Hoofdmenu

tamazight lezingen

Gestart door Mighis (Gast), 01/04/2002 om 17:45:52

Mighis (Gast)

salaam ay mazighan

zo wel in Belgie(mechelen) als in NL(utrecht) heb ik een lezing tamazight bijgewoont.

wat mij opvalt wordt er weinig bellangstelling getoont en de oganisatie laat te  weinig wensen over, en heel primitief.........en hoelang blijven we primitief zelfs in europa.
waar alles in overvloed is.

richt dan  een (amzigh fonds) desnoods voor de financien...........

ini tfoe kh wani yatoon asel inas

Mighis

Yuba

Azul Mighis,

precies ik heb herhaaldelijk Amazihg-manifestaties bijgewoond zowel in België als in Nederland, maar tot mijn grote frustratie kan ik je eerlijk bekennen dat, ik ook hetzelfde heb op gemerkt namelijk: dat de Amazihg-organisaties & verenigingen nog een lange mars hebben  moeten ondergaan om geavanceerd en professioneel zich te kunnen opstellen.

Want, het ontbreekt nog steeds aan de minimale eisen wat betreft de term of definitie organiseren, tevens het beleid die ze hanteren is nogal naïef en primitief, ook gebaseerd op belijdstructuur waarvan  de manier van te werk gaan, wordt gevoerd naar de stijl van andere zelforganisaties die eind zestig en begin jaren zeventig waren opgerecht, met name in België (mechelen) daar zag ik een beeld van jaren zestig al heb ik die periode nooit mee gemaakt. Daar lijkt het of de tijd stil heeft gestaan.
Ook het publiek is te refereeren naar de jaren zestig het was echt vreemd voor mij.

Nog andere voorbeelden in A'dam bijv: Die een bijeen komst heeft georganiseer in het kader van een mini conference voor de leden van de CMA, als ik het goed heb CMA = (congres Mondiaal Amazihg).
Het thema was perfect, maar de locatie en de stijl van organiseren was er om te schamen. Slordig, herrie van de niet geïnteresseerden die alcohol benuttigen aan de bar, die vervolgens storend was voor de uitgenodigde CMA leden en de geïnteresseerde publiek en etc etc etc....

Ook weer in Gouda de laatste activiteit die verenging Nikoer heeft georganiseerd. Het thema was een mogelijke engagement van thamazihgt essue door middel van een Amazihg partij te rechten,,,, goed best wel interessant, maar de materie zou achter af alleen draaien tussen de militanten die reeds dat lied herhaaldelijk hebben gehoord.

Kortom er moet nog veel gaan gebeuren, namelijk: beter organisatie, de Thema's moeten aangepast worden aan het milieu waar wij nu leven met nadruk en accent liggen op de tweede generatie. Vooral het accent liggen op de Studenten en natuurlijk niet te vergeten de Vrouwen de gene wat lijkt bij sommige organisatie een mannenwereld te zijn, in die zin dat er zodanig  weinig tot nihil aanwezigheid van de Amazihg-vrouw tijdens welke activiteit dan ook waar te bekennen

Tot nu toe heb ik maar een stichting gezien die me niet doet wanhopen, namelijk: Apeleius  als Ik het goed gespeld heb, deze stichting die zich in Utrecht bevind bestaande uit bewuste jonge ambitieuze en energieke Studenten en militanten, die geslaagd zijn om andere kijk te hebben over de Amazihg-Identiteit in Nederland met hun perfecte en gewaardeerde strategie van te werk gaan. Daar heb ik grote vertrouwen in.  

Thanemmerth.

Falku

Qua organisatie moet inderdaad nog het een en ander gebeuren, dat is ook niet zo verwonderlijk het is iets nieuws en er zijn veel mensen die het wel willen maar nog niet door hebben hoe het moet. Ik ben positief dat dat wel goed gaat komen.

Er worden steeds meer Amazigh activiteiten georganiseerd dus dat zal in de loop van de tijd wel beter gaan. Het belangrijkste is dat je doordenkt wat je precies wilt en niet wacht tot de avond zelf en dan maar wat doet.

DIHYA

Azul,

Probleem is denk ik ook dat diegenen die culturele dagen,... organiseren vaak niet om de Amazigh-zaak geven (ze doen wel alsof), maar om het geld (subsidies die ze krijgen). I.p.v. met dat geld iets deftigs te organiseren of iets anders te doen dat de Amazigh-zaak ten goede komt, verdwijnt het grootste gedeelte in hun zakken. Jammer.

Dora

Citaat van: Mighis (Gast) op 01/04/2002 om 17:45:52
salaam ay mazighan

zo wel in Belgie(mechelen) als in NL(utrecht) heb ik een lezing tamazight bijgewoont.

wat mij opvalt wordt er weinig bellangstelling getoont en de oganisatie laat te  weinig wensen over, en heel primitief.........en hoelang blijven we primitief zelfs in europa.
waar alles in overvloed is.

richt dan  een (amzigh fonds) desnoods voor de financien...........

ini tfoe kh wani yatoon asel inas

Mighis

nu 2 jaar verder lijkt het de goede kant op te gaan, alleen hoor ik niets meer over die lezingen >> meestal zijn het nu optredens van artiesten...

wat houdt zo'n lezing in??...krijg je dan de geschiedenis samengevat??..of praten ze meer over hedendaagse gebeurtenissen??....

je hebt me aan het denken gezet...zo'n lezing kan heel goed werken ter informatie voor degene die niets tot weinig weten over de amazighzaak...

hmmmm...

sraam L_L