gearabiseerde amazigh buitengesloten

Gestart door Botermes, 01/04/2006 om 15:27:54

allasian

Ik ken een Ariffi die opgegroeid is in Tanger en sinds een paar jaar Tamazight heeft leren spreken. Welliswaar met een accentje maar wel verstaanbaar. Het gekke is nou dat onze imazighen hem constant in het arabisch blijven aanspreken terwijl hij Tamazight wil spreken. Gezien vanuit deze situatie heeft Tamazight nauwelijks kans zich te spreiden. En dat allemaal de schuld van onze imazighen.

AmazighSchatje

Citaat van: allasian op 01/04/2006 om 15:27:54
Ik ken een Ariffi die opgegroeid is in Tanger en sinds een paar jaar Tamazight heeft leren spreken. Welliswaar met een accentje maar wel verstaanbaar. Het gekke is nou dat onze imazighen hem constant in het arabisch blijven aanspreken terwijl hij Tamazight wil spreken. Gezien vanuit deze situatie heeft Tamazight nauwelijks kans zich te spreiden. En dat allemaal de schuld van onze imazighen.
Nee, dat is de schuld van de Imazighen die zichzelf en hun kinderen verarabiseert hebben .. ;)

Rwezna

Citaat van: allasian op 01/04/2006 om 15:27:54
Ik ken een Ariffi die opgegroeid is in Tanger en sinds een paar jaar Tamazight heeft leren spreken. Welliswaar met een accentje maar wel verstaanbaar. Het gekke is nou dat onze imazighen hem constant in het arabisch blijven aanspreken terwijl hij Tamazight wil spreken. Gezien vanuit deze situatie heeft Tamazight nauwelijks kans zich te spreiden. En dat allemaal de schuld van onze imazighen.

Is toch geen drama, ze zijn het gewend blijkbaar om met hem in t Arabisch te praten, dan zegt ie toch gewoon tegen hen dat ze Tmazight moeten praten met hem. Mijn nicht leerde ook Tarifect en zij zei dan vaak dat we Tarifect met haar moesten spreken

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

Zou het niet zo zijn dat Imazighen door aanslepende frustratie alle arabisch sprekenden definitief over één kam hebben geschoren en zodus gearabiseerden onder de radicale noemer van de vijandelijken of verraders vallen?

In dat opzicht kan ik mij vinden in dat standpunt


Rwezna

Citaat van: shiyut insi op 02/04/2006 om 00:07:41
Zou het niet zo zijn dat Imazighen door aanslepende frustratie alle arabisch sprekenden definitief over één kam hebben geschoren en zodus gearabiseerden onder de radicale noemer van de vijandelijken of verraders vallen?

Er zijn Imazighen ja, die t ook zo zien, vind ik belachelijk en onredelijk

Sa3ieD

Imazighen vinden het "interessant" om Arabisch te spreken, zij denken dan natuurlijk interessanter over te komen. Heeft meer met de waardering van de eigen taal te maken, bij veel imazighen is de waardering voor het Tamazight heel erg laag. Je kunt jezelf pas waarderen als mens als je je eigen taal leert waarderen. Als je je eigen taal niet eens waardeert dan kun je jezelf nooit geheel waarderen lijkt mij. Het is vaak genoeg zo dat wanneer een amazigh een andere amazigh aanspreekt deze het doet in het Arabisch, ze spreken dan alle 2 Arabisch tegen elkaar terwijl ze gewoon imazighen zijn. Misschien een soort van schaamte om iemand aan te spreken in het Tamazight. Ik ben een keer zowat uitgescholden door een man (Arabischtalig) omdat hij mij in het Arabisch aansprak en ik tegen hem zei dat ik alleen Tamazight spreek.

Dora

Citaat van: Rwezna op 02/04/2006 om 00:06:18
Citaat van: allasian op 01/04/2006 om 15:27:54
Ik ken een Ariffi die opgegroeid is in Tanger en sinds een paar jaar Tamazight heeft leren spreken. Welliswaar met een accentje maar wel verstaanbaar. Het gekke is nou dat onze imazighen hem constant in het arabisch blijven aanspreken terwijl hij Tamazight wil spreken. Gezien vanuit deze situatie heeft Tamazight nauwelijks kans zich te spreiden. En dat allemaal de schuld van onze imazighen.

Is toch geen drama, ze zijn het gewend blijkbaar om met hem in t Arabisch te praten, dan zegt ie toch gewoon tegen hen dat ze Tmazight moeten praten met hem. Mijn nicht leerde ook Tarifect en zij zei dan vaak dat we Tarifect met haar moesten spreken

precies, wat een heisa
en geloof het of niet, maar tmazight begint weer flink op te komen...met name onder de jongeren...niet alleen onder de imazighen, darijisten maar ook onder de hollanders...tmazight rocks...

allasian

Citaat van: Rwezna op 02/04/2006 om 00:06:18
Is toch geen drama, ze zijn het gewend blijkbaar om met hem in t Arabisch te praten, dan zegt ie toch gewoon tegen hen dat ze Tmazight moeten praten met hem. Mijn nicht leerde ook Tarifect en zij zei dan vaak dat we Tarifect met haar moesten spreken
Het geeft aan dat je je taal onderwaardeert,dat is alles. Ik presenteer het niet als een probleem waar jij een oplossing voor moet gaan zoeken.

allasian

#8
>

Timarzgha

Sommigen doen net alsof het arabisch een jonge gschiedennis in noord afrika kent.
De invloeden en omgangen van de imazighen met volkeren uit midden oosten kent een rijke en lange geschiedennis.
Groot genoeg om in die tijd vele volkeren te zien op komen en neer gaan.
We moeten niet willen uitroeien wat onderdeel is en was van onze eigen geschiedennis, het is zinloos.
Arabisch is slechts een taal, en waarlijk sommige imazighen maken die zelfde vervoeilijke fouten als die sommige arabisch nationalisten maken.
Namelijk het uitsluiten van alles wat anders is als waar zij voor staan.
Met een dergelijke houding komt niemand verder en zal men altijd in gevecht blijven met eigen volk.
Streven naar amazigh purisme zal nooit behaald worden omdat wij een volk zijn van vele mengingen.
Een arabisch talige uitsluiten op grond van zijn taal, is schandelijk en triest en ook iets om voor te waken daar dat niet het uitgangspunt mag wezen van het amazighisme.

allasian

Dan moet je wel bij het onderwerp blijven.

athsaynou

Citaat van: Sa3ieD op 02/04/2006 om 00:42:08
Imazighen vinden het "interessant" om Arabisch te spreken, zij denken dan natuurlijk interessanter over te komen. Heeft meer met de waardering van de eigen taal te maken, bij veel imazighen is de waardering voor het Tamazight heel erg laag. Je kunt jezelf pas waarderen als mens als je je eigen taal leert waarderen. Als je je eigen taal niet eens waardeert dan kun je jezelf nooit geheel waarderen lijkt mij. Het is vaak genoeg zo dat wanneer een amazigh een andere amazigh aanspreekt deze het doet in het Arabisch, ze spreken dan alle 2 Arabisch tegen elkaar terwijl ze gewoon imazighen zijn. Misschien een soort van schaamte om iemand aan te spreken in het Tamazight. Ik ben een keer zowat uitgescholden door een man (Arabischtalig) omdat hij mij in het Arabisch aansprak en ik tegen hem zei dat ik alleen Tamazight spreek.

Een interessant artikel:
http://www.taalvormingentaaldrukken.nl/ATK/ATK007.htm

Het waren ook geen Arabieren maar Berbers. De vertelronde ging in het Arabisch voor wie dat sprak en in het Nederlands voor de rest. De Berberse kinderen durfden niet zo goed omdat ze zich schaamden om in hun taal te praten. Er wordt nooit aan ze gevraagd of ze dat willen doen, behalve binnenshuis.

Y.assine

Citaat van: Dora op 02/04/2006 om 14:33:53
Citaat van: Rwezna op 02/04/2006 om 00:06:18
Citaat van: allasian op 01/04/2006 om 15:27:54
Ik ken een Ariffi die opgegroeid is in Tanger en sinds een paar jaar Tamazight heeft leren spreken. Welliswaar met een accentje maar wel verstaanbaar. Het gekke is nou dat onze imazighen hem constant in het arabisch blijven aanspreken terwijl hij Tamazight wil spreken. Gezien vanuit deze situatie heeft Tamazight nauwelijks kans zich te spreiden. En dat allemaal de schuld van onze imazighen.

Is toch geen drama, ze zijn het gewend blijkbaar om met hem in t Arabisch te praten, dan zegt ie toch gewoon tegen hen dat ze Tmazight moeten praten met hem. Mijn nicht leerde ook Tarifect en zij zei dan vaak dat we Tarifect met haar moesten spreken

precies, wat een heisa
en geloof het of niet, maar tmazight begint weer flink op te komen...met name onder de jongeren...niet alleen onder de imazighen, darijisten maar ook onder de hollanders...tmazight rocks...

Dit heb ik gemerkt. Amazigh-jongeren spreken vaak onderling Tamazight. Ook Arabische jongeren gebruiken soms woorder uit het Tamazight. Ik weet nog dat ik een keer op straat liep, en ik hoorde "A  izzan.  tab** ye****"..... Het was een puur arabisch accent. Leeftijd van die jongen was ongeveer 16, als ik moet gokken.

allasian


Citaat van: Sa3ieD op 02/04/2006 om 00:42:08
Ik ben een keer zowat uitgescholden door een man (Arabischtalig) omdat hij mij in het Arabisch aansprak en ik tegen hem zei dat ik alleen Tamazight spreek.
Dat is mij ook een keer gebeurd op luchthaven Zaventem. Een arabisch-talige man vroeg mij iets voor hem te doen. Aangezien ik daar geen zin in had zei ik "Ik versta jou niet" om van hem af te komen. Hij bleek wel nederlands te verstaan dus ging tie verder met vragen. ''Wat is jouw nationaliteit ?". Toen begon het bloed naar mijn hoofd te stijgen. Maar toch wilde ik geen ruzie of gaan vechten anders kon ik wel fluiten naar mijn vlucht. Toen zei ik heel geïrriteerd "Hey,ik heb niks met jou te maken" daarna liep ik naar een andere plaats om op mijn vlucht te wachten. Maar diep in mijn hart wilde ik em echt wel op zijn bek slaan.

Rwezna

Citaat van: allasian op 02/04/2006 om 16:58:29
Citaat van: Rwezna op 02/04/2006 om 00:06:18
Is toch geen drama, ze zijn het gewend blijkbaar om met hem in t Arabisch te praten, dan zegt ie toch gewoon tegen hen dat ze Tmazight moeten praten met hem. Mijn nicht leerde ook Tarifect en zij zei dan vaak dat we Tarifect met haar moesten spreken
Het geeft aan dat je je taal onderwaardeert,dat is alles. Ik presenteer het niet als een probleem waar jij een oplossing voor moet gaan zoeken.


Ik ben ook niet op zoek geweest naar een oplossing voor je, het ligt voor de hand om mensne te vragen je in een andere taal aan te spreken als het je niet bevalt. Maar goed, verder is dat niet boeiend. En het verhaal dat jij beschrijft heeft niks met onderwaardering van je taal te makem lijkt mij, eerder met hoe een pers gewend is ander aan te spreken.