Amazigh tv zender

Gestart door Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ, 24/03/2006 om 00:28:48

Igider

@Hadou
Lieve broeder, los hiervan, want dat zijn zoals jij zegt onze eigen gearabiseerde Imazighen.
Mijn punt is dat er hier veel onzin is te vinden over de zogenaamde onderwerping en dwang om te Arabiseren door Arabieren, dat iemand Arabisch spreekt maakt hem nog geen Arabier. Het hele gelul over Arabieren maakt me ziek, die mensen hebben ons niets misdaan, klaar, over de Spanjaarden en Fransen hoor je hier vrijwel geen enkele verwijt. In ieder geval, je kent mijn standpunten hierover. Om een lang verhaal kort te maken, (niet aan jouw gericht, maar in het algemeen) niet te veel klagen maar werken als je iets wilt.

Hadou

Verder kun je toch niet ontkennen dat Tamazight taal in het openbaar strafbaar was.
Het mocht niet gesproken worden in de overheidsinstnties. Scholen. Universiteiten. Enz.

Ik ben in Marokko geboren en opgegroeid , ik heb het aan levende lijfe ervaren. Dus maak het niet te bot. 
Dat geldde ook voor Algerije, Tunesie en Libie.
Deze laatste lande is het nog taboe en strafbaar om je als Amazigh te identificeren. Laat staan het idee of plan in je hoofd halen om een Amazighh station op te zetten.

Igider

Citaat van: Hadou op 09/11/2006 om 22:17:26
Verder kun je toch niet ontkennen dat Tamazight taal in het openbaar strafbaar was.
Het mocht niet gesproken worden in de overheidsinstnties. Scholen. Universiteiten. Enz.

Ik ben in Marokko geboren en opgegroeid , ik heb het aan levende lijfe ervaren. Dus maak het niet te bot. 
Dat geldde ook voor Algerije, Tunesie en Libie.
Deze laatste lande is het nog taboe en strafbaar om je als Amazigh te identificeren. Laat staan het idee of plan in je hoofd halen om een Amazighh station op te zetten.


Hadou, spreek ik Chinees? Ik zeg dat je dit niet aan de ras echte Arabieren kunt toeschrijven maar aan onze eigen gearabiseerde Imazighen. Of wil jij zeggen dat Bouteflika met zijn extreme Amazighkop een Arabier is of Zain Alabideen (Tunesie) die een zuiver Zenata kop heeft.

Hadou

In dit Topic wordt geen woord over arabieren gezegd.
Dit topic wijst aan dat er een Amazigh TV op komst is.
klaar. En ik ben blij mee. of wij laat mee zijn. of wat dan ook.. 
Wij gaan eigen TV maken. En ik zou dol graag aan meewerken en helpen.

Igider

Citaat van: Hadou op 09/11/2006 om 22:21:31
In dit Topic wordt geen woord over arabieren gezegd.
Dit topic wijst aan dat er een Amazigh TV op komst is.
klaar. En ik ben blij mee. of wij laat mee zijn. of wat dan ook.. 
Wij gaan eigen TV maken. En ik zou dol graag aan meewerken en helpen.

Dat is waar, wat ik wel jammer vind is dat als men zich bezighoudt met onze cultuur ze onze religie volledig naar de zijlijn schuiven. Dit is ook de reden dat de aanhang altijd zo beperkt is. De meeste Imazighen zijn zeer religieus of hebben een grote symphatie voor de islam zonder dat ze echt praktiseren. Als ik naar deze website kijk, is deze zender denk ik niet waar de bredere Amazigh publiek op zit te wachten...

Hadou

#20
Hoeveel van onze mensen, Imazighen , Moslims begrijpen nou wat er gezegd wordt op de Arabische of Nederlandse of andere Europese talige zender??
Wat zullen wij nou zeggen.? Ik hou het ruim op 30%. ! 70 % verstaat geen bal van! Hebben zij dan geen recht op informatie ?
Of moeten wij ze allemaal aan andere taal gaan zetten?
Die andere 70 % zou blij zijn met een zender in hun Taal. Daardoor kunnen ze programma's volgen die hun aanspreekt. Nieuws en actualitieten uit hun regio. eigen land.  << wie brengt mij wat nieuws uit Rif?? Niemand!
religie en cultuur: mensen snakken naar beter uitleg wat cultuur is en wat religie is. Islam in het Tarifiet bijv. Ahadieth, verhalen over de profeten in het Tarifiet. .. Dit is toch leuk voor onze mensen.
Voor de kinderen . Tekens films kijken en volgen in hun eigen taal. Zodat ze mee opgroeien. Is toch goed. Of moeten ze naar Sesamstraat kijken. En Sint Niklaas volgen op Tv als hij er is?

Amazigh TV is belangrijk voor ons. Ik zie enkel voordelen en iest goeds in. Geen nadelen.
( misschien hard werken om eiogen materiaal op de buis te zetten) Ik doe het graag.

Igider

Hadou ino begrijp me niet verkeerd, als die zender er komt en er komen geen Harame zaken in voor (zoals muziek) dan zou hij 24 uur bij mij aanstaan, des te sneller ik het Tarifit de taal van mijn voorouders onder de knie heb en des te sneller mijn zoontje het ook kan leren (we zijn nu samen bezig met een CD-rom, maar deze is te beperkt). Maar nu moet ik steeds opletten of de inhoud van de zender wel gepast is. Waarom word er niet geen rekening gehouden met het feit dat er ook veel zeer religieuze Imazighen zijn (heb ik het niet over mezelf, ken een groot aantal mensen die zeer religieus zijn en trots op hun afkomst).

P.S. Ben je er zelf ook bij betrokken?

SAMADIE

Citaat van: Igider op 09/11/2006 om 22:37:41
Hadou ino begrijp me niet verkeerd, als die zender er komt en er komen geen Harame zaken in voor (zoals muziek) dan zou hij 24 uur bij mij aanstaan, des te sneller ik het Tarifit de taal van mijn voorouders onder de knie heb en des te sneller mijn zoontje het ook kan leren (we zijn nu samen bezig met een CD-rom, maar deze is te beperkt). Maar nu moet ik steeds opletten of de inhoud van de zender wel gepast is. Waarom word er niet geen rekening gehouden met het feit dat er ook veel zeer religieuze Imazighen zijn (heb ik het niet over mezelf, ken een groot aantal mensen die zeer religieus zijn en trots op hun afkomst).

P.S. Ben je er zelf ook bij betrokken?

kijk  jij dus nu helemaal geen TV ?

Hadou

#23
Igider Ennex:
Ik begrijp je niet verkeerd. maar ik probeer het je enkel beter uit te leggen.

Ik ben idd. benaderd om er aan te werken.
Hou aub in acht, dat er meer mensen zijn , met meerder verlangens. Het wordt echter geen Zender als Iqra a of Al jazeera. Het concept berust op rust en vrede. Als Ned 3.
Er zullen programma's zijn die jouw aanspreken en er zullen programma's zijn die jouw niet aanspreken. Daar beslis jij over. En je kan altijd omschakelen als een programma jouw niet bevalt.

PS. Amazigh TV zoekt financieers. TV en radio maken is kostbaar iets , vooral in het begin.

E3ber_Tastite

Ze moeten opschieten, ik ben die Arabische geblabla op de sateliet aardig zat.

Igider

Citaat van: SAMADIE op 09/11/2006 om 22:39:16
Citaat van: Igider op 09/11/2006 om 22:37:41
Hadou ino begrijp me niet verkeerd, als die zender er komt en er komen geen Harame zaken in voor (zoals muziek) dan zou hij 24 uur bij mij aanstaan, des te sneller ik het Tarifit de taal van mijn voorouders onder de knie heb en des te sneller mijn zoontje het ook kan leren (we zijn nu samen bezig met een CD-rom, maar deze is te beperkt). Maar nu moet ik steeds opletten of de inhoud van de zender wel gepast is. Waarom word er niet geen rekening gehouden met het feit dat er ook veel zeer religieuze Imazighen zijn (heb ik het niet over mezelf, ken een groot aantal mensen die zeer religieus zijn en trots op hun afkomst).

P.S. Ben je er zelf ook bij betrokken?

kijk  jij dus nu helemaal geen TV ?

Bijna niet, erg weinig, zeker niet wanneer mijn zoontje wakker is. Wanneer hij slaapt of er niet is is het enige dat ik kijk nieuws enz.

Igider

Citaat van: Hadou op 09/11/2006 om 22:43:32
Igider Ennex:
Ik begrijp je niet verkeerd. maar ik probeer het je enkel beter uit te leggen.

Ik ben idd. benaderd om er aan te werken.
Hou aub in acht, dat er meer mensen zijn , met meerder verlangens. Het wordt echter geen Zender als Iqra a of Al jazeera. Het concept berust op rust en vrede. Als Ned 3.
Er zullen programma's zijn die jouw aanspreken en er zullen programma's zijn die jouw niet aanspreken. Daar beslis jij over. En je kan altijd omschakelen als een programma jouw niet bevalt.

PS. Amazigh TV zoekt financieers. TV en radio maken is kostbaar iets , vooral in het begin.


Hoe denkt Amazigh TV financiers te vinden? Zoeken ze die alleen onder Imazighen of is het veel breder.

Idd kan altijd omschakelen, hoop alleen dat het aantal harame zaken tot een minimum beperkt zal worden, ik hoop echt dat er veel aandacht aan Tamzight wordt geschonken om op termijn ook de gearabiseerde Imazighen te helpen bij het herwinnen van hun taal...

Succes Inshallah...

Igider

Je kan de kijkers altijd om een bijdrage vragen, misschien om een vast bedrag per maand tot de zender goed op zijn eigen poten kan staan...

Hadou

dank je voor je begrip. er wordt aan gewerkt.