Opschudding in Marokko over enquete

Gestart door ameziane, 07/05/2006 om 16:55:38

ameziane

Citaat van: Zouzinha op 29/05/2006 om 22:05:06
Waarom denk jij dat Saadeddine Othmani bij een eventuele winst van zijn partij bij de aankomende verkiezingen premier kan worden? Het is anders in Marokko nog nooit voorgekomen dat de winnende partij bij verkiezingen een premier levert; premiers worden nog altijd benoemd door de koning en bovendien zijn de premiers zelf niet eens verbonden aan een politieke partij.
Jawel, hoor. Er zijn degelijk wel premiers geweest die verbonden waren met een partij, ik kan zo een paar voorbeelden noemen. Evenzo waren er premiers aangewezen die 'technocraat' waren. Zoals het geval is bij de huidige premier, Driss Jettou. Blijkbaar omdat de verschillen tussen de USFP en Istiqlal minimaal waren, heeft M6 voor deze optie gekozen.

Wat betreft de PJD: ik denk dat als deze partij een ruime meerderheid haalt zoals voorspeld wordt in de enquete, dat de koning er niet omheen kan een premier uit hun midden te benoemen, hoewel het nooit eerder is voorgekomen. Of het Othmani wordt is maar afwachten. Hij is in ieder geval het gezicht van de partij.

Hadou

offtopic:
De voormalige primier Youssoufi ! Ik hoorde ergens dat zijn afkomst in Tamsamane ligt . Klopt dit?

ameziane

Citaat van: Hadou op 30/05/2006 om 17:38:40
offtopic:
De voormalige primier Youssoufi ! Ik hoorde ergens dat zijn afkomst in Tamsamane ligt . Klopt dit?
Ik weet in ieder geval dat hij in Tanja geboren is.

Memma

Citaat van: ameziane op 30/05/2006 om 17:30:13
Citaat van: Zouzinha op 29/05/2006 om 22:05:06
Waarom denk jij dat Saadeddine Othmani bij een eventuele winst van zijn partij bij de aankomende verkiezingen premier kan worden? Het is anders in Marokko nog nooit voorgekomen dat de winnende partij bij verkiezingen een premier levert; premiers worden nog altijd benoemd door de koning en bovendien zijn de premiers zelf niet eens verbonden aan een politieke partij.
Jawel, hoor. Er zijn degelijk wel premiers geweest die verbonden waren met een partij, ik kan zo een paar voorbeelden noemen. Evenzo waren er premiers aangewezen die 'technocraat' waren. Zoals het geval is bij de huidige premier, Driss Jettou. Blijkbaar omdat de verschillen tussen de USFP en Istiqlal minimaal waren, heeft M6 voor deze optie gekozen.

Wat betreft de PJD: ik denk dat als deze partij een ruime meerderheid haalt zoals voorspeld wordt in de enquete, dat de koning er niet omheen kan een premier uit hun midden te benoemen, hoewel het nooit eerder is voorgekomen. Of het Othmani wordt is maar afwachten. Hij is in ieder geval het gezicht van de partij.

Ja oké. Marokko heeft inderdaad premiers gehad die wél verbonden waren aan een partij. Maar waarom zou de koning er juist dit keer niet om heen kunnen? Is de PJD dan wel in staat bij eventuele winst druk te voeren opdat er een premier uit hun midden gekozen wordt?
Zal dan het zelfde ook gebeuren met de benoeming van de ministers van Binnenlandse, en Buitenlandse Zaken en die van Habous en Islamitische Zaken, net zoals nu bijvoorbeeld Bouzoubaa van de USFP aan het hoofd staat van het ministerie van Justitie.

ameziane

#19
Citaat van: Zouzinha op 30/05/2006 om 18:21:21
Ja oké. Marokko heeft inderdaad premiers gehad die wél verbonden waren aan een partij. Maar waarom zou de koning er juist dit keer niet om heen kunnen? Is de PJD dan wel in staat bij eventuele winst druk te voeren opdat er een premier uit hun midden gekozen wordt?
Zal dan het zelfde ook gebeuren met de benoeming van de ministers van Binnenlandse, en Buitenlandse Zaken en die van Habous en Islamitische Zaken, net zoals nu bijvoorbeeld Bouzoubaa van de USFP aan het hoofd staat van het ministerie van Justitie.
Je hebt het nu over de 'wizarat ssiyada', waar het premierschap geen deel van uitmaakt. Hoewel in de grondwet staat dat de koning het recht heeft om de premier te benoemen.

Ik zie het allemaal in het kader van de 'democratisering' die aan de gang is: je ziet dat de verkiezingen steeds eerlijker verlopen dan voorheen, sinds de benoeming van Youssoufi is er sprake van l'alterlance etc. Nog een stapje verder is dat de grootste partij de premier levert, vooral als deze een ruime zege haalt(en dat is te verwachten als de PJD in alle districten mag meedoen). Verder is er Westerse druk(lees Amerikaanse) om echte democratie in te voeren. In dat kader moet je denk ik die rondreis van Othmani door Europa en Amerika zien.

Memma

Citaat van: ameziane op 31/05/2006 om 17:00:58
In dat kader moet je denk ik die rondreis van Othmani door Europa en Amerika zien.

Hij is idd lekker op reis die Othmani en heeft zo te zien ook nog eens vriendjes gemaakt bij de Franse PS.

Maar hoe dan ook, ik denk dat er in het geval van de PJD meer speelt dan de druk die er van de kant van het Westen komt voor meer democratie.
De aanslagen van 16 mei 2003 in Casablanca hebben de partij nogal wat schade toegebracht en de partij is momenteel druk bezig met het oppoetsen van haar imago en probeert nu zich vooral op te stellen als islamitisch gematigde partij, tegen de beschuldigingen dat de PJD een extreem-islamitische partij zou zijn.
Verder vecht de PJD nu ook letterlijk én figuurlijk om de stem van de kiezer, ze gaan echt voor dat premierschap. Maar zelf geloof ik niet dat het zover zal komen; daarvoor is in mijn ogen de democratie nog altijd te weinig doorgedrongen in Marokko.

Hadou

Citaat van: ameziane op 31/05/2006 om 17:00:58
Verder is er Westerse druk(lees Amerikaanse) om echte democratie in te voeren. In dat kader moet je denk ik die rondreis van Othmani door Europa en Amerika zien.

Weet je het zeker dat de Amerikanen en Europeanen de democratie in de 3de wereld willen ?  Ik denk van niet hoor!

ameziane

Citaat van: Hadou op 31/05/2006 om 20:16:04
Weet je het zeker dat de Amerikanen en Europeanen de democratie in de 3de wereld willen ?  Ik denk van niet hoor!
Ik denk het wel, hoewel ze een tegenstrijdig signaal afgeven.

De Amerikanen beseften na de aanslagen van 9/11 dat er veel onvrede heerst bij de bevolkingen in de Arabische en Islamitische wereld. Ze begrepen dat ze niet langer onvoorwaardelijk die corrupte regimes moesten steunen. Dus moest er democratie komen: dat was mede de reden om Afghanistan en Irak binnen te vallen. Nu, jaren later, blijkt dat democratie niet zo maar te exporteren valt, maar dat het van binnenuit moet gebeuren. En daarom hebben de Amerikanen een speciaal fonds opgericht om die democratie te stimuleren. (Marokko is een van de landen die geld krijgt uit dat fonds).

Aan de andere kant staan ze huiverig tegen een overwinning van Hamas of de Moslimbroederschap in Egypte. Dus blijkbaar willen ze een soort 'selectieve democratie': bepaalde partijen mogen wel aan het roer komen, andere niet.

Hadou

Citaat van: ameziane op 01/06/2006 om 17:52:01

Aan de andere kant staan ze huiverig tegen een overwinning van Hamas of de Moslimbroederschap in Egypte. Dus blijkbaar willen ze een soort 'selectieve democratie': bepaalde partijen mogen wel aan het roer komen, andere niet.
dat bedoel ik.
Europeanen en Amerikanen hadden direct Marionetten op de troon gezet. Nu willen ze dat het volk ''democratisch'' voor hun ,de Marionet uit mag kiezen.

Ze gunnen de 3 de wereld nooit wat!. ze breken ze in stukjes en ze zuigen hun leeg.

Timarzgha

Assalaam a aithma/suthma
Ik vraag me af of er ooit wat bereikt zal worden op politieke vlak en of er ooit werkelijk een oplossing komt voor onze problemen(moslims).
Ik vrees dat zolang wij niet ons zelf verlossen van egoisme, haat, jalouzie en hebzucht, wij gedoemd zijn slechts bestuurd te worden.
We vragen en soms smeken om verlossing van onrechtvaardigheid, maar doen zeer weinig om onze eigen slechte eigenschappen uit te bannen.
Echter zal vroeg of laat een leider uit ons midden opstaan, en deze zal net zo slecht of slechter wezen als zijn voorganger behalve als wij allen een spiegel voor ons houden.
En voor altijd en voor goed afrekenen met de slechte eigenschappen die wij hebben.
Uit het goede komt het goede voort, en uit het slechte komt het slechte voort, een keiharde conclusie maar ik hoop dat mensen mij begrijpen. wa sallaam

Izwan

Citaat van: ameziane op 28/05/2006 om 21:00:48
Citaat van: Kingyassin op 28/05/2006 om 20:58:50
Citaat van: ameziane op 28/05/2006 om 20:44:50
Hij is van Soussi-afkomst.

Ik zie het eerste licht voor de Imazighen al schijnen.
Juist niet. Zijn partij moet niks van Imazighen hebben.
Hoe kwam jij tot deze conclusie? Op hun site kan ik hun standpunt t.o.v. Tamazight niet vinden.
Waarom hebben ze een site in het Tamazight (tasousit) als ze tegen Tamazight zijn?

ameziane

Citaat van: Izwan op 06/06/2006 om 12:19:15
Hoe kwam jij tot deze conclusie? Op hun site kan ik hun standpunt t.o.v. Tamazight niet vinden.
Waarom hebben ze een site in het Tamazight (tasousit) als ze tegen Tamazight zijn?
Volgens mij is het algemeen bekend dat de Islamisten(ook die van Al3adl wa-Li7saan) niks van de Amazigh-kwestie moeten hebben, zij benadrukken de Islam.
Maar ik kan mij natuurlijk vergissen.

Izwan

Citaat van: ameziane op 06/06/2006 om 17:41:05
Citaat van: Izwan op 06/06/2006 om 12:19:15
Hoe kwam jij tot deze conclusie? Op hun site kan ik hun standpunt t.o.v. Tamazight niet vinden.
Waarom hebben ze een site in het Tamazight (tasousit) als ze tegen Tamazight zijn?
Volgens mij is het algemeen bekend dat de Islamisten(ook die van Al3adl wa-Li7saan) niks van de Amazigh-kwestie moeten hebben, zij benadrukken de Islam.
Maar ik kan mij natuurlijk vergissen.
Volgens me is het een vergissing, mits dat je over informatie beschikt die ik niet weet.

ameziane

Citaat van: Izwan op 07/06/2006 om 16:06:30
Volgens me is het een vergissing, mits dat je over informatie beschikt die ik niet weet.
Ach, zich vergissen is zo menselijk als wat...

Izwan

Citaat van: ameziane op 08/06/2006 om 17:23:58
Citaat van: Izwan op 07/06/2006 om 16:06:30
Volgens me is het een vergissing, mits dat je over informatie beschikt die ik niet weet.
Ach, zich vergissen is zo menselijk als wat...
Ja, het zo menselijk dat mensen elkaar nodig hebben om elkaars vergissingen te corrigeren.