berbers die zaama arabisch praten

Gestart door Laazib, 11/01/2000 om 11:06:52

jamal_loco

#90
loco
salaam

dat sommige iriffien geen riffi spreken kan aan veel dingen liggen aan waar ze vandaan komen (veel rifsteden beginnen arab te gebriuken) of aan de ouders of aan NL. Als de persoon er zelf niks aan kon doen jammer maar als hij het gewoon niet wil spreken kan ie de pot op.
Ik spreek wel rif maar jammer genoeg geen arabisch wat ik wel graag zou willen ik probeer al wat bij te leren. Maar als het aan mij ligt spreekt iedereen rif en arabisch.

Nachin

#91
Beste mensen,

Het is uit de wetenschappelijke onderzoeken gebleken dat meertalige kinderen meer gaan presteren als ze hun moedertaal goed beheersen.

Voor onze kinderen waar dan ook is heel belangrijk hun moedertaal te beheersen om andere talen te kunnen leren, voor Imazighen is in dit geval Thmazight. Het beeld dat sommige mensen treffen bij een groepje Imazighen die doen alsof ze arabieren zijn door het arabisch (darija)onder elkaar te spreken, terwijl ze Thmazight goed beheersen is niet nieuw en geldt dit ook voor de Arabieren. In 1997 was ik in Rabat en bij elke gesprek die ik daar voerde met de mensen daar, vooral opgeleide mensen, hoorde ik heel veel fransgebabel. Mensen voeren kennelijk hun gespreken in een taal waar ze zich prettig voelen en een taal is zoals jullie weten een communicatiemiddel om je mening te uiten, een gesprek te voeren. Een taal zegt toch iets over je identiteit en alle mensen willen zich met iets kunnen identificieren, de ene spreekt zijn eigen taal en is daar trots op , terwijl een andere veracht alles wat hem/haar herinneert aan wie hij/zij is. Je bent pas trots op iets als je de waarde van "het iets" kent, en veel mensen weten nog steeds niet de waarde van het "zeker zijn" van je identieit. Door je zelf te kennen, bereik je meer dan wanneer je een onzekere type bent.

Mijn advies is: ken je cultuur, je geschiedenis, je taal en je bent verlost van heel veel onzekerheden.

De groeten

Fouad (Gast)

#92
Hallo

Ik vind dat de berbers zaama niet moeten doen alsof ze arabieren zijn. Ik zelf ken mensen die dat doen en voelen zich beter dan de berbers terwijl ze zelf berbers zijn.Als je aan hun vraagt of hun berbers spreken dan zeggen ze nee.
Ik vind zelf dat de berbertaal ook erkenning moet krijgen en vooral je moedertaal niet moet vergeten.
Baslama.