De klassieke muziek uit Arif vrijwel verdwenen

Gestart door Isefrawen, 03/04/2006 om 14:39:56

Isefrawen

Tegenwoordig bestaat de Amazigh muziek vooral uit synthesizer samples en toetsenisten die niet van de zogenaamde "pitch-schakelaar" (een effect die zorgt voor een heen en weer toongeluid) kunnen afblijven. Begeleid door een eentonige drumcomputer en een trommel bespeeld door een goedkoop buurjongetje. De wilde valse tonen van de "zanger(es)" worden door een Cher-effect bijgespijkerd en de uitkomst is bekend: kermis- muziekdoos liedjes. De akkoorden zijn simpel, hele akkoorden worden afgewisseld met wat Arabische kwarttonen om de snelle Afrikaanse ritme (ook wel Cha3bi genoemd) kloppend te krijgen.

De Arabische muziek kent veel invloeden uit de Westerse klassieke muziekgenre zoals Bach etc, die weer de leidraad vormt voor veel Noord Afrikaanse musici. Afgezien van Djurdjura en Idir (studio-opnamen) en nog een paar Kabylische artiesten, is er geen enkele Amazigh band (vooral uit Arif) die nog klassieke muziek in hun arrangementen meenemen. Pop en Rock gemengd met wat gefragmenteerde ritmes uit Afrika en melodieën uit het midden Oosten is het enige wat wij geërfd hebben? Armoedig! Waar blijven de live orkesten, de violisten, de adjunisten, de l3ud van Mouns Sellam en de vrouwelijke/mannelijke achtergrondkoren die in de jaren 30,40,50 de kern van de Amazigh muziek vormden?

Tamza


Tamza

Ik heb overigens nog een paar prachtige oude izran. Zonder klassiek muziek, maar wel met hele mooie banjo-gepingel.

Isefrawen


Tamza

Citaat van: Proud_tO-Be_Amazigh op 03/04/2006 om 14:42:39
Popmuziek met wat spaanse gitaren gemengd

Maar zijn live-optredens waren wel paar keer onder begeleiding van een orkest dat klassiek muziek speelde. Was erg mooi. Ik hoop dat ie het ook in audio opneemt.

Isefrawen

Citaat van: Tamza op 03/04/2006 om 14:42:20
Ik heb overigens nog een paar prachtige oude izran. Zonder klassiek muziek, maar wel met hele mooie banjo-gepingel.

Dat gepingel speelt 99% hetzelfde als de melodieklank van het liedje... er zijn geen overgangen, geen intro's, geen solo's :(

Tamza

Maar dat kunnen we -en mogen we- een zwaar verwaarloosde en achtergestelde regio als Arif niet kwalijk nemen. Geen muziekscholen, geen instrumenten, geen respect. Het enige wat je dan kan doen is op je gevoel af muziek maken of in je het buitenland verder ontwikkelen. Tegenwoordig kan daar wel verandering in komen nu de middelen geregeld kunnen worden.

Lijkt me wel een prachtig initiatief als het nog niet bestaat in Arif: een conservatorium voor getalenteerde muzikanten die zichzelf willen professionaliseren.

Isefrawen



Weet je wat het probleem is, er is nooit in het verleden een basis gevormd voor klassieke muziek in Arif. Er zijn wel orkesten maar dat is minimaal qua instrumentbezetting. Je zou die basis in een conservatorium niveau kunnen uitwerken, dat zou inderdaad erg mooi zijn! Klassieke muziek wordt in Noord Afrika gezien als iets heidens, iets van de Christenen, het grappige is dat de Arabieren zeer sterk zijn beivloedt door de klassieke muziek uit het westen. Zij hadden wel de middelen om het uit te breiden en er een eigen wending aan te geven.

Isefrawen

Citaat van: Tamza op 03/04/2006 om 14:44:04
Citaat van: Proud_tO-Be_Amazigh op 03/04/2006 om 14:42:39
Popmuziek met wat spaanse gitaren gemengd

Maar zijn live-optredens waren wel paar keer onder begeleiding van een orkest dat klassiek muziek speelde. Was erg mooi. Ik hoop dat ie het ook in audio opneemt.

Jawel Khalid Izri is dan ook de enige artiest uit Arif die tegenwoordig nog wat van zijn muziek probeert te maken; hij durft met muziek te experimenteren en houdt de oorspronkelijke opzet van Arif muziek in ere. Ik heb zijn live optredens niet gezien, maar als hij daar mee bezig is, is dat een verrijking voor de Amazigh muziek. Walied Mimoun had bij zijn eerste twee bandjes een goede sterke basis-stijl ontwikkeld, helaas zijn de studio-opnames op zijn laatste bandjes erg achteruit gegaan. 

athsaynou

De klassieke muziek uit Arif vrijwel verdwenen; Ik weet niet of het ooit bestaan heeft in Arif?

Isefrawen

Citaat van: Taghrawla op 03/04/2006 om 15:40:37
De klassieke muziek uit Arif vrijwel verdwenen; Ik weet niet of het ooit bestaan heeft in Arif?

Ik doel op de live orkesten met muzikanten, de izran scene is daar een voorbeeld van. Dat is de klassieke muziek van Arif zeg maar. Daarnaast leg ik een link met de westerse muziek die in principe geen invloed heeft op noord afrika, terwijl dat wel is met de Arabische muziek die wel sterks beinvloedt is door westerse klassieke muziek.

athsaynou

Citaat van: Proud_tO-Be_Amazigh op 03/04/2006 om 15:45:35
Citaat van: Taghrawla op 03/04/2006 om 15:40:37
De klassieke muziek uit Arif vrijwel verdwenen; Ik weet niet of het ooit bestaan heeft in Arif?

Ik doel op de live orkesten met muzikanten, de izran scene is daar een voorbeeld van. Dat is de klassieke muziek van Arif zeg maar. Daarnaast leg ik een link met de westerse muziek die in principe geen invloed heeft op noord afrika, terwijl dat wel is met de Arabische muziek die wel sterks beinvloedt is door westerse klassieke muziek.

Izran staan aan de top, helaas begint het te verdwijnen. Het is niet meer zoals het was! Nu zijn er de Imedyazen zoals; Tarwa N Cheikh Mohand etc.

Isefrawen

Citaat van: Taghrawla op 03/04/2006 om 15:50:32
Citaat van: Proud_tO-Be_Amazigh op 03/04/2006 om 15:45:35
Citaat van: Taghrawla op 03/04/2006 om 15:40:37
De klassieke muziek uit Arif vrijwel verdwenen; Ik weet niet of het ooit bestaan heeft in Arif?

Ik doel op de live orkesten met muzikanten, de izran scene is daar een voorbeeld van. Dat is de klassieke muziek van Arif zeg maar. Daarnaast leg ik een link met de westerse muziek die in principe geen invloed heeft op noord afrika, terwijl dat wel is met de Arabische muziek die wel sterks beinvloedt is door westerse klassieke muziek.

Izran staan aan de top, helaas begint het te verdwijnen. Het is niet meer zoals het was! Nu zijn er de Imedyazen zoals; Tarwa N Cheikh Mohand etc.

Vroeger werden de Izran begeleid door een orkest; minimaal 2 violisten, een paar adjunisten (die je ook weer terug ziet bij de Imedyazen); een groepje zangers en zangeressen, en natuurlijk de l3ud. Nu proberen ze dat wel na te bootsen, maar een computer kan een hoop, behalve het gevoel die een mens in een instrument steekt. En dat is nou precies de armoede in de muziek van tegenwoordig.

athsaynou

Citaat van: Proud_tO-Be_Amazigh op 03/04/2006 om 15:58:12
Citaat van: Taghrawla op 03/04/2006 om 15:50:32
Citaat van: Proud_tO-Be_Amazigh op 03/04/2006 om 15:45:35
Citaat van: Taghrawla op 03/04/2006 om 15:40:37
De klassieke muziek uit Arif vrijwel verdwenen; Ik weet niet of het ooit bestaan heeft in Arif?

Ik doel op de live orkesten met muzikanten, de izran scene is daar een voorbeeld van. Dat is de klassieke muziek van Arif zeg maar. Daarnaast leg ik een link met de westerse muziek die in principe geen invloed heeft op noord afrika, terwijl dat wel is met de Arabische muziek die wel sterks beinvloedt is door westerse klassieke muziek.

Izran staan aan de top, helaas begint het te verdwijnen. Het is niet meer zoals het was! Nu zijn er de Imedyazen zoals; Tarwa N Cheikh Mohand etc.

Vroeger werden de Izran begeleid door een orkest; minimaal 2 violisten, een paar adjunisten (die je ook weer terug ziet bij de Imedyazen); een groepje zangers en zangeressen, en natuurlijk de l3ud. Nu proberen ze dat wel na te bootsen, maar een computer kan een hoop, behalve het gevoel die een mens in een instrument steekt. En dat is nou precies de armoede in de muziek van tegenwoordig.

Nou in Arfi heb je dat nog steeds, althans in mijn Rkempoo gaat het nog zo. Voor mensen die er geinteresseerd in zijn kunnen ze gewoon vragen om te komen. De vrouwen zongen meestal in drietallen tegenovermekaar Izran. Erg mooi, de Tamja is trouwens ook onmisbaar. Dit heb ik vorig jaar nog meegemaakt. Maar natuurlijk heb je ook de casettes waar het Arabisch door het riffijnse land weerkalkt. Dat is de bedreiging, we moeten ons muziek, leren te waarderen. We moeten weerstand kunnen bieden aan dat gedoe, van het is niets waard etc. Dat zal ons de nek doen omdraaien.