Videocassette digitaliseren

Gestart door gizzo, 16/04/2006 om 18:00:20

gizzo

Dag,

Een vraag. Weet iemand hoe ik een videoband via mijn pc kan digitaliseren?

Heb nog een oude videoband een aantal jaar terug. Hoop op een snelle reactie.

Alvast bedankt.


gegroet.


Eek!


Samir!

#2
Citaat van: gizzo op 16/04/2006 om 18:00:20
Dag,

Een vraag. Weet iemand hoe ik een videoband via mijn pc kan digitaliseren?

Heb nog een oude videoband een aantal jaar terug. Hoop op een snelle reactie.

Alvast bedankt.


gegroet.



Je hebt dan sowieso een goede videokaart nodig, en een goede hardeschijf 300gb ofzo, en een goede geheugenkaart(1gb) .  Wat je nog meer nodig hebt is de juiste hardware, je moet jouw videorecorder wel kunnen aansluiten aan jouw pc.

Daarnaast heb je de juiste software nodig

Azul


Isefrawen


Je hebt kant en klare pakketten van bijvoorbeeld Pinnacle. Daar zit dan ook een tv-capture kaart bij die je in de pc moet monteren. De videorecorder aansluiten is in principe hetzelfde als dat je de video op de tv aansluit. Je sluit em aan op de pc (tv kaart), vervolgens zorg je dat er geluid wordt overgezet naar de geluidskaart.
Pinnacle Studio is een software programma waarmee je het een en ander kunt bewerken, branden, converteren naar mpeg etc... 15 minuten video capture staat gelijk aan 35 gigabyte. Dus zorg voor veel ruimte en zorg dat je voldoende werkgeheugen hebt en een krachtige Pentium 4 (vergeet AMD als het om videobewerking gaat, AMD is een heethoofd en zorgt door de hitte lelijke strepen op je video). "Digitaliseren" betekent niet dat de kwaliteit van de videobron er op vooruit gaat; het betekent enkel dat je de videoband rauw in bits (eenen en nullen) omzet. Het enige voordeel van digitaliseren is dat je de video kunt bewerken en er een soort van eigen compilatie kunt maken. Het is een intensief karwei, je moet een hoop tijd en geduld hebben. Als je niet geintresseerd bent in digitale videobewerking, dan kun je beter de video bij de tv houden. Scheelt je een hoop moeite en geld.

Succes!   

Samir!

Citaat van: Zalamit_lcf op 16/04/2006 om 19:22:57

Je hebt kant en klare pakketten van bijvoorbeeld Pinnacle. Daar zit dan ook een tv-capture kaart bij die je in de pc moet monteren. De videorecorder aansluiten is in principe hetzelfde als dat je de video op de tv aansluit. Je sluit em aan op de pc (tv kaart), vervolgens zorg je dat er geluid wordt overgezet naar de geluidskaart.
Pinnacle Studio is een software programma waarmee je het een en ander kunt bewerken, branden, converteren naar mpeg etc... 15 minuten video capture staat gelijk aan 35 gigabyte. Dus zorg voor veel ruimte en zorg dat je voldoende werkgeheugen hebt en een krachtige Pentium 4 (vergeet AMD als het om videobewerking gaat, AMD is een heethoofd en zorgt door de hitte lelijke strepen op je video). "Digitaliseren" betekent niet dat de kwaliteit van de videobron er op vooruit gaat; het betekent enkel dat je de videoband rauw in bits (eenen en nullen) omzet. Het enige voordeel van digitaliseren is dat je de video kunt bewerken en er een soort van eigen compilatie kunt maken. Het is een intensief karwei, je moet een hoop tijd en geduld hebben. Als je niet geintresseerd bent in digitale videobewerking, dan kun je beter de video bij de tv houden. Scheelt je een hoop moeite en geld.

Succes!   

Zo'n pakket van pinnacle is duur :S, je moet het er echt voor over hebben . Maar icf heeft gelijk, als je geen tijd en geduld hebt, laat het dan zitten. Want ook al heb je het op jouw pc staan, en dan? Je moet het nog omzetten naar dvd en dit op een dvd schijf branden en alleen dat al kost veel tijd.

Ikzelf gebruik pinnacle studio plus  9.4, is een goed programma om filmpjes mee te bewerken.

Voor meer info over alle Pinnacle producten zie onderstaande link

http://www.pinnaclesys.com/PublicSite/du/Home/


Isefrawen



Tja als hij ergens een goedkoop tv kaartje kan regelen dan is ie in principe ook klaar. Met Windows Video Maker kan je ook capturen en tot een bepaalde hoogte bewerken. Maar o wat duurt het lang als je de video daadwerkelijk wilt omzetten in avi of iets dergelijks :P

Pinnacle Studio plus is inderdaad een toppertje... gebruik ik ook voor de videocamera, camera op de firewire en hup klaar... ;)

gizzo

Dag,

Ik zie het al, het kost tijd en geld. Dacht dat het wat makkelijker ging, net als bij een cassettebandje. Dus niet.


Maar bedankt heren voor jullie snelle reactie.

gegroet

Gizzo si Chaabi

Eek!


Samir!

Nighac icf, wij denken te moeilijk ;D
Meneer kan ook een videorecorder  kopen waar een dvd brander in zit.



Links doe je de videoband in, en aan de rechterkant een lege dvd.

* Dit apparaat kan je gewoon aansluiten aan jouw tv, is hetzelfde als een normale videorecorder/dvd speler

Isefrawen

Citaat van: Thirelli Films op 17/04/2006 om 17:50:16
Nighac icf, wij denken te moeilijk ;D
Meneer kan ook een videorecorder  kopen waar een dvd brander in zit.



Links doe je de videoband in, en aan de rechterkant een lege dvd.

* Dit apparaat kan je gewoon aansluiten aan jouw tv, is hetzelfde als een normale videorecorder/dvd speler

;D weet jij of die dingen de video-opnames comprimeren zodat het op 1 schijfje past? Anders heb je alsnog heel veel lege schijfjes nodig...

Samir!

Citaat van: Zalamit_lcf op 17/04/2006 om 18:24:51
Citaat van: Thirelli Films op 17/04/2006 om 17:50:16
Nighac icf, wij denken te moeilijk ;D
Meneer kan ook een videorecorder  kopen waar een dvd brander in zit.



Links doe je de videoband in, en aan de rechterkant een lege dvd.

* Dit apparaat kan je gewoon aansluiten aan jouw tv, is hetzelfde als een normale videorecorder/dvd speler

;D weet jij of die dingen de video-opnames comprimeren zodat het op 1 schijfje past? Anders heb je alsnog heel veel lege schijfjes nodig...

Ik zou het echt niet weten :S, zal toch wel? Want je kan met zo'n apparaat ook programma's enzo opnemen, dan lijkt het mij sterk dat je na 1 a 2 uur opnemen een nieuwe schijf er in moet doen :S .  Je kan volgens mij ook ook de LP(long play) functie inschakelen..