Meerkeuze vragen

Gestart door Izwan, 12/04/2006 om 23:10:28

Izwan

Citaat van: Hadou op 16/04/2006 om 00:06:30
Massinissa (c. 238 v.Chr. - c. 148 v.Chr.) was de eerste koning van Numidië. Hij begon als stammenleider van de Imazighen en vocht tijdens de tweede Punische oorlog aan de kant van Carthago. Vanaf 206 v.Chr. begon hij met de Romeinen samen te werken en woonde hij de slag van Zama (dichtbij het huidige Maktar, Tunesië) bij.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Massinissa
Larbas was enkel een stamhoofd.
Als dat niet zo is! dan moet dat gewijzigd worden in wikipedia.org.
Dat heb ik gelezen. Stamhoofden waren vroeger de koningen. Lees wikipedia in het arabische. Er staat meer informatie en meer details dan nederlandse wikipedia.
Verder lees mijn reactie over Massinissa.
http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=163.msg199850#msg199850

allasian

Een stam ? Als je stamhoofd bent,over hoeveel mensen ben je dan maximaal de baas ? Hoe groot kan een stam zijn ? 100 mensen 150 ?? Wat is een stam ?

Izwan

Citaat van: allasian op 19/04/2006 om 12:51:38
Een stam ? Als je stamhoofd bent,over hoeveel mensen ben je dan maximaal de baas ? Hoe groot kan een stam zijn ? 100 mensen 150 ?? Wat is een stam ?
Het kan om tientalen mensen gaan, maar ook om miljoenen mensen gaan. Bijv. op dit moment bestaat stam Sanhaja uit miljoenen mensen.
Verder is het me niet duidelijk hoe groot die stammen toen waren. Het is wel duidelijk dat elke stamhoofd duizenden mannen wisten te verzammelen om oorlogen te voeren. Als ik me niet vergist bestond het leger van Massinisa uit "50.000" mannen, maar hij had beide stammen van Numidia in zijn macht.

Izwan

Tegen wie heeft Amerika haar eerste oorlog in het buitenland gevoerd:
A-   Tegen Imazighen.
B-   Tegen Spanjaarden.
C-   Tegen zuid-Amerikanen.
D-   Tegen Arabieren.
     

Timarzgha

Citaat van: Izwan op 13/05/2006 om 13:56:29
Tegen wie heeft Amerika haar eerste oorlog in het buitenland gevoerd:
A-   Tegen Imazighen.
B-   Tegen Spanjaarden.
C-   Tegen zuid-Amerikanen.
D-   Tegen Arabieren.
     

tegen de spanjaarden :)

Izwan

Citaat van: Timarzgha op 13/05/2006 om 15:39:40
Citaat van: Izwan op 13/05/2006 om 13:56:29
Tegen wie heeft Amerika haar eerste oorlog in het buitenland gevoerd:
A-   Tegen Imazighen.
B-   Tegen Spanjaarden.
C-   Tegen zuid-Amerikanen.
D-   Tegen Arabieren.
     

tegen de spanjaarden :)
In 1776 verklaarden Amerikanen hun onafhankelijkheid van Groot-Brittannië en vormden een overheid die een nieuwe grondwet opstelde die na 1789 effectief werd. Marokko is het eerste land die de onafhankelijkheid van Amerika erkend. In 1801 tot 1806 hebben Amerikanen een oorlog tegen Imazighen in Libiër gevoerd. Het was  voor de Amerikaanse burgeroorlog (1861-1865). Wat betreft de Spaans-Amerikaanse oorlog vond in 1898 plaats in Zuid Amerika. Hier is een artikel over o.a. de confrontatie tussen Amerika en Imazighen.

Piraten langs Barbary Coast.

"Barbary Coast" is afgeleid van het woord Berber. Het was tot vorige eeuw de algemene benaming voor de Noordafrikaanse kust van de Egyptische grens tot de Atlantische Oceaan. Van de 16de tot de 19de eeuw was deze kuststrook verdeeld door verschillende moslimstaatjes, die onder toezicht stonden van het Ottomaanse Rijk.

Eén van de belangrijkste leiders was Ahmed Karamanli, die eerst gevestigd werd als gouverneur, maar die snel een eigen dynastie stichtte die tot 1835 zou overleven.
Khair ed-Din, beter gekend als Barbarossa, had als piraat het Tunesische schiereiland Djerba als thuishaven, en pikte hij van daar uit Algiers af van de Spanjaarden. In 1551 veroverde de Turkse piraat Draghut Pasha Tripoli, dat de Spanjaarden veertig jaar eerder in bezit hadden genomen. Vanuit Tripoli zette hij zijn aanvallen in tegen de Ridders van Malta.
Tripolitania werd zo een Ottomaanse provincie.
De havens langs de Noordafrikaanse kusten, van Algerije tot Libië, waren in feite verschillende piraten- en kapersnesten, die de handelsroutes in de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan onveilig maakten.
Na de Amerikaanse revolutie teisterden de piraten ook Amerikaanse handelsschepen. Zoals de Europese naties kochten de Amerikanen de veilige doorgang af met betalingen aan Marokko, Algiers, Tunis en Tripoli.
Tripoli en Algiers schonden deze verdragen echter en toen de pasha van Tripoli opslag vroeg, beëindigde de Amerikaanse zeemacht, onder leiding van Stephen Decatur, tussen 1801 en 1806 ("Tripolitaanse Oorlog") de aanslepende piratenactiviteiten. Aanvankelijk konden de kapers enkele Amerikaanse schepen praaien. Tot tweemaal toe verrichtten de Amerikanen vergeefs een aanval op Tripoli.
De Verenigde Staten blokkeerden uiteindelijk de haven.
Toen bovendien hun fregat Philadelphia gekaapt werd, was dit de klassieke druppel die de Amerikaanse emmer deed overlopen.
Met een handvol manschappen drong Stephen Decatur de haven binnen en liet het fregat uitbranden, zodat het onbruikbaar werd voor de kapers.
De oorlog eindigde in 1805 toen kapitein William Eaton met 500 manschappen vanuit Alexandria door de woestijn heen naar Darnah trok en deze Tripolitaanse stad veroverde.
De pasha aanvaardde een staakt-het-vuren en gaf de Amerikanen een vrije zeedoorgang zonder betaling. Hij zag ook af van de 60.000 USD, die hij vroeg om gevangen Amerikanen te bevrijden.
De benaming Barbary Coast werd ook in de oude haven van San Francisco toegekend aan een district vol bordelen en speelzalen, dat echter werd vernietigd tijdens de grote beving van 1906.
In de komende decennia groeide de Europese invloed op de Berberkusten.
Frankrijk stichtte de kolonie Algerije in 1847, het protectoraat Tunesië in 1881 en palmde in 1911 ook grotendeels Marokko in.
In 1902 zouden de Fransen Italië schriftelijk toezeggen dat het Libië mocht overnemen. Als de Fransen Algerië en Marokko maar konden behouden.
Rome verklaarde Turkije de oorlog. Het viel Libië binnen op 25 september 1911 en was heer en meester op 5 november. Althans wat de Osmaanse sultans betrof. Met de Berberleiders zou nu een lange strijd beginnen.
Pas begin van de jaren dertig wist maarschalk Rodolfo Graziani de verbeten vrijheidsstijders Sanoussi en Omar al-Mukhtar definitief te overwinnen.
Het zou dus duren tot halverwege de 20ste eeuw vooraleer Noord-Afrika opnieuw onafhankelijk werd. De Libiërs die tijdens de koloniseringen - met instemming van de Fransen - onder de Italiaanse knoet terechtkwamen, waren de eersten die onder toezicht van de Verenigde Naties het zelfbestuur verwierven en in 1951 met Idris I uitgroeiden tot een koninkrijk, dat geen lang leven zou beschoren zijn.
http://www.1world2travel.com/article.php?articleID=91


P.S. Abdelkrim wordt als laatste piraat van de zogenaamde Barbary Coast beschouwd .



Izwan

Hoe noemden Imazighen vroeger Atlas-bergen:
A-   Darn-bergen
B-   Mazma-bergen
C-   Barka-bergen
D-   Badis-bergen


Izwan

Wie heeft het beeld gecreëerd dat Imazighen in Marokko voornamelijk in de bergen wonen en Arabieren in vlakland en steden wonen. Imazighen zouden tijdens de islamitische invasie naar de bergen weggejaagd.

A-   Imazighen
B-   Arabieren
C-   Kolonialen (Fransen en Spanjaarden)


athsaynou

Citaat van: Izwan op 30/05/2006 om 19:00:08
Wie heeft het beeld gecreëerd dat Imazighen in Marokko voornamelijk in de bergen wonen en Arabieren in vlakland en steden wonen. Imazighen zouden tijdens de islamitische invasie naar de bergen weggejaagd.

A-   Imazighen
B-   Arabieren
C-   Kolonialen (Fransen en Spanjaarden)



C-   Kolonialen (Fransen en Spanjaarden)

Memma

Citaat van: AyarallaBuya op 30/05/2006 om 19:01:01


C-   Kolonialen (Fransen en Spanjaarden)

Ik ga ook voor C.

Izwan

Citaat van: AyarallaBuya op 30/05/2006 om 19:01:01
Citaat van: Izwan op 30/05/2006 om 19:00:08
Wie heeft het beeld gecreëerd dat Imazighen in Marokko voornamelijk in de bergen wonen en Arabieren in vlakland en steden wonen. Imazighen zouden tijdens de islamitische invasie naar de bergen weggejaagd.

A-   Imazighen
B-   Arabieren
C-   Kolonialen (Fransen en Spanjaarden)



C-   Kolonialen (Fransen en Spanjaarden)
Juist.
De huidige Marokkaanse geschiedenis die op scholen wordt gegeven is door de kolonialen opgeschreven. Het was een bewust vervalsing om Marokkaanse samenleving te splitsen naar twee groepen: Arabieren en Imazighen. Imazighen waren te lui om hun geschiedenis te onderzoeken....


athsaynou

Citaat van: Izwan op 14/05/2006 om 16:23:57
Hoe noemden Imazighen vroeger Atlas-bergen:
A-   Darn-bergen
B-   Mazma-bergen
C-   Barka-bergen
D-   Badis-bergen



Hier is nog geen antwoord opgegeven, Maar ik wil wel het antwoord weten. Ik ga een gokje wagen..

Ik ga voor: B-   Mazma-bergen

Izwan

Citaat van: AyarallaBuya op 30/05/2006 om 19:11:55
Citaat van: Izwan op 14/05/2006 om 16:23:57
Hoe noemden Imazighen vroeger Atlas-bergen:
A-   Darn-bergen
B-   Mazma-bergen
C-   Barka-bergen
D-   Badis-bergen



Hier is nog geen antwoord opgegeven, Maar ik wil wel het antwoord weten. Ik ga een gokje wagen..

Ik ga voor: B-   Mazma-bergen

De juist antwoord is Darn. Waarschijnelijk kwam uit het Amazigh woord Adarn (eik). Deze woord wordt nog steeds in Atlas gebruikt.
Mazma is de benaming van Nkoer.

athsaynou

#28
Citaat van: Izwan op 30/05/2006 om 19:21:01
Citaat van: AyarallaBuya op 30/05/2006 om 19:11:55
Citaat van: Izwan op 14/05/2006 om 16:23:57
Hoe noemden Imazighen vroeger Atlas-bergen:
A-   Darn-bergen
B-   Mazma-bergen
C-   Barka-bergen
D-   Badis-bergen



Hier is nog geen antwoord opgegeven, Maar ik wil wel het antwoord weten. Ik ga een gokje wagen..

Ik ga voor: B-   Mazma-bergen

De juist antwoord is Darn. Waarschijnelijk kwam uit het Amazigh woord Adarn (eik). Deze woord wordt nog steeds in Atlas gebruikt.
Mazma is de benaming van Nkoer.

Oke bedankt voor de Info, waarschijnlijk vanwege dat er veel eikenbomen zijn.

Memma

#29
En wanneer hebben de Imazighen de nieuwe benaming voor dit gebergte overgenomen? Ten tijde van de Franse kolonisatie?