Lopen we niet wat te hard van stapel?

Gestart door jamal, 01/06/2003 om 12:44:49

jamal

Azul, iedereen

Ik heb op deze site veel gelezen over de integratie van onze eigen taal in het onderwijssysteem.

Naar het schijnt kun je in Frankrijk zelfs examen afleggen in het Tmazight.
Zeer nuttig echter voor diegenen die met hun diploma in Arif gaan werken. Maar de meeste, naganoeg alle, Irifiën blijven bij mijn weten toch in Europa werken. Op een paar uitzonderingen na, vervalt het nut van het Tmazigt in deze omstandigheden.

Anderzijds vind ik het goed dat onze ouders op die manier een kans krijgen om hun kinderen op een paar uurtjes vaderlandsliefde te trakteren.

Maar ook bij dit geval heb ik mijn twijfels. Men moet er rekening mee houden dat Tmazight leren zeer zwaar op de leerlingen hun schouders kan wegen. hierdoor bestaat er de kans dat er afkeer kan ontstaan die zich keert tegen onze eigen cultuur.  

Falku

Azul Jamal,

Alleerst een opmerking vooraf: als er les in het Tamazight komt zal dit een keuzevak worden op de middelbare school. Dit is belangrijk om je te realiseren. Daarnaast zulen daardoor leerboeken Tamazight verschijnen, zodat degene die niet op de middelbare school zitten het zelf kunnen leren. Nu je 'kritiek'.

Je zegt eerst dit:
CiteerZeer nuttig echter voor diegenen die met hun diploma in Arif gaan werken. Maar de meeste, naganoeg alle, Irifiën blijven bij mijn weten toch in Europa werken. Op een paar uitzonderingen na, vervalt het nut van het Tmazigt in deze omstandigheden.

Volgens jouw heeft taal vooral een praktische waarde, je kunt ermee gaan werken in het Rif. Dat klopt niet. Taal is meer dan dat. Veel jongeren praten het steeds slechter, ze willen de taal kennen om met hun familie tijdens vakantie te praten, om verhalen, muziek, gedichten of gewoon hun ouders goed te verstaan. Ze willen gewoon hun moedertaal kennen. Dus zelfs als je niet gaat werken in de Rif heeft de beheersing van je moedertaal ontzettend veel waarde.

Je tweede punt was dit:
CiteerMen moet er rekening mee houden dat Tmazight leren zeer zwaar op de leerlingen hun schouders kan wegen. hierdoor bestaat er de kans dat er afkeer kan ontstaan die zich keert tegen onze eigen cultuur.
Dit zal niet gebeuren, het is maar een keuzevak (dus niet verplicht, als je het niet wilt doe je het niet!). En uit Frankrijk blijkt juist dat de huidige generatie heel erg graag hun taal wil leren, het wordt niet op iedere middelbare school gegeven (er is nog een tekort aan leerkrachten), en leerlingen die die mogelijkheden niet hebben balen enorm. Dus de behoefte is zeer groet, er is geen verplicht en daarmee is het gevaar voor afkeer van tegen eigen cultuur er niet!

Nogmaals: Het enige waar ik voor pleit is de MOGELIJKHEID dat alle Imazighen (niet alleen Irifyen) moeten hebben om hun taal en cultuur te leren.Wie dat liever niet wil of kan zal hier geen last van hebben.

jamal

Azul Falku

Ik verstond onder 'het examencommisie in Frank.', dat je een vak zoals FYS.,CHEM,... in Tmazigt kan afleggen. Vandaar mijn kritiek.
Want eerlijk, wie gaat er naar school om iets meer op te doen dan technische, theoretische zaken, waarmee hij later aan de slag kan gaan?

Trouwens is het niet triestig gesteld met de Irifiën dat ze de school nodig hebben om hun cultuur te behouden? Dit betekent evenveel als dat de ouders zelf geen kennis meer hebben over hun eigen cultuur.

EEN CULTUUR MOET VOORTLEVEN, EN NIET WORDEN AANGELEERD.

Anderzijds is de school nuttig, voor diegenen die hun cultuur meer willen uitdiepen dan oppervlakkige verhalen over een paar helden. En om die reden deel ik je mening wat betreft 'Tmazigt op school'.

Se tisi A mie Hennou!

Falku

Azul Jamal,

Examencommisie is er om examens af te nemen in de taal Tamazight. Vakken fysica en chemie zullen gewoon in het nederlands gegeven worden. Je krijgt, als je dat wilt, een taalvak Tamazight en hier leg je dan examen in af, net zoals je zou doe als je bijv. Frans als keuzevak had genomen.

CiteerTrouwens is het niet triestig gesteld met de Irifiën dat ze de school nodig hebben om hun cultuur te behouden? Dit betekent evenveel als dat de ouders zelf geen kennis meer hebben over hun eigen cultuur.

EEN CULTUUR MOET VOORTLEVEN, EN NIET WORDEN AANGELEERD.

Ben het hiermee niet met je eens. Het is normaal dat de school taal en cultuur aan de volgende generatie doorgeeft. Onze ouders zijn geen leraars en dus beperkt hierin.
Kijk maar om je heen: overal ter wereld leren kinderen hun taal en cultuur op school. Ze leren hoe ze moeten schrijven en lezen, leren liedjes, gedichten, spreekwoorden, leren hun gebruiken en tradities, leren hun geschiedenis, leren creatief te zijn in hun taal en cultuur. Een cultuur leeft voort doordat het onderwezen wordt, gebeurd dat niet dan zal het uitsterven!

Weet je wat pas zielig is: wanneer je niet de mogelijkheid hebt om iets over je eigen taal en cultuur te leren op school. Het is toch pas mijn school als er ook iets van mijn taal en cultuur te vinden is!

iman (Gast)

Nou nou Falku en Jamal,

hoe je het ook went of keert,
de Tamazight taal en cultuur moet in
ere worden gehouden !
Neem nou als voorbeeld kinderen van nu
daarmee bedoel ik met name kinderen in de
leeftijd van +/- 8 jaar, als je al aan hen een vraag stelt in het Marokkaans kijken zij je aan of je van een ander planeet komt.

Mijn mening is als volgt:
op basisscholen moet er Tamazight onderwijs komen
alleen al om die kindren het mogellijk te maken
om met de grootouders en familie in Marokko te
kunnen communiceren.
En of zij het later als een keuzevak op de middelbare school willen, dat moeten zij zelf weten.

jamal

Azul

Voor alle duidelijkheid:

Ik ben niet tegen Tmazigt in het onderwijs.
Integendeel.

Ik probeer jullie alleen wijs te maken, dat we de problemen bij de roots gaan zoeken en ze daar oplossen.

Het gaat inderdaad slecht met de komende jeugd, kwa cultuurkennis.
De vraag die je daarbij moet stellen is: Waarom kijken ze jou scheef aan die jongens, wanneer je ze in hun eigen taal toespreekt?.

Ik zou het betreuren als de school in dit geval de ENIGE oplossing is die we uitproberen.

iman (Gast)

Jamal,

zeg nou zelf de jeugd spreekt nog nauwelijk
Tamazigh thuis en als ma lief ook nog eens
de Nederlandse taal goed beheerst of op school zit
om de Nederlandse taal te leren,
dan begrijp je al dat die kinderen niets anders
doen dan in het Nederlands communiceren.
Ik maak dat helaas nu al mee met
neefjes en nichtjes.
Zij kijken je stom verbaast aan als je in het Tamazight wat vraagt,er zijn er nog bij ddie de vraag wel begrijpen maar antwoord geven in het Nederlands.En vaak genoeg gezegt van niet antwoorden in het Tamazight, dan luister ik gewoon niet naar je.
Dus nogmaals Tamazight in het basisonderwijs
kan echt geen kwaad.

Op z'n minst de basiskennis opdoen,
voordat de jeugd helemaal Venederlandst

Badis (Gast)

Azul Ythma, Souythma,

Ik vind ook dat de taal en cultuur is iets dat van generatie tot generatie wordt overgedragen.
Zo was het en zo zal het blijven, tenminste als iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid op zich neemt. Tmazight heeft voor een grote deel overleeft alleen maar van mond tot mond opvoeding en zonder enige vorm van scholing.

Maar de tijden zijn veranderd, wij verkeren nu in een zeer kritische periode wat onze cultuur en taal betreft. Je ziet hoe snel Imazighen hun identiteit zien vervagen, je hebt steeds een taal nodig waarmee ook je eigen ontwikkeling kan helpen, een taal waarmee men geschiedenis,
Nieuws, over religie etc  kan lezen en leren.

De tijd waarin wij lekker op de schootjes van oma gingen zitten en naar spannende verhaaltjes  luisterden is er niet meer. Zo zijn andere typische Amazigh methoden om de cultuur en de taal van generatie tot generatie over te brengen steeds minder en minder aan het worden.

De nood om Tmazight erkend te krijgen als een officiële taal, en deze in basisscholen te laten integreren is groot.

Maar ook TV programma’s in Tmazight zijn belangrijk, tekenfilms bijvoorbeeld zijn voor kinderen een zeer goeie middel om zowel de taal, cultuur als de algemene ontwikkeling te laten leren.

Thannemirt badis,

Falku

Kijk hier om je aan te melden om mee te doen voor een handtekeningen actie voor Tamazight onderwijs:
http://rif.couscous.nl/forum/awar.pl?board=Mededelingen&action=display&num=133

Azru

Azul

Citeer
Technische  en theoritische kennis waarmeer je Later aan de slag gaat....

Er zijn zoveel studies, je kunt het je niet voorstellen en het bestaat, bovendien zijn er literatuur studies van alle talen zelfs van talen
die niet meer gesproken worden. Waarom geen tamazight dan? wat echt verwarrend is, is een Amazigh jongetje arabisch (waarvan hij geen klote! begrijpt), dat ze gaan denken dat ze arabieren zijn, immers leren de turken hun taal turks, de pakistanen Urdu, de chinezen chinees...
Er is een Amazighs prrekwoord: ider taal maakt een mens meer van je.
Azul

jamal

Azul

... immers leren de turken hun taal turks, de pakistanen Urdu, de chinezen chinees...

We spreken hier nietover Amazighen in hun eigen land, daar is het normaal dat ze Tmazight moeten leren.
Want bij mijn weten zijn er geen turkse, pakistaanse of chineze,... lessen in het NL/BElgische onderwijs systeem. Dat zou belachelijk zijn, gezien het gering aantal mensen van die afkomst,...

Mij is hier duidelijk gemaakt, dat ons volk dringend een aantal stappen moet ondernemen voordat onze nakomelingen helemaal hun cultuur vergeten.
Dit is de zoveelste keer dat ik laat weten dat ik de aktie steun. Al heb ik mijn twijfels over de resultaten op lange termijn.

:)

Azru

Azul Jamal
Ik verkondig alleen mijn mening, wanneer ik de term je noem dan is het niet persoonlijk bedoelt...

...Turken spreken turks, pakistanen urdu......
Ik beweer niet dat deze talen in het basis onderwijs gegeven worden. Wat ik bedoel is het volgende, Stel voor dat ik een chinees, pakistaan of ethioper was, dan zou ik wanneer ik de mogelijkheid krijg om lessen in mijn eigen taal te krijgen niet arabisch kiezen, maar chinees, Urdu of ethiopiaans kiezen. Imazighen krijgen arabisch als eigen taal!!!!!Een klassieke paradox.
Wat betreft Tamazight in Morocco, je hebt volkomen gelijk Tamazight moet een officiele status krijgen en onderwijzen worden. alleen al omdat meer dan de helft van Marokko Amazigh is. Maar wanneer je realistich bent zie je het nog lang niet gebeuren, pas als Marokko een democratie wordt...maar wij hebben die kans hier in Nederland dus moeten we die grijpen. Het is ook goed voor later Tamazight onderwijs, wij kunnen alvast leersystemen ontwikkelen en leestof creeren.er moet heel veel gedaan worden om een degelijke onderwijssysteen tot stand te brengen....

Sa3ieD

CiteerWe spreken hier nietover Amazighen in hun eigen land, daar is het normaal dat ze Tmazight moeten leren.
Want bij mijn weten zijn er geen turkse, pakistaanse of chineze,... lessen in het NL/BElgische onderwijs systeem. Dat zou belachelijk zijn, gezien het gering aantal mensen

hmmmm geen turkse lessen in het onderwijs? die zijn er zeker wel, ook arabische lessen, er is zelfs fries. Het is zelf door de school te bepalen welke vakken ze erbij geven, bij voldoende belangstelling.

.......

Falku

Azul allemaal,

Die twijfel van Jamal is niet zo vreemd, veel Imazighen denken inderdaad dat Tamazight niet hoeft en niet kan onderwezen worden (Jamal is trouwens wel een voorstander van Tamazight onderwijs, dus hij denkt dit niet!)

Wat de Turken, Pakistanen en Chinzen betreft zijn hebben wel onderwijs. Niet op ieder school, maar in dat geval kun je altijd ergens wel een cursus in die taal kopen, of in de bieb lenen. Plus zij hebben boeken in hun taal en er zijn TV zenders die helemaal in hun taal zijn.

Het Tamazight heeft dit alles niet, de enige manier om Tamazight te leren is via je ouders enzo. Er zijn bijna geen programma's in het Tamazight, je kunt bij het LOI geen cursus Tamazight volgen etcetera etcetera.

Het Tamazight kan dus helaas niet vergeleken worden met die talen. Onze situatie is veel slechter, dat maakt onderwijs alleen maar crucialer.

Er zijn ook onderzoeken naar de beheersingen van de Moedertaal, daar blijkt uit dat de Marokkanen slechter scoren dan Turken en Chinezen :(

Het zou eigenlijk voor Imazighen vanzelfsprekend moeten zijn dat er onderwijs Tamazight is, hopelijk verandert dat!

jamal

Azul

Ik hoop dat jullie me geloven wanneer ik zeg dat ik de aktie steun.

Ik zal nog een laatste poging ondernemen om mijn standpunt te verduidelijken:

Turken hebben turkse les in NL, omdat de turkse overheid dit stimuleert.
Imazighen hebben arabische les, omdat de marokaanse overheid dit stimuleert.
Imazighen hebben nagenoeg geen boeken, zenders,... in eigen taal omdat de marokkaanse overheid dit verbiedt.

Conclusie: HET PROBLEEM bevindt zich in marokko.

Mijn raad: Zorgen dat wij Imazighen zo snel mogelijk een eervol volk worden, dat druk kan uitoefenen op alle gebieden( politiek, economisch, intelectueel,...).
In afwachting daarvan neem ik mijn toevlucht tot jullie ideeën. Dit doe ik dan alleen maar om de schade te beperken en niet om het als oplossing te aanvaarden (begrijpen jullie).

;)