Hoi ben nieuw hier en ben een Chleuh

Gestart door Chlouh, 07/05/2006 om 17:13:44

Camaron'N'IstIgliwa

Bienvenido a tio, estas de "la primera" o  "nuestra familia"?
Hey Chlouh, if you wanna talk in Chlu, I'm also Chlu. :)

Arr dorr yadnine ;)

Dobry Den

#31
Citaat van: Sa3ieD op 12/05/2006 om 10:09:52
Wat luuuuuuuuuuuul jij allemaal? Het is geen classificatie die stroomer bedacht heeft, dat terzijde, ik heb het ook niet van stroomer dat er 3 berbertalen zijn in Marokko. Iedereen die iets weet van het Tamazight zal het bevestigen. Dus ipv dat jullie hier als een stel kippen zonder kop denken de wijsheid in pacht te hebben raad ik jullie nogmaals aan. Bel of mail een van de Amazigh onderzoekers in Nederland of bij Inalco in Frankrijk met de vraag of het Tarifit / Tamazight / Taccelhit talen of dialecten zijn. Dat is dus de vraag, Is tarifit een dialect of een taal?. Ik zeg dus Tarifit (of hoe wij het noemen, Tamazight) is een taal en geen dialect, hetzelfde geldt voor Tamazight en Taccelhit.

Als jij niet als een kip zonder kop had gereageerd, heb ik jou nu niet hoeven te vertellen dat mijn reactie gericht was op jouw classifficatie  'Tarifit/Tamazight/Tachilhit'.

Dobry Den

#32
Citaat van: Sa3ieD op 12/05/2006 om 10:17:52
Wat een onzin zeg. Zoals ik al zei en Mbtizi ook zei, de Imazighen noemen hun taal anders dan de classificatie. Wij noemen het Tamazight en Iccelhieyen noemen het Tamazight en issousieyen noemen het Taccelhit. Maar de discussie gaat hier helemaal niet over of de classificatienamen juist of onjuist zijn, hoe het geclassifiseerd is boeit dus niet aangezien de Imazighen zelf toch hun eigen benaming gebruiken, classificatie heeft dus slechts wetenschappelijke waarde en geen taalkundige of culturele waarde. Maarja ik ga er verder niet op in, ik heb mijn zegje gedaan. Als je niet wilt begrijpen dat Taccelhit/Tamazight/Tarifit talen zijn en geen dialecten dan is dat gewoon jouw tekortkoming.

Zie mij vorige bericht.

Dat de drie Tamazight varianten te verschillend zijn, om het als dialecten aan te duiden was mij allang bekend. Mijn punt in mijn eerdere reacties gaat juist over je classificatiebenaming. Wij noemen onze taal Tamazight. Waarom classificeer jij het als Tarifit en maak je het erger door de taal van de Icchelhien wel als Tamazight te beschrijven? Zoals eerder is aangegeven, is het allemaal verwarrend, maar wat nog belangrijker het is onjuist.  Feiten tellen en niet wat een groepje mensen van bovenaf als waarheid willen opleggen.

Timarzgha

De benaming "Tamazight" is denk ik toch iets als de benaming "Germaans" ?
Maar ondanks dat het nederlands en duits en engels veel van elkaar weg hebben, zijn het allen verschillende germaanse Talen.
Geen germaanse dialecten maar talen, met ieder een aparte geschiedennis en ontwikkeling.
Zo is het denk ik ook met het tamazight, het verschilt van streek tot streek en vaak hebben die verschillen een eeuwenoude geschiedennis van ontwikkeling aanpassingen etc.
Om van een dialect te kunnen spreken moet je de oorspronkelijke (amazigh)taal kennen en kennen wij die?
Of beter gezegd bestaat deze nog?

Sa3ieD

Citaat van: ! op 12/05/2006 om 20:42:34
Citaat van: Sa3ieD op 12/05/2006 om 10:09:52
Wat luuuuuuuuuuuul jij allemaal? Het is geen classificatie die stroomer bedacht heeft, dat terzijde, ik heb het ook niet van stroomer dat er 3 berbertalen zijn in Marokko. Iedereen die iets weet van het Tamazight zal het bevestigen. Dus ipv dat jullie hier als een stel kippen zonder kop denken de wijsheid in pacht te hebben raad ik jullie nogmaals aan. Bel of mail een van de Amazigh onderzoekers in Nederland of bij Inalco in Frankrijk met de vraag of het Tarifit / Tamazight / Taccelhit talen of dialecten zijn. Dat is dus de vraag, Is tarifit een dialect of een taal?. Ik zeg dus Tarifit (of hoe wij het noemen, Tamazight) is een taal en geen dialect, hetzelfde geldt voor Tamazight en Taccelhit.

Als jij niet als een kip zonder kop had gereageerd, heb ik jou nu niet hoeven te vertellen dat mijn reactie gericht was op jouw classifficatie  'Tarifit/Tamazight/Tachilhit'.

En als jij niet offtopic reageerde dan hoefde ik jou ook niet duidelijk te maken dat de enige vraag die beantwoord moest worden of Tarifit etc een taal of een dialect zijn. Die classificatie is niet van mij dus ook een beetje achterlijk om mij aan te vallen. Ik gaf die classificatie zoals ie bekend is onder de taalkundigen. Als jij het niet eens bent met die classificatie mag je iemand anders er mee lastig vallen en niet mij.

Sa3ieD

Citaat van: ! op 12/05/2006 om 20:55:07
Zie mij vorige bericht.

Dat de drie Tamazight varianten te verschillend zijn, om het als dialecten aan te duiden was mij allang bekend. Mijn punt in mijn eerdere reacties gaat juist over je classificatiebenaming. Wij noemen onze taal Tamazight. Waarom classificeer jij het als Tarifit en maak je het erger door de taal van de Icchelhien wel als Tamazight te beschrijven? Zoals eerder is aangegeven, is het allemaal verwarrend, maar wat nog belangrijker het is onjuist.  Feiten tellen en niet wat een groepje mensen van bovenaf als waarheid willen opleggen.
Ik heb het al eerder gezegd, die classificatie is slechts een classificatie, iedereen blijft de taal noemen zoals zij al gewend waren. Dus nog een keer, jouw aanval op mij is ongegrond, ten eerste offtopic en ten tweede moet je leren lezen want ik heb nooit gezegd dat je tamazight zoals die wij spreken Tarifit moet noemen. Ik had het telkens over een classificatie zoals ie bij onderzoekers gebruikt wordt. Ipv dat je gewoon zegt ja Tarifit / Tamazight / Taccelhit zijn talen en geen dialecten ga je mierenneuken over classificaties, die sowieso algemeen geaccepteerd zijn, en die ik bovendien niet bedacht heb. Dus ga ergens anders klagen en kom hier geen topics verpesten.

Y.assine

Citaat van: Sa3ieD op 12/05/2006 om 10:21:27
Citaat van: Kingyassin op 10/05/2006 om 20:45:40
Citaat van: Sa3ieD op 10/05/2006 om 11:27:15
Citaat van: Dora op 09/05/2006 om 19:46:58

CiteerTaccelhit is een taal, Tamazight is een taal en Tarifit is een taal, geen dialect dus.

dit is de eerste keer dat ik dat hoor..weet je dat wel zeker?

want wat is dan de standaard tarifiet??
Ik heb hier niet over standaardisatie. Tarifit bestaat uit verschillende dialecten. Taccelhit bestaat uit verschillende dialecten en Tamazight bestaat uit verschillende dialecten en ga zo maar door. De termen taccelhit / tarifit / tamazight zijn gewoon classificatie termen, iriefieyen zeggen gewoon Tamazight en geen Tarifit. Tarifit is dus slechts om de taal te classificeren, uit wetenschappelijk oogpunt dus. 

Dus, Taccelhit, Tamazight en Tarifit zijn gewoon één dezelfde taal? Ik ben nog wat in de war..
Nee, zoals ik zei de 3 bovengenoemde talen (met hun geclassifiseerde namen) hebben allemaal hun eigen dialecten. Het zijn dus alle 3 berbertalen en geen dialecten.

Oohh.. Dus gewoon 3 verschillende talen. Dank je voor de opheldering.

tikizdelah

Citaat van: Kingyassin op 13/05/2006 om 12:44:37
Citaat van: Sa3ieD op 12/05/2006 om 10:21:27
Citaat van: Kingyassin op 10/05/2006 om 20:45:40
Citaat van: Sa3ieD op 10/05/2006 om 11:27:15
Citaat van: Dora op 09/05/2006 om 19:46:58

CiteerTaccelhit is een taal, Tamazight is een taal en Tarifit is een taal, geen dialect dus.

dit is de eerste keer dat ik dat hoor..weet je dat wel zeker?

want wat is dan de standaard tarifiet??
Ik heb hier niet over standaardisatie. Tarifit bestaat uit verschillende dialecten. Taccelhit bestaat uit verschillende dialecten en Tamazight bestaat uit verschillende dialecten en ga zo maar door. De termen taccelhit / tarifit / tamazight zijn gewoon classificatie termen, iriefieyen zeggen gewoon Tamazight en geen Tarifit. Tarifit is dus slechts om de taal te classificeren, uit wetenschappelijk oogpunt dus. 

Dus, Taccelhit, Tamazight en Tarifit zijn gewoon één dezelfde taal? Ik ben nog wat in de war..
Nee, zoals ik zei de 3 bovengenoemde talen (met hun geclassifiseerde namen) hebben allemaal hun eigen dialecten. Het zijn dus alle 3 berbertalen en geen dialecten.

Oohh.. Dus gewoon 3 verschillende talen. Dank je voor de opheldering.
Ik begrijp hier nog steeds geen knakker van 3 talen? maar ze zeggen allemaal dat ze imazighen zijn en dat ze tmazight spreken! HOE DAN ???

Sa3ieD

Citaat van: Kingyassin op 13/05/2006 om 12:44:37
Citaat van: Sa3ieD op 12/05/2006 om 10:21:27
Citaat van: Kingyassin op 10/05/2006 om 20:45:40
Citaat van: Sa3ieD op 10/05/2006 om 11:27:15
Citaat van: Dora op 09/05/2006 om 19:46:58

CiteerTaccelhit is een taal, Tamazight is een taal en Tarifit is een taal, geen dialect dus.

dit is de eerste keer dat ik dat hoor..weet je dat wel zeker?

want wat is dan de standaard tarifiet??
Ik heb hier niet over standaardisatie. Tarifit bestaat uit verschillende dialecten. Taccelhit bestaat uit verschillende dialecten en Tamazight bestaat uit verschillende dialecten en ga zo maar door. De termen taccelhit / tarifit / tamazight zijn gewoon classificatie termen, iriefieyen zeggen gewoon Tamazight en geen Tarifit. Tarifit is dus slechts om de taal te classificeren, uit wetenschappelijk oogpunt dus. 

Dus, Taccelhit, Tamazight en Tarifit zijn gewoon één dezelfde taal? Ik ben nog wat in de war..
Nee, zoals ik zei de 3 bovengenoemde talen (met hun geclassifiseerde namen) hebben allemaal hun eigen dialecten. Het zijn dus alle 3 berbertalen en geen dialecten.

Oohh.. Dus gewoon 3 verschillende talen. Dank je voor de opheldering.
Nee geen 3 verschillende talen. Nederlands en Chinees zijn verschillend. Het zijn alle 3 berbertalen, met overeenkomsten maar ze hebben alle 3 gewoon de status van een taal, dus geen dialect.

Izwan

Wat is het verschil tussen dialecten en talen?

Y.assine

#40
Citaat van: Sa3ieD op 13/05/2006 om 13:01:57
Citaat van: Kingyassin op 13/05/2006 om 12:44:37
Citaat van: Sa3ieD op 12/05/2006 om 10:21:27
Citaat van: Kingyassin op 10/05/2006 om 20:45:40
Citaat van: Sa3ieD op 10/05/2006 om 11:27:15
Citaat van: Dora op 09/05/2006 om 19:46:58

CiteerTaccelhit is een taal, Tamazight is een taal en Tarifit is een taal, geen dialect dus.

dit is de eerste keer dat ik dat hoor..weet je dat wel zeker?

want wat is dan de standaard tarifiet??
Ik heb hier niet over standaardisatie. Tarifit bestaat uit verschillende dialecten. Taccelhit bestaat uit verschillende dialecten en Tamazight bestaat uit verschillende dialecten en ga zo maar door. De termen taccelhit / tarifit / tamazight zijn gewoon classificatie termen, iriefieyen zeggen gewoon Tamazight en geen Tarifit. Tarifit is dus slechts om de taal te classificeren, uit wetenschappelijk oogpunt dus. 

Dus, Taccelhit, Tamazight en Tarifit zijn gewoon één dezelfde taal? Ik ben nog wat in de war..
Nee, zoals ik zei de 3 bovengenoemde talen (met hun geclassifiseerde namen) hebben allemaal hun eigen dialecten. Het zijn dus alle 3 berbertalen en geen dialecten.

Oohh.. Dus gewoon 3 verschillende talen. Dank je voor de opheldering.
Nee geen 3 verschillende talen. Nederlands en Chinees zijn verschillend. Het zijn alle 3 berbertalen, met overeenkomsten maar ze hebben alle 3 gewoon de status van een taal, dus geen dialect.

Nu begin ik het te vatten, wanneer ik Issousiyen hoor praten versta ik een deel.. Nu begrijp ik wat je bedoelt met "3 berbertalen"..

Als ik het nu niet goed heb, gooi mezelf van de brug.. Dus de drie genoemde talen zijn gewoon drie talen, en elk van die drie heeft overeenkomsten met de overige twee. Correct?

Samir!

Je moet tamazgha zien als een werelddeel. In dit werelddeel heb je vele talen die onder een algemene benaming vallen, namelijk het Tamazight. Maar elk deel van Tamazgha heeft zijn eigen taal, zijn eigen Tamazight zoals het tarrifit en Taccelhit. Deze talen komen in verschillende gebieden voor waardoor er binnen deze talen verschillende dialecten zijn. Al deze talen hebben een zelfde basis, als een arrifi in tunesie gaat wonen bij de Imazigehn daarzo, dan leert hij hun tamazight snel, want de basiskennis bezit hij al.


Y.assine

Dat betekent dus dat er vroeger één algemene amazigh-taal was, en die is langzaam in 'berbertalen' opgebroken, en dat elke berbertaal dezelfde basis heeft, namelijk de oude taal..

Ik moet echt Sa3ied's advies opvolgen en wat wetenschappers opbellen, of graven in amazigh.nl - want volgens mij weet ik veel minder dan ik denk..

tikizdelah

Wees maar niet getreurd want diezelfde Sa3ied wist een paar jaar geleden niet eens of swassa  imazighen zijn of niet,nu komt ie hier het een en ander uit leggen dus alles komt goed.http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=98.msg1732#msg1732

Chlouh

soussa Slouh riffi

zijn eigenlijk bijna het zelfde er scheeld eigenljik niks

maar tog zijn het talen

wel apart