Buâyyac
- Ait Hadifa
- Ait Imrabden

Voor de Iqqerêyyen is 't:
- Ait Cicar
- Ait Sidel
- Buyafar
- Aith Buyyefrur
- Mazzuza

Tja, verder over de khums. Een khums is een stam met een vijftal subclans. De subclans hadden vroeger elk hun eigen kenmerken, eigenschappen en tegelijkertijd vormden ze een gehele stam. Zoals bijvoorbeeld de Ait Imrabden behoorden wel tot de Ait Awaryagher, maar ze stelden zich als de volgelingen van de profeet (wat trouwens wel meerdere clans en leiders vroeger deden).

Kenmerken van een khums/stam:
- gemeenschappelijke voorvader
- het hebben van een amghar
- heterogene klankstructuur
- het hebben van een rechter
- teruggaan tot verwantschap (agnatisch)

Stammen waren/hadden:
- waren een bron van stam-eer
- hadden een functionele relevantie
- hadden een structurele relevantie


Bron van bovenstaande:
cursus Mena Lafkioui

Beknopt en helder. Heel erg bedankt, meid!

abrid

#13
Onder het woord Khums staat een korte uitleg.


*-RiFFijn0s-*

Azul,
Een khams hoeft niet per defenitie een substam te zijn. Er zitten binnen sommige khmas meerdere substammen in één khams zoals bij de Ait Waryagher de Ait Bouayach en Ait Adhiya.

De Ait Wayagher heeft 11 substammen die weer in 5 khmaas verdeeld zijn. De I3akyen en de Ait Arus zijn 2 substammen die samen met Ait Hadifa onderdeel gemaakt hebben van de khams n Ait Hadifa. Dus deze khams is geen substam maar een fractie met 3 substammen.

Een Khams is een soort kleine stammetje die onderdeel maakt van een grote stam zoals bij de Ait Waryagher en de Iker3iyen het geval is.
Over de Iker3iyen is weinig bekend jammer genoeg, maar daar zullen ook wel een paar substammen bij 1 khams horen.

Adwenni nta