Gewoon een paar vraagjes.

Gestart door Inez, 11/10/2000 om 15:59:57

Inez

Salaam Imazighen

Coole site is dit (thx Taffi voor de tip!).  We hadden een discussie over ons volkje en toen vroegen we ons af waarom er zoveel antipatie is tegen de mensen van Beni Touzin?  Van onze grootouders krijgen we dat met de paplepel mee in de mond.  Is er hier een verklaring voor?  Ik ben een Tazenayt en toen ik ging opzoeken bij welke stam ik hoor kwam ik uit bij rara??? BENI TOUZIN.  Hahahaha, als mijn bompa en bomma dat horen verklaren ze me denk ik voor gek.  En ik ben niet de enige, want mijn classmate Taffi, die van Tafarsit is, herkent zich in mijn verhaal.  Can anybody explain this???  Mercikes in ieder geval al.  En ooooooooooh ja nog een vraagje, hihihi.  Waarom beschouwen ze Iker3ijen (Kla3a noemen de arabieren ze) niet als Irifijen?  Ze spreken toch dezelfde taal, enkel een ander accentje en een paar andere woordjes die tussen de gewone irifijen van andere stammen ook zijn?????  
Okeekes, dat waren onze vraagjes.  Alvast bedankt voor de antwoordjes!  Salukes allemaal.

Inez & Tafke

Inez

#1
Nog even dit.
We willen met die vraagjes niemand kwetsen, we vroegen het ons gewoon af.
 
Sraam,

Inez en Taffidjoust

Mouray (Gast)

#2
Thamchounta n'Tffidjoust!!!! wat moet ik er nu weer mee???
ze heeft het ons weer moeilijk gemaakt. Het is  niet te geloven Iffidjoussen van tegenwoordig en vooral die van Belgie !!!!!!

Taffidjoust

#3
Mouray! hahahaha is dat echt zo moeilijk? :-)

Die Iffidjousen van tegenwoordig kun je beter gelijk de oven induwen yaak? wagha! ik breng iemand nog op ideeen. Mouray,wat is je mening hierover??
sraam,


Inez

#4
ooooooooooooh is het dan zo moeilijk?  Hmmmmmmmmmmmmmm wij willen antwoord, wij willen antwoord, hahahahhaaha!

Hakim

#5
Azul,
he Inez, ik denk dat het te maken heeft met jou omgeving. Zelf hoorde ik vroeger ook van die fabeltjes, maar dan over andere stammen. Die zijn zus, en die zijn zo...en meer van die onzin.
Als je een Amazigh zo hoort praten over een andere
Amazigh, dan heb je te maken met iemand die niet zelf kan nadenken.
In jou geval kan het er ook mee te maken hebben dat er vroeger problemen waren tussen Ait Zenay en Ait Thouzine. Mijn overgrootvader komt uit Ait Zenay, zijn broer is daar vermoord, en nadat hij wraak had genomen is hij gevlucht naar Ait Thouzine. Mijn moeder heeft me verteld dat er vroeger wel meer van die kleine oorlogjes waren, maar ook dat er  huwelijksrelaties waren tussen de stammen.
Volgens mij hebben de meeste Imazighen wel een link naar een andere stam.
Misschien zijn  wij wel familie joh he....gegroet.

AYNED

#6
Inez...Azul

Ik ben een echt AQARAI...Maar dat zegt me niets,Ik ben een Amazigh en dat is voor mij de belangrijkst van alles...en dat ik gezien word als  geen Amazigh dat zeg jij, of dat voel jij, dat heb ik niergens gemerkt... Wel voor een grapje worden we gezien als veraaders...(QELAI KHADAI WAKHKHA YEQRA FE SSABAI) dat heb ik wel gehoord... Thnemmirth...AYNED

Inez

#7
Hi allemaal, bedankt voor jullie reacties.  Iwa, kan wel zijn dat er vroeger conflictjes waren of zo... maar misschien tussen bepaalde families.
Enne Hakim nice to meet ya Azenay, hahahahaa.  We zijn toch allemaal familie van mekaar!

Take care allemaal en tot later eens.


amazigh (Gast)

#8
Azul aythma th souythma
Beste inez,

antipathie tegen Ait Touzin? Bij ons, en dan praat ik over Ait Wayagher is de band met Ait touzin goed te noemen.
Misschien is de afkeer waar jij het over hebt een clan-kwestie en hebben bijvoorbeeld Ikariyien moeite met Ait Touzin omdat in het verre verleden een belangrijk huwelijk tussen leden van beide clans ongelukkig afgelopen is.

Wat ik wel weet is dat bij het kamp Ait Wayagher waartoe ik behoor de oude generatie het niet zo goed kan vinden met de Ikariyien. Ook dit heeft denk ik een oorzaak die te maken heeft met onenigheden die hun oorsrong in het verre verleden hebben.

Overigens denk ik dat dit geen reden is om te zeggen dat Irifiyien geen eenheid kunnen vormen.
Zo neemt bijvoorbeeld een Nederlander uit de randstad een visser uit Urk ook niet altijd even serieus maar ze bouwen alle twee wel op hun manier mee aan Nederland.

ibtisaam

#9
salaam aythma th soeythma
Bij ons zeggen ze wel akkar3i th aghad3i wagga izoedjjam gi laylat alghad3i(hier spreek ik vanuit de standpunt van agtaoezien en agtway3er). Maar dit wil niet zeggen dat ik dit als waarheid moet aanvaarden ofzo, zelf onderling wordt er grapjes gemaakt, gewoon maar als ze de familienaam horen...
maar ja, eigenlijk weet ik niet waarom ik hierop reageer.
m3a salama

halima

#10
Selam. Ik ben ook een Ekzanaya ik heb nooit gehoord dat ik Ben Touzin kwam. Ik kom uit de buurt van Kasita en dat ligt best wel in de buurt van Midar. En in Midar wonen ook veel Ben Touzin. Misschien klopt het wel. Groeten

Mounir B

#11
Azul fellawen ya Imazighen N Arif,

Wat ik weet van dcurath conflicten is het volgende. Rond de tijd van Abelkrim bestond dit nog heel sterk. Men was heel primitief men schoot me kaar voor de kleinste dingen etc. Abelkrim heeft hier een einde aangemaakt maar het is toch door blijven leven anders hadden we er nu niet over.

Ik zelf van de Ayth Waryaghar hadden onze bondgenoten in tijd van een oorlao met ander dcurath. Omdat de Ayth waryaghar een van de grootste dcar is in de rif gingen andere dcurath zich verenigen. Dit heette bij ons een LIF sluiten met een andere dcar. Bv. Aythwaryaghar worden aangevallen door meerder dcurath. De ayth waryaghar hadden een LIF met Bni Amart dan kwamen deze de Ayth Waryaghar te hulp en zo ging dat met alle dcurath. Ayth Tuzin en Tafersit en Temsaman hadden een LIF etc.(bron :Rebels in the Rif:Rif rebellion leader)

Hopende dat jullie er wat aan hebben




Inez

#12
Hey Mounir B

Thanks voor de info, hehe nu ben ik al heeeeeel wat wijzer.  
3afaaaaaaaaaaaak!!

Bye bye

Mouray (Gast)

#13
Inez, mabrouk ar3ied o assegass n ajdid dameggaz da mimoun!!

macha het is niet atem3ad nee atemghad  oke !!!?

Groetjes aan Taffi!

Inez

#14
Hey meester Mouray *lol*

Allah y barak fiek en adh jawed sraam enesh! Et 3iejded at 3awded inshallah.  Thanks voor het verbeteren van het foutje, esh jezh sidi arabi *lol*.

Doegie