Meerkeuze vragen

Gestart door Izwan, 12/04/2006 om 23:10:28

athsaynou

Citaat van: Izwan op 24/06/2006 om 19:40:25
Deze topic gaat om onderwerpen die iets met Imazighen geschiedenis te maken hebben. Ik verzoek jullie vriendelijk om deze topic te vervuilen.

Je bedoelt uiteraard NIET vervuilen. ;)

Isefrawen

Citaat van: m'Izran op 26/06/2006 om 15:04:09
Citaat van: Izwan op 24/06/2006 om 19:40:25
Deze topic gaat om onderwerpen die iets met Imazighen geschiedenis te maken hebben. Ik verzoek jullie vriendelijk om deze topic te vervuilen.

Je bedoelt uiteraard NIET vervuilen. ;)

Ga nou geen woorden in zijn mond stoppen wat hij niet gezegd heeft mivrouw...

Op verzoek van de bruine beer.

Izwan

#62
Citaat van: m'Izran op 26/06/2006 om 15:04:09
Citaat van: Izwan op 24/06/2006 om 19:40:25
Deze topic gaat om onderwerpen die iets met Imazighen geschiedenis te maken hebben. Ik verzoek jullie vriendelijk om deze topic te vervuilen.

Je bedoelt uiteraard NIET vervuilen. ;)
Dank je voor deze correctie.

Izwan

#63
Citaat van: Memma op 25/06/2006 om 18:35:37
Citaat van: Izwan op 19/06/2006 om 13:13:12
Citeer

Erg interessant allemaal. Ik denk dat dit helaas onder velen niet bekend is, hoe Amazigh-bewust wij idd onszelf ook wanen.

Maar volgens jouw antwoord zou dus de leerplicht al zijn afgeschaft in 1163, toevallig ook het jaar waarin Abdelmoumin (als ik het goed heb) kwam te overlijden. Betekende dit dat onder Abou Yacoub al het niveau van het onderwijssysteem achteruit is gehold of is dit pas later door andere Almohaden-heersers of misschien zelfs door heersers van later dynastieen zoals de Marieniden e.d. verder veroorzaakt. Waar is het dus min of meer fout gegaan?
De leerplicht is in de tijd van Abdelmoumen tot stand gebracht (Tussen 1133 en 1163). Na zijn dood is, naar mijn weten, dit onderwijs systeem voortgezet. Na Almowa7idin kwamen Elmariniyin aan de macht. ELmariniyen hebben ook veel in onderwijs geïnvesteerd. Zij hebben waarschijnlijke hun eigen onderwijssysteem ontwikkeld, maar voor zekerheid zal ik alsnog hierin gaan verdiepen.
Imazighen hebben altijd veel waarde aan onderwijs gehecht. De onderwijskwaliteit in Marokko is met of net voor de opkomst van Eoropianen verwaarloosd. Zelf Iriffiyen in de tijd van Imaraat Nkoer waren kinderen tot 12 jaar leerverplicht.

athsaynou

Izwan gooi er weer een nieuwe in, een doordenkertje..

Izwan

Welke beroemde Amazigh vrouw die niet door Arabieren als Kahina werd benoemd en beschouwd? Je mag een optie kiezen.

A-   Dahya n Tafina
B-   Tanfiet n 7ariz
C-   Dajoe n Abi Khalf van Allah
D-   Zeinab n Is7ak


allasian


Izwan

Citaat van: Butheghmas op 02/07/2006 om 17:51:28
Ik gok op C
Je hebt het goed geraden.
Ik ben zeer benieuwd of er een Amazigh.nl lid die iets over deze vrouwen weet?

Izouran


Izwan

Citaat van: Izouran op 02/07/2006 om 19:42:21
Wie was dat?
Zeinab was befaart met haar schoonheid en leidschap over stam Masamida, aldus Ibno Khaldoen. Ze was eerste getrouwd met Joesef n Ali: Amir van Urika en Hazraja in het land van Imgharen (Bor3wata  Dynastie).
Lakoet  n Joesef ( Amir van Ta3mat) heeft het gebied van Joesef n Ali veroverd, hem vermoord en trouwde met Zeinab.
Abou Bakr n Omar ( Een van de oprechter van Al moerawitin dynastie en neef van Joesef n Tachafin) heeft het gebied van Lakoet n Joesef veroverd, hem vermoord en trouwde met Zeinab. Vervolgens ging hij naar Sahara voor Jihad. Joesef n Tachafin dacht dat Abou Bakr niet meer terugkeert. Hij heeft leiding over huidige Marokko  overgenomen en trouwde waarschijnlijk met Zeinab. Het laatste weet ik niet meer zeker.

Tanfiet n 7ariz was de tante van Hamim (Leider van stam 3mara in de tijd van Bor3wata dynastie).
Dajoe n Abi Khalaf van Allah was de zus van 7amim.
Tanfiet en Dajoe waren geleerd en hebben een belangrijke rol in het verspreiden van Bor3wata stroming onder 3mara stam. Ze waren rechtshand van 7amim. Hun vijanden beschouwden ze als heksen. 



allasian

Mermi yuqe3 manaya ?

Izouran

#71
Dank u.

Waar in Marokko speelde dit zich af? Zij was een Tmazight.

Arab-Amazighi

Citaat van: anoul-nador op 12/04/2006 om 23:49:46
ARABIEREN ARABIEREN

ARABIER=PROBLEEM

Ezels zoals jij zijn het probleem, het waren vooral zuidelijke Imazighen die tegen ons vochten.

Arab-Amazighi

#73
.

Arab-Amazighi

Waarom hebben we het nooit over hoe we het beste onze Rif kunnen helpen, maar lopen we constant te janken dat anderen ons iets hebben aangedaan. In Marokko noemen ze ons Shloe7 El 3ez, wat betekend Shloe7 van eer, wat is er eervol aan janken als vierjarige ballerinas.

Shloe7 El Kenz = Shloe7 van de schat = Soessi
Shloe7 El 3ez = Shloe7 van eer=             Riffi
Shloe7 El Gnez= Shloe7 van vuil=           Shloe7 (van de Atlas en Ourzazate).

Hoorde het vorige zomer in Marokko, vond het best humor...