Amazigh tv zender

Gestart door Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ, 24/03/2006 om 00:28:48

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

Een deelnemer van het Tawiza.nl forum schrijft het volgende:

waarom hebben imazighen gezien hun omvang in europa nog niet een eigen TV zender. ik snap niet waarom het zolang duurt voor dat imazighen een eigen zender hebben. terwijl dit heel belangrijk is. een eigen TV zender is macht. een eigen medium is een macht waarmee imazighen hun rechten kunnen bekend maken en eisen. onwaarheden en leugens aan de kaak kunnen stellen. een ander beeld laten zien dan dat van een staat zender. neem bijvoorbeeld die martelingen tijdens de demonstratie in tamassint, de staats zender zullen nooit iets hier over laten zien behalve het gene dat zij willen laten zien voor eigen belangen van het regime.

een eigen zender waarop amazigh kinderen hun eigen taal horen en leren en kennis maken met hun eigen cultuur en tradities. dit zou helpen de amazigh taal in stand te kunnen houden onder de nieuwe generaties.

jullie broeder

baart het jullie ook zorgen?

allasian

Imazighen moeten weggepest worden van planeet Aarde. Weg met ze,weg met nep-arabieren.

allasian

Viva Al Arabia,manar en Almaghrebia.
Het is tevergezocht voor ze,ze zijn niets anders gewend.

Y.assine

Citaat van: allasian op 26/03/2006 om 14:51:28
Imazighen moeten weggepest worden van planeet Aarde. Weg met ze,weg met nep-arabieren.

Oooooohhh ik hoop echt zo erg voor je dat dat sarcasme was. Zoniet, dan zul je je moeten voorbereiden.. Sommige leden hier kunnen echt exploderen vanachter hun scherm, en het als de beste uiten in tekst.

athsaynou

Citaat van: shiyut insi op 24/03/2006 om 00:28:48
baart het jullie ook zorgen?

Het laat wel lang op zich wachten idd.
Het belangrijkste is dat je een Onafhankelijk Amazigh tv zender hebt.

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

Er wordt vanuit Frankrijk BRTV uitgezonden maar de uizendingen zijn voor de helft in het Frans.

Ik vermoed dat er daarop meer zendtijd wordt vrijgemaakt voor de Kabylische cultuur dan voor geweld en arrestaties ten aanzien van Amazigh demonstranten.

Het vereist sponsors om zulk een zender te lanceren en bekwame mensen waar het denk ik niet aan ontbreekt.

athsaynou

Er is wel al een Amazigh TV projectgroep: http://www.amazightv.org/

De eerste uitzendingen zullen uiterlijk vanaf 1 januari 2007 te zien zijn.

Memma

http://www.lejournal-hebdo.com/article.php3?id_article=9001

Er zouden nu ook plannen zijn voor een nieuwe Marokkaanse zender waarvan de programma's geheel in het Tamazight zullen zijn.
Klinkt goed, want het heeft gewoon te lang geduurd voordat er eindelijk een zender voor een groot deel van de Marokkaanse samenleving. Maar toch zou ik niet al te vroeg juichen, in Marokko weet je immers nooit hoe dingen aflopen...

Memma

Ook 2M gaat op de Amazigh-tour. Binnenkort een journaal, een wekelijks programma en een dagelijks programma die in het Tamazight zullen zijn.

La langue amazighe intègre les médias.
Le ministre de la Communication a annoncé qu'à partir de ce mois, un journal télévisé en langue amazighe sera désormais présenté sur la chaîne 2M ainsi qu'une émission quotidienne et une autre hebdomadaire sur la même chaîne.

Al Alam

Hadou

Marokko moet 1 zender beschikbaar stellen voor Tarifiet, 1 voor Tamazight ( shlou7) en andere voor de Sous.
Plus Radio moet 24 uur beschikbaar zijn voor Tarifiet.

verder is de website van Amazigh TV NL verandert :
www.amazightv.com

noor.x

Goedemiddag,

even een zijsprong.

Ik ben van mening dat marokkanen in het algemeen meer in beeld zouden moeten zijn, of dat nu imazighen of arabieren zijn. Als de autochtone bevolking van Nederland echt zo gefocust is op intergratie en emancipatie van de nederlandse- marokkaan en wij een afspiegeling van de samenleving zijn, waarom zie ik dan zo weinig marokkaanse spreekvoorbeelden op tv (en radio)? Als we ergens voor een programma worden gevraagd is het altijd één of ander discussieprogramma of een programma waarbij het altijd en eeuwig maar weer gaat over aanslagen, werkloosheid, probleemjongeren, integratie, criminaliteit etc. Ik heb er mijn buik zo langzamerhand wel van vol. Laat ons ook een talkshow presenteren (en dan niet op zondagmorgen/ middag de NMO maar 's middags om vijf uur of ’s avonds), een intelligent tv- spel/ kwis, het journaal etc. Hoe kan de gemiddelde autochtoon een positiever beeld van marokkanen krijgen als er alleen maar negatieve dingen over ons te zien zijn op tv?

Wat betreft een eigen Europese tv zender voor imazigen/ arabieren: chinezen, molukkers e.d.  hebben toch ook geen eigen Europese tv zender? (Wel via de sateliet, maar dat hebben imazighen/ arabieren ook).

M.vr.gr.

Noor.x

Hadou

Citaat van: noor.x op 07/11/2006 om 16:55:59
Goedemiddag,

Ik ben van mening dat marokkanen in het algemeen meer in beeld zouden moeten zijn, of dat nu imazighen of arabieren zijn. Als de autochtone bevolking van Nederland echt zo gefocust is op intergratie en emancipatie van de nederlandse- marokkaan en wij een afspiegeling van de samenleving zijn, waarom zie ik dan zo weinig marokkaanse spreekvoorbeelden op tv (en radio)?
Deze vraag moet je aan iemand anders stellen. Aan publieke omroep bazen of de sponsors van die omroepen ( belastingdienst).

CiteerAls we ergens voor een programma worden gevraagd is het altijd één of ander discussieprogramma of een programma waarbij het altijd en eeuwig maar weer gaat over aanslagen, werkloosheid, probleemjongeren, integratie, criminaliteit etc.
Sensatie, problemen etc.. dat trekt meer kijkcijfers. kijkcijfers betekent geld in de kassa.

Citeer
Ik heb er mijn buik zo langzamerhand wel van vol. Laat ons ook een talkshow presenteren (en dan niet op zondagmorgen/ middag de NMO maar 's middags of ; ’s avonds), een intelligent tv- spel/ kwis, het journaal etc. Hoe kan de gemiddelde autochtoon een positiever beeld van marokkanen krijgen als er alleen maar negatieve dingen over ons te zien zijn op tv?
jij bent niet de enige. En je kan beter de NL media vermijden. Want ze zijn niet geinterseerd in ons>> Cultuur of taal of geloof. 

CiteerWat betreft een eigen Europese tv zender voor imazigen/ arabieren: chinezen, molukkers e.d.  hebben toch ook geen eigen Europese tv zender? (Wel via de sateliet, maar dat hebben imazighen/ arabieren ook).

M.vr.gr.
Nee Imazighen van Marokko hebben geen eigen TV kanaal. ( sssst!! Mag niet! ( is haraam)
Er zijn 2 TV/ radio kanalen via sateliet van Imazighen uit Algerije. Deze zenden uit Frankrijk.

Conclusie :
Hadou kan het nieuws, het weer, actualiteiten enz. van de hele wereld volgen , behalve van zijn eigen geboorteplaats of regio. :(

Thayri

Citaat van: Hadou op 06/11/2006 om 17:27:15
Marokko moet 1 zender beschikbaar stellen voor Tarifiet, 1 voor Tamazight ( shlou7) en andere voor de Sous.
Plus Radio moet 24 uur beschikbaar zijn voor Tarifiet.

verder is de website van Amazigh TV NL verandert :
www.amazightv.com

De Radio is er al. En die staat bij ons op zondag bijna 24 uur aan.

Igider

Wij houden meer van klagen over "onrecht" dan van werken om onze problemen op te lossen. De ARABIEREN hebben ALLES gedaan ondanks het feit dat onze eigen historici zoals de heer Mohamed Chafik duidelijk aantonen dat Imazighen vrijwillig zijn gearabiseerd, is ALLES de schuld van de Arabieren. Dat wij geen zender hebben is OOK de schuld van alle Arabieren, dat wij het verschil tussen cultuur en religie niet kennen is OOK de schuld van Arabieren, onze achterlijkheid lossen wij niet op door te studeren, maar door te klagen over ARABIEREN.

Ga zo door roep bij elke probleem ARABIER of ARABIEREN en het zal zichzelf oplossen...

P.S. Ik hoop dat je nu begrijpt waarom wij niet eens een T.V. zender hebben...we hebben het te druk met andere dingen...

Hadou

In Marokko en andere Noord-Afrikaanse landen werd een pro arbische politiek gevoerd. Door gearabiseerde Imazighen, de neppe arabieren en de arabieren en andere volkeren.
Je kan toch niet ontkennen dat het niet verboden was in de tijd van HII om een radio station op te zetten in Marokk??

Mijn oom wilde uit Tetuan en Nador radio uitzendingen gaan maken in het Tarifiet. Als hij geen hulp en kennissen had in Rabat die hem bevrijd hadden van uit een arrestatie . dan zou hij nu nog in Tazmamert of elders zijn.

En uit Sebta en Mritch . Kon het ook niet. De masten zouden een ongezonde effect hebben op de inwoners  en ze zouden de spaanse veiligheidsmasten verstoren... Zei men ..