Hoofdmenu

woordenboek Tmazight ???

Gestart door Henna, 12/07/2002 om 03:21:42

Henna

Azul,

Is er een woordenboek Tmazight hier in Nederland te koop? Zo ja, in welke talen?
En waar precies kan ik die kopen?

Tanemirth.

Inez

Hi Henna

Er bestaat een woordenboek, ik heb het eens in de bib zien liggen, maar vorige keer gingen Taffi en ik terug kijken, maar het lag er niet meer :(.
Het was een klein groen boekje en echt wel leuk om in te lezen.  Het was nederlands-tamazight (er stond wel berbers op de kaft ;-()
Ga eens in een boekenwinkel kijken.

Bye bye

mohammed amhaouch

eindelijk gevonden henna,
ik was je al kwijt ik heb een berichtje voor je achter gelaten bij trouwen met een arabisch iemand.

idir (Gast)

azul
Henna, ik weet er wel een op de volgende site: www.amazigh.co.uk.

AmazighWarior

AZUL Brothers and Sisters

er bestaat ook een

RIF 2000 TAMAZIGHT (Tarifit) ELECTRONIC DICTIONARY with English, French, Spanish and Dutch start-up screen RIF 2000

http://www.arabiaware.com/tamazight/rif2000.html

Tannemmirt

just_inquistive

Azul AmazighWarior,

Ik heb de site van arabiaware bezocht, maar om eerlijk te zijn ben ik zeer teleurgesteld. Die mensen zijn echt comercieel!!! Hoe kun je in gods naam f 350,-(exc. btw) geven voor een simpele woordenboek (5000 woorden!!)??!!
Heb jij dat wordenboek ook gekocht?

Tannemmirt
just_inquistive

Taffidjoust

inez, erg hé? alsof de jnoens ermee zijn gaan lopen!! *lol* ik zoek het nog steeds, en die man van de bib keek me aan alsof ik weetikveel wat vroeg...hahahhaah

Inezzzzzzzzzzzzzzz groeten aan Le Havreeeeeeee

Inez (Gast)

Heeeeeeey Taffi

Hahahaha, ja joh dat was weird in de bib.  Ik heb je groetjes gedaan, maar ik heb niks teruggekregen alleen regen :(.  Wajaaaaaaaaaaw het regent hier al een hele nacht en nu is het nog steeds bezig terwijl eergisteren de zon scheen :(.  Anyway, ik ga die Fransen eens storen, doegieeeeeeeeeeeeeeeeee!!

P.S. Ik heb je 2 stalkmails gestuurd *lol*

Inez

Huh??? Ik ben toch lid?  Wajaaaaaaaaaaw juist als ik mijn 100ste bericht post.  De sterren zijn op zeker?   Hahahaha, grapje!

Taffidjoust

inezke toch....nog niex geleerd zo te lezen...je moet het met je lief stemmetje doen en dan met je oogjes knipperen...en dan op een heel zachte toon groetjes doen hahahahhaha

Stalkster dat je bent :-)

Inez

Hahahaha yeah zotteke toch.  En mis je me?  Ikke jou wel ... als kiespijn *lol*.  Ben ik eindelijk van je verlost, nanananananaaaaaaaaaaa.  Hey en ik ben tegen iedereen lief behalve tegen jou dat weet je toch?  *lol* *lol*

Taffidjoust

*janken* *janken* *janken*

...snif snif...iemand een zakdoekje voor mij?

Inez

Hahahaha, hey sweety ya know I luv ya.  Hey we maken het forum vuil met ons nutteloos gepraat.  We gaan berichten sturen okeekes??

Falku

Er is ook een woordenboekje Nederlands - Tarifyt.
Maar die wordt niet meer gedrukt, is alleen nog in sommige bibliotheken te vinden.
Het is vrij simpel ding, staan woorden en zinnetjes in (lijkt op zo'n vakantieboekje, met van die woorden en zinnen voor toeristen).

Hier zijn de gegevens:
Titel : Woorden en woordgebruik -
        Sjilhè of Temazigt Noord-Marokko (Rif)
Auteur : Christien de Waard
Jaar : 1984
Uitgever : Delft : Meinema
ISBN : 90-211-3069-6  

Deel 1 : Nederlands-Sjilhè
Omvang : 264 p

massin (Gast)

Azul mmarra xawem,

Amezwaru ijj n useggwas d ameggaz icna ra n 2001 ra d wenni nnegh 2951. Ntettar ad irin cnan i mmarra ddunect maca cwayt aTTas Imazighen. Manawya neHwajith aTTas.

IK las net over RIF 2000 en begreep heel goed de hoogte van de prijs en dat ie belachlijk is bevonden. Het was wel zo dat de kosten erg hoog waren. 5000 woorden heb ik meegeadverteed maar de waarheid is dat je meer dan 3 synoniemen van elk woord in het Tarifit hebt. Naar de betekenissen van een woord heb je uiteraard ook de grammaticale waarde van elk werkwoord, zelfstandignaamwoord, adverbs etcetera, oorsprong van een woord. Daarnaast de menu's in verschillende talen incl. Tamazight in beide vormen, het Latijnse en Tifinagh variant. Een uitgebreide boeklet in het NL, TMZ, FR, en UK. Een woordenboek op CD is totaal anders dan op papier. Je hebt een stuk programmering, database zoek machines, sortering etcetera. Als het lees dan hoor ik daar geen waardering voor inzet. Zeker als het gaat over een unieke product. Kan iemand mij vertellen waar je zoiets vindt. Deze wil ik dan als eerst aanschaffen. Stickers in Tifinagh die op je keyboard Macintosh of PC/Windows machine kan plakken. een poging om Thmazight in UNICODE te implementeren. Worldwide opening voor het discuseren op UNICODE niveau te maken.

Iemand die niet in het vak zit kan dat gewoon niet begrijpen en dat is ook niet erg. Ieder zijn vak en Imazighen voor elkaar. Of niet soms???

Het is dus heel makkelijk om te zeggen dat die jongens commercieel zijn. Ik ga niet eens zeggen hoeveel heeft RIF 2000 gekost. Je gaat zelf schrikken. Maar goed als je voor iets vecht en je hebt middelen dan zou iedereen het doen.

Ik kan jullie een ding zeggen, RIF 2000 is meer in Canada, Duitsland, Portugal, Venezuela, melilla verkocht dan in Nederland. Raar h?!!
Samengevat: speciaal voor jullie en studenten en ter gelegenheid van het jaar 2951 is RIF 2000 voor fl. 75,- excl. verzendkosten..

e-mailen naar: sales@awbcomputing.nl

D wenni netta,

Massin
Re: woordenboek Tmazight ???