Romeinen in TTamazgha

Gestart door Hadou, 16/04/2006 om 22:03:38

Hadou

Zet hier uw  aanvulingen en informatie.



Wat voor invloed hebben ze gehad op Imazighen?

Moussa

Romeinen hebben veel invloed gehad op Noord-Afrika en de rest van de Mediterrane wereld. Ik kan in ieder geval al 1 woord noemen dat van de Roemeinen afkomstig en dat wij nog steeds gebruiken: "akendar" betekent 100 kilo en komt van het Latijnse "centaar" dat weer van cent, namelijk 100 afgeleid is.

Tijani

Citaat van: Moussa op 21/04/2006 om 12:45:56
Romeinen hebben veel invloed gehad op Noord-Afrika en de rest van de Mediterrane wereld. Ik kan in ieder geval al 1 woord noemen dat van de Roemeinen afkomstig en dat wij nog steeds gebruiken: "akendar" betekent 100 kilo en komt van het Latijnse "centaar" dat weer van cent, namelijk 100 afgeleid is.

"Akendar"  heet in het Arabisch "Kentaar", misschien is dit ook Romeins. Maar hoe weet je dat het Romeins en geen Grieks of Arabisch is?

Tijani

Citaat van: Hadou op 16/04/2006 om 22:03:38
Zet hier uw  aanvulingen en informatie.



Wat voor invloed hebben ze gehad op Imazighen?

Heb je ook de kaart van de Grieken in Tamazgha?

Darija is vol met woorden die noch Arabisch noch Tamazight zijn. Ik vroeg me altijd af waar die woorden vandaan komen.
Voorbeelden:

3laach = waarom
Bgha   = wil
Wili     = echt waar (ongeveer)
Hdar   = Praten
Mzawak = (Ik weet niet wat het betekent)

Hadou

#4
Citaat van: Tijani op 22/04/2006 om 21:30:27
Heb je ook de kaart van de Grieken in Tamazgha?

Darija is vol met woorden die noch Arabisch noch Tamazight zijn. Ik vroeg me altijd af waar die woorden vandaan komen.
Voorbeelden:

3laach = waarom
Bgha   = wil
Wili     = echt waar (ongeveer)
Hdar   = Praten
Mzawak = (Ik weet niet wat het betekent)

Mzawek = smeken.

Graag zie ik dit topic over de Romeinen in Noord- Afrika gaan en niet over de Arabische woorden en de andere leenwoorden. De woorden kun je in de topics Taal bespreken.

Romeinen zijn eeuwen in Noord-Afrika , dus ook Marokko,geweest .En ze hebben ook geregeerd. Er zijn ook Imazighen geweest die hoge functies bekleden en zelfs tot Keizer geschopt hebben.

Wat ik van dit topic verder verwacht, is dat het een schets geeft van hoe de geschiedenis van onze geboorteland of van onze ouders in elkaar zat. De verzamelingen van kennis van die wij samen hebben kunnen wij bij elkaar voegen en om uiteindelijk iets moois van maken. De geschiedeniskennis is belangrijk voor ons en de volgende generaties.
Ik zou ook groog willen dat jij ook mee helpt.

Een kaart van de Grieken in Noord- Afrika, zou ik kunnen op zoeken voor je als deze Grieken ook wel in Noord_ Afrika aanwezig waren!
En ik denk niet dat de Grieken invloed hadden op TTamazgha. Maar ik kan er ook naast zitten.

Moussa

#5
Je zit er helaas naast Hadou. De Grieken waren een van de eersten die Tamezgha zouden beinvloeden. In het oudste overgeleverde schrift van Homerus, de Ilyas en Odyssee, komt Tamezgha voor. De berg Atlas heeft zijn naam te danken aan de Griekse mythologie. Tripolis dat tegenwoordig de hoofdstad van Lybie is, is letterlijk een Grieks woord en betekent 'drie steden'. En een paar woorden die wij nog steeds gebruiken zijn van Griekse oorsprong, zoals 'ekkes' dat van het Grieks ex komt, wat letterlijk 'uit' betekent, dus weghalen, eruithalen etc.

Tijani

Hee Haddou,

Soms moet je over belangrijke zaken praten die niets te maken hebben met de naam van de topic. Het zou leuk zijn als je de titel  "Romeinen in Tamazgha"  in "Grieken en Romeinen in Tamazgha" verandert. 

Moussa,

Atlas is een Amazigh God.  Atlasgebergte was de woonplaats van deze God. De vraag is: Is de God naar de bergen of de Bergen naar God Atlas genoemd!.

Ik denk dat Libië geen Griekse woord is. Het oorspronkelijke woord was Liboe. Grieken gaven ons de naam Barbaroes en daarvoor stonden we bekend als Liboe. Dus voor de Griekse periode heetten we Liboe.
   

Moussa

#7
Ik heb t niet over Lybie, maar over de hoofdstad daarvan, namelijk Tripoli, deze naam is door de Grieken gegeven die dit stukje Tamezgha koloniseerden.  En Tijani, als je zegt dat Atlas een Berbergod is moet je wel met een bronverwijzing komen, ik kan hier ook van alles en nog wat beweren.

Hadou

#8
Beste Moussa,
Het is goed dat je mij aan hebt gewezen dat ik er naast zat. Dat de Grieken in TTamazgha aanwezig waren, wist ik niet. Het doet mij ook deugd om er een Topic over te openen, waarin wij dat op de kaart gaan zetten.

Beste Tijani,
Ik vind het goed dat je hierbij je steentje bij wilt dragen. Maar Wil je a.u.b je informatie die niets met de Romeinen te maken heeft, elders op de geschiedenis rubriek zetten. Zo kunnen wij een betere overzicht houden op de geschiendenis.

Moussa


"Akendar"  heet in het Arabisch "Kentaar", misschien is dit ook Romeins. Maar hoe weet je dat het Romeins en geen Grieks of Arabisch is?
Citeer

We weten dat 'akendar' of 'kentaar' Romeins is omdat cent (spreek uit als kent) in het Latijn 100 betekent. in het Arabisch is 100 miya en in het Grieks is het ekato.

Lezer

Citaat van: Moussa op 23/04/2006 om 12:30:15
En Tijani, als je zegt dat Atlas een Berbergod is moet je wel met een bronverwijzing komen.
En wat is je bron dat he Atlasgebergte is genoemd naar de Griekste god "Atlas" ?
():(

Moussa

Beste mensen, er moet wel goed gelezen geworden, anders heeft het geen zin om hier op het forum te reageren. Ik heb niet gezegd dat Atlas een Griekse god is. Ik heb geschreven dat het Atlas-gebergte zijn naam aan de Griekse mythlogie te danken heeft. En dat valt overal te lezen, eerste bron is: Van Dale, 1976, Martinus Nijhoff, Den Haag.

Lezer

Tja, van dale is geen deskundige bron, of ze dat zeggen of niet, doet er zelfs niet toe. We verwachten dat je dat ons laat zien. Hoe is het atlasgebergte genoemd naar de griekse mythologie?

Bewijzen, broeder! want met herhalen gaan we niet zo vooruit!

Ighes



Azul.
De Grieken hebben hun mythologie min of meer van de Faraos over genomen. Dit kan je ook lezen. Maar helaas lijkt het of de hele verdomde geschiedenis pas bij de Grieken begonnen is.

Moussa

#14
Citaat van: Lezer op 24/04/2006 om 19:15:30
Tja, van dale is geen deskundige bron, of ze dat zeggen of niet, doet er zelfs niet toe. We verwachten dat je dat ons laat zien. Hoe is het atlasgebergte genoemd naar de griekse mythologie?

Bewijzen, broeder! want met herhalen gaan we niet zo vooruit!
En wat voor bewijzen heb jij broeder, behalve een vermoeden? Ik noem tenminste nog een bron, dat jij van Dale niet erkent is meer jouw probleem, niet het mijne.