berbers die zaama arabisch praten

Gestart door Laazib, 11/01/2000 om 11:06:52

Laazib

weet je wat ik echt ziek vind? sommige berbers die net doen of ze geen berbers praten en bijna alleen arabische woorden gebuiken. meestal bakken ze er ook geen reet van!!!!!. wat denken die idioten wel????? IK SPUUG OP ZE
dit is mijn laatste bericht ik ga weer naar de les.

beslamaaaaaaa imazighen

AYNED

#1
Beste Laazib,
Doe maar rustig... Wij zijn verplicht om de anderen te begrijpen... De vraag is waarom spreeken ze Arabisch en geen Thamazight...
Er zijn mensen hier in NL als in Marokko die slachtofers van hun ouders geworden... Dat zijn de bewooners van de stad natuurlijke...ze dachten dat de mensen van de bergen dom zijn of achterlijk...(Politique de Mr Allal El Fassi) Door TV en radio is Arabisch binnen ons huizen gekomen...De oudres dachten dat Arabisch met hun ouders praaten zal het hun helpen op school laater...Daarom stuuren zij hun kinderen ook naar (Rawd Al Atfal) waat ze arabisch, als frnace kunnen leeren maar geen Thamazight...
Er zijn ander mensen die denken dat Thamazight speeken is iets laag, en onbeschaaft...
Maar ja wat kan jij of ik daar aan doen...Wat ik gemerkt heb in de laatst tijden in Nador waar ik woon dat jongren doen hun beste om Thamazight te spreeken en te schrijven...( Ik heb het hier over de jongren die alleen arabisch kennen en heel slecht thamazight kunnen speerken) Nu zijn ze echte overal tezoeken naar hun eigen identiteit. via muziek, theater, cultureel activiteiten...
Jij ken wel van alles ontsnapen maar niet van jouw zelf, jij bent hoet jij bent en het kan niet anders  Laazib...ze liegen gewoon tegen zich zelf meer niet... Hrt idee:thmazight is geen taal, is een leugens die niemand op dit moment kan verdiedegen...Zelfs (gearabiseerd) marokaanen zij ze nu bezig om tamazight te spreeken, want het kan niet anders...wij kunnen niet verder im Marokko zonder Thmazight, want de bevolking is nu bewust van alles...De groot arabisch zangers zij ze nu op zoek naar schrijvers om in het tamazight te zingen...(Latifa Rafat, Abd el hadi belkhiyat... ... ...)
Wij zijn niet tegen Arabisch, en ook niet tegen de slachtoffers... wij zijn tegen de daaders niet meer...
Thnemmirth...AYNED

Hakim

#2
Azul,
ik begrijp helemaal wat je bedoelt Laazib, Ik denk dat dit te maken heeft met onze opvoeding.  Veel Imazighen associeren het Arabisch met intelligentie en Islam, en Thmazight met r`kempo en armoede.Er zijn ook gewoon heel veel slijmballen en potentiele verraders  onder ons, die stoer denken te zijn door het Arabisch te praten(deze groep praat zelfs met zo`n mietig accentje, zum kotsen vind ik dat).
Ik weet ook dat er in de moskee teveel reklame wordt gemaakt voor het Arabisch, er wordt zelfs beweerd dat het Arabisch de eerste taal was.
Ik ben Moslim, maar ik geloof dat god niet voor niets zoveel soorten mensen, dieren en planten heeft gecreeerd.
Ik kom helemaal tot rust als ik aan Allah denk, maar wel in mijn taal(anders moet ik het eerst gaan vertalen in mijn hoofd), want mijn gevoel is dan veel echter. Als ik in een andere taal denk, dan ben ik ook iemand anders.
Ik persoonlijk heb wel invloed op mijn neefjes/ nichtjes, door ze te vertellen dat ze heel trots kunnen zijn op hun afkomst en taal, en ik merk dat ze daar van genieten en zelfs driftig opzoek zijn naar eigen antwoorden.


samira (Gast)

#3
Aan alle berbers,

Blijf trouw aan je eigen taal!

Als wij het niet doen, verdwijnt het langzamerhand. Het is niet erg om ook arabisch te spreken. Elke taal is meegenomen, maar vergeet onze eigen taal aub niet.

Samira

Ahmed (Gast)

#4
Azul,
Teneerste Het zijn geen Berbers maar Imazighen.
A.h.w. Berbers betekent in het Arabich Barbaren (Barabira).
Volgens mij dat is de reden waarom sommige Imazighen arabisch zaama praten. Ze willen niet
Barbaren genoemd worden.

Groeten aan alle Imazighen,
Ahmed

Houssein

#5
AZUL...
Beste mensen?
Niemand doet of ...??? maar wel iedereen die wat doet of probeert te doen
het gaat hier om een stukje achtergrond een stukje bagage
"Ment gaat niet reizen zonder bagage" anders ben je gewoon aan het wandelen zonder doel.


ibtisaam

#6
Beste hoessein
Het is wel zo dat men niet kan reizen zonder bagage maar wat zeker niet kan is reizen zonder identiteitskaart...
gegroet

hemiet

#7
azul
beste ibtisam , daar ben ik het met volkomen mee eens. Identiteit=gevoel.
azul ifelawen ar tamurth imazighen

rachida

#8
Ik ben ,n shelha uit Atlasgebergte en ik ben blij dat mijnouders mij Arabisch hebben geleerd, want de officiele taal in Marokko is Arabisch. Als ik het niet had geleerd dan kwam ik niet ver met mijn taal. En dat geld ook voor jullie Riafa,want
in rifgebergte zijn er ook zoveel talen. En er is geen standaard Berbers. Dat is ook niet mogelijk, want elke volk wil zijn taal als officiele taal,
dus een onbegonnen zaak. Aks je wilt communiceren in Marokko dan moet je Arabisch leren

asiwan (Gast)

#9
de taal is het sleutel van de mensheid

ithri (Gast)

#10
Azul rachida in rif ken je iedereen begrijpen, met de mensen van atlas en kabeyl kunnen we ook een goede gesprek in het thamazight voeren, waar je deze informatie vandaan haalt weet ik niet, ik ga elke jaar naar rif en ben over al een beetje in rif geweest maar ik kan iedereen begrijpen en goed zelfs,

Groeten ithri

Tharifest

#11
azul,

het arabisch is inderdaad de officiele taal in Marokko, maar dat wil niet zeggen het enige gesproken en begrepen taal...
en ik kan me best voorstellen dat je zegt men moet arabisch leren vanwege de islam, omdat de koran in het arabisch is geopenbaard, maar om het arabisch te gaan leren omdat dat nou eenmaal de officiele taal is in marokko is voor mij geen must om het dan maar te gaan doen.
ik leef hier twee derde deel van het jaar en ga daar een paar weken hooguit 5 op vakantie, waar ik voornamelijk verblijf in het noorden, al hoceima...daar waar het thamazight heerst, why should i learn arabic than?
en by the way de meeste rouaffa verstaan elkaar redelijk goed, het isn iet zo dat we andere talen hebben, maar dialecten afhankelijk van de streek waar je vandaan komt en een andere dialect hebben is niet hetzelfde als een andere taal:)

Houssein

#12
Beste ibtisam en de reste

Inderdaad zonder je taal ben je  niemad en niemand wilt niemand zijn ....de taal is een communicatie middel, arabisch of tamazigt  of een ander taal het blijft een communicatie middel.
Ik vind zelf dat je trost moet zijn op je zelf je identiteit een je achtergrond.
Ben je een Marokkaan dan moet je trots zijn dat je een Marokkaan bent.

Spreek je Tamazigt zo moet je ook blijven want het is je taal en vervolgens moet moet je erop trots zijn.

Het gaat om zelf verhaal als je een ander taal spreekt.

Er is geen taal die beter is dan een ander taal
Er is geen cultuur die beter is dan een ander cultuur.

Maar je kunt wel zeggen dat er een mens die beter is dan een ander.


Groetjes

Houssein


ibtisaam

#13
aythma th soeythma imazighen
het is inderdaad wel zo dat men de taal moet beheersen van het land waar je je bevindt ,als ik naar marokko ga kan ik mij redden met tamazight en dari-ja maar als rachida zegt dat je "arabisch" moet kunnen praten om in je eigen streek te kunnen communiceren dan kan ik het onmogelijk accepteren. eerst en vooral moet ik zeggen dat het "arabisch" van marokko maar een dialecttaaltje is ten tweede als ik naar marokko ga dan is het wel vooral om mijn oma en opa van het dorp te gaan bezoeken maar mijn oma verstaat geen dari-ja dus communiceren wij in het tamazight(en hier moet ik zeggen alhamdoelillah dat ik tamazight heb geleerd van mijn ouders)...En daarbij,waarom werkt de overheid niet aan een meertalig marokko (tamazight, tachalhit en "arabisch") als het in belgie kan (nederlands, frans , engels en soms ook duits) waarom niet in marokko??
jullie zuster ibtisaam

misbaah

#14
Assalaamou alaikoum wa rahmattoullah

thamazeght rebda thejja...rebda atteqeem..BI-ITHNI-ALLAH...maar broeders zusters het beetje arabisch dat we beheersen moeten we zeker niet verwaarlozen...wie een muslim wil zijn zoals in  tijden van ARRASUL MUHAMMAD SAWS zal wel arabisch moeten kennen....de arabische taal helpt je je godsdienst te leren kennen.....broeders zusters we moeten niet meer dingen aannemen...we moeten zelf op onderzoek gaan.....
Ettettaag SITHABBI athanegh yestagfar .