bloemen en planten in Thmazight

Gestart door Ayrath Narrif, 11/07/2000 om 22:16:46

Ayrath Narrif

Ij nesram,

Ik ben op zoek naar zoveel mogelijk namen van bloemen en/of planten in Thmazicht-taal. Zouden jullie me daaraan kunnen helpen ?? alvast bedankt.

ARarrabou nesram,

Ayrath Narrif

AYNED

Beste AYrad, Azul
Ik kan wel jou helpen< alleen is mijn nederlandse taal zo slecht dat ik de namen niet in het nederlands ken...maar wel in het Thamazight... dus als jij denkt dat het geen probleme is dak zal ik het probeeren...Thanemmirth...AYNED

Tharifest

azul,

he is bana3maan er niet een? het wordt bezongen in alle liefdesliederen

Yuba (Gast)

Aul xam utchma Tarificht,

vergeet niet dat ook Ayned een plant is !

wellicht weet je dat al.

tanemmert

AYNED

Azul tharifecht,
Benaaman is geen amazigh plant, en geen amazigh naam... dat is arabisch naam en dat heet  in het arabisch (Chaqaiqou nnoaaman) Thanemmirth...AYNED

Tharifest

azul,

Is dat echt waar ayned?
dat had ik echt nooit geweten, en ik maar denken dat het thamazight is...weet je dan wat de amazigh naam is voor deze bloem?

Yuba (Gast)

Azul Ayned,

Om even terug te komen op je specificatie dat benna3man geen amazihg naam is!!?? Maar wat is het wel dan in het Thamazihgt???
Ik ben het niet hellemaal met jou eens, dat het een Arabische leenwoord is, Ja dat het ChaqaIqou-anno3man heet weten we allemaal wel, maar waarom zou het niet kunnen dat deze een  Amazighnaam die door anderen gepikt is, waarom beweert men dat onze Thamzight sommige woorden arm is???
Gezien dat de helle mediterrane een handelscentrum waar veel interacties en cognitievebindingen plaats hadden gevonden!!!

Maar thawmat Ayned kan jij de rest van de lezers vertellen wat is Ayned als plant en wat voor symbolische betekenis deze heeft en waarom heb jij hem gekozen??? he.. ayned boura39er!

At9adeghch!

I

Ayrath Narrif

Azul,

Beste mensen, Ik vind het heel leuk dat er nu een discussie is ontstaan, maar ik heb die namen echt nodig, dus weet je wat? geeft het even door.
Het hoeven geen amazigh planten en bloemen te zijn. Het mogen ook nederlandse bloemen vertaald naar het thamazight. bomen mogen en Arbi3 mogen ook!! voorbeelden: boeythoenan, thmannat, Athan,
thanuaath,,,enz.

Alvast bedankt allemaal,

Yuba (Gast)

wat je wil ayrad!
hier komen een paar van die planten: Thagzint, aghroud (thahandicht) thazagath, Ariri, mirraw,Ra7ba9 de rest krijg je nog....

AYNED

Beste, tharifecht, en thawmat Yuba boureaqourath.
Als ik zeg bijvoorbeeld THIGHIGHECHT of THFROURTH, of GHEDDOUMRAR, of QARNOUCH, of THAQZOUZOUT,BOUYDOUNAN, ASETTIF, BAZI, BAYRAMAN, RBAWAG, MIRROU, THIMJJEGHDIN, ASEKKOUM, THYARNET,  THAYZINT, JJIRJAR, THIBBI, SSIBOUSS, NJEM, THIMSSI THASEMMAT, AYNED, THIZDENET, REHBEQ, .... denken jullie dat die namen geimporteerd vanuit ergens anders. kunnen jullie die namen ergens in een ander cultuur ruiken...NEE, NEE, NEE...
Maar benaaman is anders... eerlijke zeggen ik weet niet hoe dat heet in het thmazight. Maar even anderom denken...Even trug naar die naam BENAAMAN) dat is een arabisch naam dat zijn twee worden BEN  en NOAAMAN. NOAMAN is niet bekend als een amazigh naam dat is puur een arabisch naam die is uit (NAAIM, A NNOUAAOUMA, ) In het Arabisch is het CHAQAIQOU ANNOUAAMAN. CHAQAIQ betekend stuken want benaaman is ook zo. maar noaman, ik denk niet dat het met imazighen wat te maken heeft, maar dat kan dat ik heelemaal... geen gelijk heb Ik vraag me af alleen waarom heeft deze plant geen amazigh naam zelf als de ander planten? Niemand weet hoeveel hij niet weet en ik ben een voorbeeld...
 Beste Youba
AYNED is een plant, een sterk plant, dat vinden we in de woestijn, ondanks wet weer omstendigheiden is AYNED altijd groen. ik heb het gezien als een simbol van verzet...En ik zie dat wij imazighen allemal AYNEDEN zijn want wij houden nog steede onze identiteid ondanks alles.
Jij kan jouw voete op een AYNED zetten, maal als jij het uithaalt, gaat AYNEDtrug hoe hij was. jij kan IMAZUGHEN niet op hun knieen krijgen zo is AYNED plant ook...Wat denk jij dan zijn we- Imazighen- allemal AYNEDEN of niet.als de antwoord niet is dan ga ik opzoek naar een ander naam hoor...( Voor iedereen wil ik zeggen dat AYNED is mijn aritistik naam...die is alleen voor mijn muziek bandjes, of voor mijn theater stukken.
Ik hoop dat ik het duidlijke gemakt heb en voor iedereen...Thanemmirth...AYNED PLANT!!!!!

abdelaziz

thammasth
gebruikten we in de rif als een soort bezem..ik heb geen idee hoe het heet in het riffijns?

ashfir - sisal heet dat geloof ik, komt een lange stam uit, lijkt op bamboe(ghanim), uiteindelijk krijgt het zijtakken met een soort bloemen, en daar zit dan honing in..best lekker...sorry ik dwaal af naar de jeugdtijd..

thzayarth - wijntak

ari -  een soort hooi, waaronder kleden mee gemaakt worden (ajarthir)

tjongejonge...volgens houdt het zo'n beetje op..
als je klaar bent Ayrath...zou je die lijst dan met ons kunnen delen?
salaam

AYNED

Aghach ay ameddouker,

Mechchichrou, Thyzint, Thabgha, Azemmour, Abrarouz, THimenza, Ghanim, Thirfaf,Thazouggarth, charghyour,thasemmaghecht, ARi, ddart n warhwiw,rebser n ouchchen, Ayarni, parrachouch, ibawen, thinifin, Asekkoum, hebzqouq, azaghen van(Thzouggath),reqssir,chchih, thaghyacht...Ik moet even na denken ay ayrad...volgend keer...Thanemmirth...AYNED

Taffidjoust

Ahlel,
nwa n wiwa is dat ook geen bloem? er is zo'n izri:
Qalitouz qalitous,
itej affar nes itousous,
....en de rest ken ik niet meer :-(

Sraam

Mouray (Gast)

Thaffidjoust!

Azul xam!

Thaffidjoust die ga ik echt componeren ik vind
hem een toffe IZRI, heb jij meer van die IZRAn of schrijf je zelf teksten laat het me even weten dan!! want ik ben op zoek naar leuke teksten om ze uit te werken tot muziekcomposities!

trouwens doe de groeten aan Thassrith!

Taffidjoust

Ahlel Mouray,

ik heb izrans op berberhouse, niet van mezelf maar van mijn nichtje en liedjes. Zelf schrijf ik ze niet omdat ik vind dat ik niet goed genoeg berbers voor kan. Laat me weten wat je ervan vindt! ( ik kom je overal tegen hahhahaha :p)

Sraam,