Grieken in Tamazgha.

Gestart door Tijani, 23/04/2006 om 13:09:12

Tijani

Omdat haddou geen berichten over de grieken in zijn topic wil, open ik hier een aparte topic over de Grieken in Tamazgha.

Romeinen in Tamazgha:

http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=9204.from1145789337;topicseen#msg200579

Tijani

#1
Citaat van: Moussa op 23/04/2006 om 12:30:15
Ik heb t niet over Lybie, maar over de hoofdstad daarvan, namelijk Tripoli, deze naam is door de Grieken gegeven die dit stukje Tamezgha koloniseerden.  En Tijani, als je zegt dat Atlas een Berbergod is moet je wel met een bronverwijzing komen, ik kan hier ook van alles en nog wat beweren.

Maar Tripoli is ook een stad in Libanon. Waren er ook Grieken in Libanon (Phoeniciers)?

Hirodotos schreef dat Poseidon en Athene Amazigh Goden zijn, maar in de Griekse mythologie staan ze bekend als Griekse Goden. Tot zo ver ik weet, woonden er geen Grieken in Atlas. Ik heb wel gelezen dat God Atlas in de Atlasgebergte woonde. 


Moussa

Tuurlijk waren er Grieken in Libanon. Alexander de Grote heeft niet alleen de stad Tyre veroverd maar ook Egypte en Perzie. In principe kwam het gehele Midden-OOsten onder zijn bestuur.

Moussa

Wist je dat de nationale munteenheid van Marokko, de dirham, zijn naam aan de Grieken te danken heeft. Het is afgeleid van drachme. Als je van dirham meervoud maakt, namelijk drahem, is de relatie beter te zien.

Izouran

Wat betekend drachme dan?

Hadou

Drachme was de munteenheid van Griekenland voordat ze die voor de Euro geruild hebben.

Lezer

#6
Ik heb een bron dat Atlas een Berberse god was. Geef eerst toe dat ik berberkundig ben en dan krijg je de bron. :D
De bron is niet helemaal beslissend, maar toch kunnen we er moussa mee in een moeilijke situatie verplaatsen! :)

Het is ook interessant stukje geschiedenis dat van de Grieken onder de Berbers.

Lezer

Citaat van: Moussa op 24/04/2006 om 12:52:27
Wist je dat de nationale munteenheid van Marokko, de dirham, zijn naam aan de Grieken te danken heeft. Het is afgeleid van drachme. Als je van dirham meervoud maakt, namelijk drahem, is de relatie beter te zien.
Goede info., Bedankt!

Al.

Citaat van: Tijani op 23/04/2006 om 13:09:12
Omdat haddou geen berichten over de grieken in zijn topic wil, open ik hier een aparte topic over de Grieken in Tamazgha.

Romeinen in Tamazgha:

http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=9204.from1145789337;topicseen#msg200579
Grieken in tamazgha en??
imazighen werden en worden nog steeds door iedreen genomen, verkracht en belachelijk gemaakt. Maar wat hebben de imazighen buiten een niet bestaande tamazgha dan gedaan??

Lezer

Citaat van: moesh op 25/04/2006 om 20:38:14
Maar wat hebben de imazighen buiten een niet bestaande tamazgha dan gedaan??
Om je een betere overzicht te geven, waren de grieken in Cyrenaica in Noord afrika niet als veroveraars, maar eerder als gasten of azielzoekers.
En verder hebben de Berbers zich ook gevistigd als gastarbeiders in Amsterdam!

Al.

Citaat van: Lezer op 25/04/2006 om 20:44:20

Om je een betere overzicht te geven, waren de grieken in Cyrenaica in Noord afrika niet als veroveraars, maar eerder als gasten of azielzoekers.
Je hebt ze toen verwelkomd  zeker. jullie van nu waren erbij  toen he

Citeer
En verder hebben de Berbers zich ook gevistigd als gastarbeiders in Amsterdam!

zijn het niet die berbers die met alle plezier aan een Nederlander willen vertellen hoe gaar en achterlijk de rifijnen zijn.

CiteerVooral in Nederland heeft men Hart herontdekt en nogal wat journalisten zijn na lectuur van zijn boeken ter plaatse een kijkje gaan nemen of hebben aan Nederlandse Marokkanen gevraagd of de tradities van dertig jaar geleden in het Rif hier en nu nog altijd gelden. Het antwoord was ja met stip.

Bron: www.brusselsjournal.com, 19 april, 2006.

http://www.brusselsjournal.com/node/996

Lezer

Jij bent aan het huilen, man! 

Al.

Citaat van: Lezer op 25/04/2006 om 21:47:23
Jij bent aan het huilen, man! 
heb je een tissue voor me

Moussa

Geef een inhoudelijke bijdrage of ga naar de babbelhoek!