Opschudding in Marokko over enquete

Gestart door ameziane, 07/05/2006 om 16:55:38

E3ber_Tastite

Citaat van: Izwan op 07/06/2006 om 16:06:30
Citaat van: ameziane op 06/06/2006 om 17:41:05
Citaat van: Izwan op 06/06/2006 om 12:19:15
Hoe kwam jij tot deze conclusie? Op hun site kan ik hun standpunt t.o.v. Tamazight niet vinden.
Waarom hebben ze een site in het Tamazight (tasousit) als ze tegen Tamazight zijn?
Volgens mij is het algemeen bekend dat de Islamisten(ook die van Al3adl wa-Li7saan) niks van de Amazigh-kwestie moeten hebben, zij benadrukken de Islam.
Maar ik kan mij natuurlijk vergissen.
Volgens me is het een vergissing, mits dat je over informatie beschikt die ik niet weet.

PJD is tegen de Amazigh beweging, en is ook zeer Arabisch nationalistisch ingesteld.

http://www.amazighworld.org/history/amazighophobia/morocco/zamzami/zamzami.php

E3ber_Tastite


Mauri

Azul

ik denk dat de maxzan heel goed weet wat ie doet. is niet de eeertse keer dat hij fundamelisten aan iets helpt (in de jaren 80, heeft de maxzan zelfs islamitische bewegingen gesteund om als tegen block te fungeren tegen marxisten en andere linkse studenten bewegingen. vooral op universiteiten). Dus zo vreemd is het niet dat ik denk dat de PJD nu zelfs door de maxzan aan de macht geholpen wordt.

Het is maar schijn. De maxzan is helemaal niet zenuwachtig met dit grootschalige sympathie laatste tijden voor islamitische partijen en bewegingen in marokko zoals PJD en andere (zoals die van al adl wal i7san, van Abdessalam yassin. maar dat is een andere koek) ?

Omdat we laatste jaren juist zagen dat de maxzan en de heersende fessie elite er alles an hebben gedaan om juist sympathie te kweken voor islamitische bewegingen. denk vooral aan de zovele sex schandalen en de zovele (volgens sommige) onislamitische wetten en regels toegepast, ect.. en dat in een rep tempo.
genoeg tijd dus om zoveel procent te halen. zo vreemd is het niet in marokko en zeldzaam is het zeker niet dat de maxzan altijd zulke spelletjes speelt (2 vogels met 1 steen vangen).

Dit allemaal dus, is gericht tegen Imazighen en de Amazigh bewegingen die in opmars blijven komen, en die ook meer mondiger en zichtbaar in het marokkaanse politieke klimaat zijn. denk aan de 2 laatste opgerichte Amazigh partijen. of andere die misschien nog komen.

wij zijn dus die 2de vogel :)

Izwan

Citaat van: E3ber_Tastite op 11/06/2006 om 00:08:42
Citaat van: Izwan op 07/06/2006 om 16:06:30
Citaat van: ameziane op 06/06/2006 om 17:41:05
Citaat van: Izwan op 06/06/2006 om 12:19:15
Hoe kwam jij tot deze conclusie? Op hun site kan ik hun standpunt t.o.v. Tamazight niet vinden.
Waarom hebben ze een site in het Tamazight (tasousit) als ze tegen Tamazight zijn?
Volgens mij is het algemeen bekend dat de Islamisten(ook die van Al3adl wa-Li7saan) niks van de Amazigh-kwestie moeten hebben, zij benadrukken de Islam.
Maar ik kan mij natuurlijk vergissen.
Volgens me is het een vergissing, mits dat je over informatie beschikt die ik niet weet.

PJD is tegen de Amazigh beweging, en is ook zeer Arabisch nationalistisch ingesteld.

http://www.amazighworld.org/history/amazighophobia/morocco/zamzami/zamzami.php
Dit kan niet als bewijs beschouwen dat PJD tegen Tamazight is. Het gaat hier om geruchten dat een lid van PJD die zou negatieve uitingen over Tamazight hebben geuit. Het is me niet duidelijk wat hij gezegd heeft. Het is me ook niet duidelijk of hij toen namens standpunten van PJD spraak….
Ik kan uit de officiële standpunten van PJD ook niet uithalen dat ze tegen Tamazight zijn.
http://www.pjd.ma/sommaire_am.php3


Izwan

Citaat van: E3ber_Tastite op 11/06/2006 om 00:11:08
Dit zijn de partijen en personen die tegen het Tamazight zijn.

http://www.amazighworld.org/history/amazighophobia/morocco/index.php
Het is algemene bekend dat sinds 1930 waren/zijn de meeste Marokkaanse politicus en intellectuelen met elkaar eens dat Tamazight niet in de Marokkaanse toekomst politiek strategie past. Ze zagen het niet alleen een gevaar voor de Marokkaanse eenheid, maar ook een zwakkepunt voor Marokkaanse buitenlandse politiek (lees, kolonialen en Arabische liga). Tamazight identiteit is in Marokko tientallen jaren een taboe geweest. In de meeste Marokkaanse steden is het nog steeds een taboe. Tot en met heden is er, naar mijn beleving, geen enkel politiek partij die Tamazight beweging serieus neemt. Sommige politicus en intellectuele denken of hopen dat het tijdelijke fenomeen die dood geboren is. Sommigen willen deze onderbuikgevoelens misbruiken voor andere doelen die niets belangen van Imazighen te maken hebben. Sommigen (groot groep) zien het als een gevaar en doen alles om het subtiel tegen te houden, maar ze durven niet openlijke de strategie van M6 te bekritiseren…. 
De enige positieve ontwikkeling van Tamazight beweging is dat  Marokkaanse intellectueel de waarde van Tamazight cultuur begingen in te zien en erkennen.