berbers die zaama arabisch praten

Gestart door Laazib, 11/01/2000 om 11:06:52

Ta3ethmant

#60
Hammen Ayoema,

Tamazight oethedji wala 3ad atiri. Als wij het niet aan onze kinderen zullen door geven zoals onze ouders het ons hebben geleerd zal het vervagen.
En de arabische taal is niet erg, als je het kan heb je meer mogelijkheden dan de arabieren zelf. Waarom denk je dat ze dood gaan als ze imazighen tmazight horen praten! Omdat zij dat niet begrijpen en wij hun wel. Jammmmmmeeer.

Sraam n Rabia

Ta3ethmant

#61
Hammen Ayoema,

Tamazight oethedji wala 3ad atiri. Als wij het niet aan onze kinderen zullen door geven zoals onze ouders het ons hebben geleerd zal het vervagen.
En de arabische taal is niet erg, als je het kan heb je meer mogelijkheden dan de arabieren zelf. Waarom denk je dat ze dood gaan als ze imazighen tmazight horen praten! Omdat zij dat niet begrijpen en wij hun wel. Jammmmmmeeer.

Sraam n Rabia

samir

#62
kanker gast,

etsjed jemmek emis en toekoek. Kijk die berbers die praten ten minste arabish maar jullie kunnen niet eens berbers. en waar haal jij het vandaan haalt om op mensen te spugen ,want juist mensen die zulke opmerkingen die verdienen het niet eens om op gespuugt te worden

samir

#63
laazib,

etsjed jemmek emis en toekoek. Kijk die berbers die praten ten minste arabish maar jullie kunnen niet eens berbers. en waar haal jij het vandaan haalt om op mensen te spugen ,want juist mensen die zulke opmerkingen die verdienen het niet eens om op gespuugt te worden

Yasmine

#64
Nou wie spreekt er dan nog echt tharifith? In ieder geval Aith Wai3ar niet meer.

Thireli

#65
aith way3er niet meer??????wat zeg je daar yasmine a nashine na takksas adem i thmazight!!!!!!!!!!

MpMourad

#66
Beste mensen,

Verbaas me telkens weer over hoe graag 'wij' mekaar onder het zand willen steken. En het liefst zo goed mogelijk, zodat er een zandheuveltje ontstaat waarop 'wij' bovenop kunnen klimmen om men zo te doen denken dat 'wij' hoger zijn dan de rest. Laten we de taal het liefst gebruiken, zoals waarvoor deze ontwikkeld is, als communicatiemiddel, en niet om er mee te gooien alsof het modder is. Ik ben er trots op dat in Amsterdam zich straattaaltjes ontwikkelen die enkele verschillende woorden uit verschillende talen bevatten. Woorden uit het Tamazight worden afgewisseld met woorden uit het Papiemento en als lopend geheel is er het Nederlands dat alles aan mekaar moet breien. Dat men ruzie gaat maken over het feit dat een persoon oorspronkelijk een andere taal spreekt dan een andere persoon, vindt ik heel erg primitief en conservatief. Het spijt me om zo emotioneel te reageren maar het rationele lijkt hier(op dit forum) soms toch al ver weg te zoeken.

Groeten uit Amsterdam.

moh nsen

#67
Azul mpMourad
volgens mij jij begrijpt de descussie niet. het gaat niet om de talen die op straten worden gepraat, maar het gaat om Imazighen die  van hun taal(tamazight) schamen en minderwaard maken. Imazighen die met alkaar arabische of andere talen praten in plaats van moedertaal. Daar gaat het om Mourad. ik spreek ook meer talen maar ik gebruik ze allen met mensen die geen Tamazight praten ik hoop dat je mij begrijpt MpMourad
alvast bedankt.

Yasmine

#68
Ik bedoel het pure Mazight zonder vreemde woorden uit het Frans, Spaans en Arabisch.

moh nsen

#69
Azul yasmina
ik denk dat jouw ouders kunnen heel goed tarifit n aythwayigher praten of niet?
bedankt.

Yasmine

#70
Mijn vader wel! Maar vaak gebruikt hij andere woorden dan de oude Tmazightwoorden.

Mohnsen

#71
Azul yasmine
ik heb een vraag voor je, welke taal volgens je pure is? en leeft zonder leen/vreemd woorden!!!!
ik ken wel een taal, maar ik zal het je niet nu vertellen, pas als je op mijn vraag een antwoord geeft!!!!oke
bedankt.  

Yasmine

#72
Ik weet niet elke taal kent zijn barbarismen en het Mazight maakt daar heel erg veel gebruik van.

berberos

#73
sallam ertiesteth irifijen
ik ben een awajagher en spreek bestwel goed tmazight maar als ik mag spreken wie echt terifiet
spreekt dus zonder te mixen zijn het toch onze broeders uit de omgeving van nador. eythwajagher spreken precies de zelfde taal als hun broeders in nador en omstreken, alleen van tijd tot tijd willen we het wel eens mixen met een beetje spaans ,arabisch, frans. en dat komt allemaal door de racistische marokkaanse regering omdat die ons
onze eige tmazight taal weigerd te erkennen en liever de taal van de voormalige en nog steeds aanwezige bezetter erkent. daarom beste imazighen is het aan ons om daar voorgoed een einde aan te maken (bv door middel van deze website)ons in te zetten voor ons geliefde tmazight zodat we niet op rabat hoeven te rekenen maar het heft in eige handen  nemen en onze tmazight upgraden zodat het met zn tijd mee zal gaan want als wij het niet doen zal niemand het voor ons doen want het is bewezen dat elke taal ge-upgraded moet worden!
EEN TAAL DIE SPREEKBAAR IS ZEKER OOK TE SCHRIJVEN

Omar (Gast)

#74
Beste Berberos,

Einstein was een Jood en dus interesseert wat hij gezegd heeft je niet? Hoe dom en kortzichtig kan een mens zijn?