Amazigh enigma’s raadsels puzzels .....

Gestart door Badis (Gast), 12/12/2001 om 20:11:55

boeharoe (Gast)

#30
azul haasan

tezwa igza g ich tafdent: kaboe (wandelstok)

je krijt er nog een:
sdakr d firoe sbara tadoent: van binnen is het een draad van buiten vet

success
;)

a3touk

#31
Azul maara.

Ama dha 7edde assiwesh ijnarb3a soe kaboe i Boeharoe:D:D

hier is nog eentje:rewda akketh koaman,masha netta
                   rewda yefoedh= hij zit altijd in het water,maar heeft altijd dorst (zo iets ongeveer)

boeharoe (Gast)

#32
azul ghawem mara

min tkath aja3toek
mara i3drach ha karwed

ik zal een poging doen: (rewda akketh koaman,masha netta rewda yefoedh) => ires = tong




Masien

#33
Azul a Imazighen

daar komen ze dan op volgorde. ik hoop dat jullie de volgorde zullen aanhouden, zo is het overzichtlijker en leerzamer. dus als iemand een t7ajit heeft a.u.b. nummeren op volgorde, zo kunnen anderen makelijk reageren en bedankt.

Thajit Ufit (letterlijk: verhaaltje, vind het maar)

1-Tet bra jou3, atsou atemeth = eet zonder honger, drinkt gaat ’t dood. (Thimessi/vuur)

2-Meschehar ma nekes zaghes neta yanou = hoe meer wij van afhalen, hoe groter het wordt(Ahboud of Anou=put)

3- ghares ifassen, ghares idaren, nettath theggour kh ouzegjif?het heeft handen, het heeft voeten, maar ze loopt op der kop.(Bawitta/kruiwagen)

4- min theana rhajeth mara nendarit ad thawi?

5- Rebda youf, rebda aqath deg aman netta war yarecci. hij is altijd nat, hij is altijd in het water, maar hij wordt nooit verot.(tong/iras)

6-ik kwam hem hoestend tegen en hij zei tegen mij dat zijn moeder nog niet geboren is( arkegth yesougrour yennejie yemma 3ad ouarth rour ). (Rook, Je hebt toch eerst rook dan pas zie je het vuur)

7-Yecca yejjiwen yendou kh lallas(Aqbouc)

8- anou ag ouanou aman oualou= put boven put en er zit geen water in.(raniem/riet)

9- ghar bara the zine ref3ayer ne sjitan= het is de schoonheid van buiten, maar het innerlijk van sjitan

10-thezwa eghzar wathouf. ze is de rivier overgestoken zonder nat te worden(theri/schaduw)

11-henna me3zouza thenja eghwajour tha ziza, thesagh theznouza = tharaboot e behrejen, of een vissersboot, ze vaart op het water, die een baluwe kleur heeft, ze neemt vissen uit de ze en verkoopt de ze verder.

12-100 et ma3za ethej egrith tadfen mara , macha ej oudar egrith war ethidef = is de inagang van de mieren,er komen honderd mieren doorheen maar een pot van bok niet.

13-mara thesied yesghouyo mara thesased yesghouyo.=het gaat hier om een stalen emmer, als je hem oppakt maakt ie geluid en als je neer legt maak ie ook geluid.

14-thezwa eghzar thesrourou.=Akatas/ tagfieft. het is een kogel als ze de revier over is maakt ze een geluid.

15-remthath e3mar necsha ne jewen narith e3mar,
Remthath is een soort thazouth,= het gaat hier om een boord slakken , voordat dat we de slakken gaan eten is het boord vol en wanneer we opruimen is het boord ook vol van het schil van slakken.

16- Marla dart zi lebha wu tfer?
- als je het in de zee gooit komt het er niet uit?
Antwoord: zout (thamejaht)

17- Gha dhaxel temment, gha barra tghardhent?
- van binnen honing, van buiten scorpioen?
Antwoord: cactusvrucht (tehanndact/taroemith)

18- I tssi 100 ton, tisineft wu zemma a tssi?
- het kan 100 ton dragen maar geen speld?
Antwoord: zee (lebha)

19-Awaw i zar3 thathouct?
- 1 boon bezaaide een groot gebied?
Antwoord: lantaarn (kandeel)

20 I cca almi i jjurn, i3arn dxum i ur3ardis ness?
- At tot hij vol was en sloeg zich in zijn buik (zij).
Antwoord: vijzel (idhaidhai of: idhidhi of: ramhaz)

21-. Ghars ifarsen, wu ghars idharn, ghars uzegjif, adji wu ghars cca?
- heeft armen maar geen benen, heeft een hoofd maar geen hersenen?
Antwoord: Amazigh 'jas' (koubou)

22- tezwa igza g ich tafdent. ze is de rivier overgetoken op een teen: kaboe/a3oekaz (wandelstok)

23- - yescha yejewien jara erkeb.
 hij heeft gegeten, hij zit vol, en heeft zijn  
 en heeft zijn muts omgedaan = abarad (theepot)  

24- ethek manies ethaxgs, waxgas idaran.
 komt overal waar ze wil, maar heeft geen
 voeten = brief (thabrat)  

25- tescha tejewien thara schar ejoukemoum enes.
 Zij heeft gegeten tot vol zat, en heeft modder  
 om haar mond gedaan.
thafkount of thajanourth(waar ze brood in bakken, de rifijnse oven ).

26.1- 3emie bouhyhoufen yeka xas wanzar wayof.
 oom bouhyhoufen heeft in de regen gestaan, maar
 hij is niet nat geworden
 Antwoord: hooi, of hooistapel (3oum)
26.2- 3ammi barhoef issans dhi barra wa yuf.
oom barhoef(iets als oom bolle Geis) sliep buiten en bleef droog
hooi, of hooistapel(Athmoen)

27- - La Fus, La Da, Ayrum rebda ittet macca rebda i jouz.
- Heeft geen handen en voeten, brood heeft ze altijd in de maag maar toch heeft ze altijd honger =  Thajenoth(affaran n imazighen)
 
28- -Sbarra D Ssour, Sdicher D Nour.
-Van buiten een muur, van binnen (zonne)licht.

29- sbara isa3chik sdaker isahmik (van buiten is het mooi van binnen maakt hij jouw crazy)

30- yeked awanasch ithanischek (of vrouwelijk: ithanischem) : Hij komt onverwachts (sluipt achter je) en slaat je knock-out hihi

31- joesid zi tamourt gha thenaghni ghasenas ichari wa thichi wa thihidi (hij is van het ene land naar het andere gekomen, zij hebben voor heb een schaap geslacht hij heeft ze niet geraakt of gegeten) een geboren baby.

33- tezwa igza g ich tafdent(ze is de rivier overgestoken op een teen) kaboe (wandelstok)

34- rewda akketh koaman,masha netta rewda yefoed = hij zit altijd in het water,maar heeft altijd dorst

35- aseksi jazem thioura (een vraag opent deuren)

ik wil reageren op t7ajit nummer
30- yeked awanasch ithanischek (of vrouwelijk: ithanischem) : Hij komt onverwachts (sluipt achter je) en slaat je knock-out= ik denk (armoeth/ de dood)

en ik heb zeker ook en paar.

36- thazraj zright, th3ajbay sgigt?
ik zag haar, zij zag mij. ik vond haar mooi en ik heb het gekocht????

37- schouaj an maskin tgaraouanas wouathan?
een klein zielige, zijn darmen maken geluiden???

38- thakaa agzar agzar, thra7 thakoe tkaras
ze is langs de river gegaan. en ze liep te tkaras
(tkaras betekend het plat maken van deeg)

39- jatjies ou jadieth tandoe kvaden ijasmag
de dochter van de koning sprong in de schoot van de negroïde slaaf???  

dit was het voor deze keer.
Thanmierth Masien.


Masien

#34
voor de goede orde, de volgende thi7ajithien zijn nog niet beantwoord of ze zijn nog niet bevestigd door de Gasten: t7ajit nummer: 4/9/28/29/30/34/35.

ik bedank iedereen die mee heeft gedaan en vooral Badis want hij kwam met het idee. ik hoop dat jullie deze thi7ajithien uit printen en uit het hoofd kennen.

ik heb nog een leuke
40- thandouwad srakach. Ze sprong eruit, en ze heeft je laten schrikken??

boeharoe (Gast)

#35
azul mara

ik zal proberen te antwoorden

30- yeked awanasch ithanischek (of vrouwelijk: ithanischem) : idas (slaap)

38- thakaa agzar agzar, thra7 thakoe tkaras:
tafoenast (koe)

40- thandouwad srakach. Ze sprong eruit, en ze heeft je laten schrikken: timesi (vuur)

heb ik het goed, laat het weten

Mohammed (Gast)

#36
Hier heb voor je aaa Falku de oplossing van raadsel 2: tahandacht!! ja ehhe, nach echt darifi aaa ouma innouu!!
Ik heb ook een: drouss nhtitti btitti tagaa arroum iymach!
Vert: een piep kleine besje kan brood maken die lekkerder is dan die onze moeders allemaal:)))

a3touk

#37
Azul,
laa a3emi Boeharoe,wazemag adkarweg,tetauwin nesh gattar:o
Ken je die thi7oeja over Boeharoe aboeharoe?
34- is inderdaad ires

Masien

#38
Salaam o3alaikom,
Azul Imazighen.
Alhamdoe Lil-Allah, de rifweb is terug, ik dacht bij me zelf, zit hier soms de marokaanse geheimedienst erachter. je weet maar nooit. ik was al van plan de mar.ambasade in de fik te steken.

Boeharoe,
de antwoord op tha7jiet 38 is goed, .
38- thakaa agzar agzar, thra7 thakoe tkaras:
tafoenast (koe)
antwoord op 40 is helaas fout, je krijgt nog even de tijd en ik geef je een hind, (het stinkt)
Thanmierth,

boeharoe (Gast)

#39
azul mara

ik ga weer raaden

40 - thandouwad srakach: scheet, wind (omdat je zegt dat het stinkt heb ik geen anderen keus)

laatste keer om hierop te antwoorden
41 - sdakr d firoe sbara tadoent:????


ik heb nog een raadsel
er waren 2 mensen, ze zijn een tuin binnen gegaan om appelsienen te stelen, ze hebben hun zakken goed vol gevuld en zijn dan naar buiten gekomen.
Dan komt de eigenaar van tuin, hij heeft ze betrapt en hij wat hebben jullie nu gedaan.
De ene zweert dat hij geen voet heeft gezet op de grond van de boer, de andere zweert dat hij geen enkel appelsientje heeft geplukt

vraag: wie heeft het gedaan???
in het tmazight is leuker om te horen


tanmirt

8)