Hoofdmenu

etymologie

Gestart door 7emou n yemna, 01/07/2003 om 00:21:05

7emou n yemna

ahlal,
ik zou graag een discussie willen beginnen over de woorden die in de westerse (arabische) wereld worden gebruikt maar hun wortels hebben in het berbers. Ik heb in het verleden vaker zulke dicussies gehad, en vaak zijn er meerdere theorieen over de afkomst van een woord. Toch zal ik het leuk vinden om hier eens wat van gedachten te wisselen met mede-berbers.
Voorbeeld:
Amazone: genoemd naar een berberkonogin die te paard rondtrok, dus amazigh---amazone

Mounir B

Azul a Thawmat,

Inderdaad het woord Amazone komt van de heerserinnen van Libie. De Grieken waren altijd vol over de Amazone-imazighen. Zo zie Heracles in gevecht met een vrouw(een van de amazone imazighe). Dit is vastgelegd op pottenwerk.
Dit waren Imazighen. Maar hoe het oerwoud in Z-Amerika zo is gaan heten is een raadsel. Veel Italiaanse woorden hebben wat van thmazight. B.v. Arabieren zeggen ook wel Had Bnadum-mens(Nass el Ghiwan-Salama).

Ik vind het belangrijker om de talen van onze mede imazighen(Iqbailien, Guanche's, Isousien, Ishelhien, Touareg etc) te vergelijken om tot een complete  taal te komen. Woorden die bij ons in het spaans, arabisch, frans worden uitgesproken kunnen bij andere imazighen nog in gebruik zijn, fehmed?

Setisr