Marokko geeft eindelijk toe!!!

Gestart door E3ber_Tastite, 04/05/2006 om 00:18:29

E3ber_Tastite

Marokko erkent eindelijk, dat Marokko voor 75 % uit Imazighen bestaat

Voor degenen die het arabisch beheersen.

www.maroc.ma

http://www.maroc.ma/NR/exeres/55284FB9-B4EF-47C9-9F0F-57818691212F.htm)

Sa3ieD

Major events of moroccan contemporary history:
http://www.maroc.ma/NR/exeres/86FA29B7-60DA-4282-B6F2-3AEA0A48C765.htm

Begint pas in 1927. Voor zover ik weet was het toch de Rifoorlog die Marokko op de kaart heeft gezet begin 20ste eeuw en de nationalisten heeft "geinspireerd".

Gordo

Volgens DR.  Boukous (voorzitter van IRCAM) is voor het eerst in 2000 tijdens de bevolkingstelling een vraag opgenomen over de moedertaal. Maar de resultaten worden nog steeds niet vrij gegeven. Waarom niet is volgens hem onduidelijk.

Ik weet het wel, waarschijnelijk hebben te veel mensen gezegd dat ze Tamazight spreken en dat is een klap in het gezicht van de arabische nationalisten (lees racisten), die van marokko een arabische land willen maken.

E3ber_Tastite

kan iemand het artikel vertalen??

ameziane

Citaat van: Gordo op 04/05/2006 om 04:40:10
Volgens DR.  Boukous (voorzitter van IRCAM) is voor het eerst in 2000 tijdens de bevolkingstelling een vraag opgenomen over de moedertaal. Maar de resultaten worden nog steeds niet vrij gegeven. Waarom niet is volgens hem onduidelijk.

Ik weet het wel, waarschijnelijk hebben te veel mensen gezegd dat ze Tamazight spreken en dat is een klap in het gezicht van de arabische nationalisten (lees racisten), die van marokko een arabische land willen maken.
Volgens mij bedoel je 2004. Want toen is de mensen voor het eerst gevraagd welke taal ze in het dagelijks leven spreken.

Het Marokkaanse CBS maakte bekend dat maar 28% van de bevolking een van de drie Tamazight-varianten spreekt.(Dat is een belachelijk laag percentage)
Zie verder deze link.
http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=4701.15

Y.assine


Izwan

Citaat van: E3ber_Tastite op 04/05/2006 om 00:18:29
Marokko erkent eindelijk, dat Marokko voor 75 % uit Imazighen bestaat

Voor degenen die het arabisch beheersen.

www.maroc.ma

http://www.maroc.ma/NR/exeres/55284FB9-B4EF-47C9-9F0F-57818691212F.htm)

Ik weet niet of ik het als erkenning of vervalsing moet zien. Dat Marokko voor 25% arabieren bestaat lijkt me beetje overdreven, maar ik geloof wel dat veel Marokkanen zich als arabieren zien.

Massinissa

Azul,

Marokko moet nog veel bekennen en toegeven. Niet alleen over de percentage van Imazighen in Marokko maar ook over de waarheden van de geschiedenis. Marokko ontkent nog steeds de rol van Imazighen in de Rif en ATlas oorlog. Hoe kunnen zij de Riffijnse republiek ontkennen? het staat pal boven water in de geschiedenis van de wereld? Zolang de geschiedenis van Noord- Africa niet hergeschreven is, blijft zonder enkele waarde. Toch  merk je dat er iets gaande is. Officieel wil Marokko uit de Arabische liga. Spaanse bronnen bevestigen dat. Lybie wou dat heel lang geleden. Geen enkel land heeft officieel toegegeven dat Islam van de 7de eeuw een invasie was.

Zie beneden:

42 AD: The Roman Conquest

The armies of Rome took control of Mauritania, which they divided into two provinces. Tingitane Mauritania in the west, became increasingly important both in terms of agriculture and trade thanks to their building of roads. Tingis, Lixus, Volubilis and Benassa developed. The Romans continued to exert influence in the south until 285 and in the north until 429, when it was overrun by the Vandals, It seems that from 533, Byzantine and then Visigoth fleets occupied Ceuta and Essaouira, but little remains as a record of this.

The Muslim Conquest

Conversion to Islam: in 682, the Arab chief, Oqbah Ibn Nâfi`i, founder ofKairouan, the first Muslim city in Tunisia, launched a raid as far as the Atlantic coastline. Berbers and Byzantines rose against the invaders, but the Arab Muslim managed to extend their control continuing the process of conversion to Islam. In 711, the Berber chief, Târiq Ibn Zyâd, landed in Gibraltar, marking the beginning of the conquest of Spain.

Crisis of the Caliphate: Muslim control was consolidated despite the Kingdoms arising with dissident religious doctrines, such as the Kharidjite Kingdom of Sijilmassa, in Tafilalt and the Kingdom of Berghouta, on the Atlantic coastline. In 740, a major revolt against the authority of Damas, seat of the Omeyyâd Caliphate, broke out. Gradually, Morocco started to slip from their control, and fragment into a patchwork of kingdoms and principalities.

>> Dat was een discussie van jaren lang onder Imazighen.
Wij volgen de veranderingen in Marokko en wij hopen dat Algerije volgt en natuurlijk de rest van Tamazgha landen.

D wenni netta

ameziane

Citaat van: Massinissa op 07/05/2006 om 15:45:27
Officieel wil Marokko uit de Arabische liga. Spaanse bronnen bevestigen dat. 
Dat is voor mij nieuw. Ik ben wel benieuwd naar jouw bron.