droogleggen van de geldstromen aangeraden?

Gestart door Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ, 22/03/2006 om 23:30:58

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

als de imazighen aan één zeel zouden trekken en de geldstromen naar marokko aan banden legden. zouden onze eisen dan sneller ingewilligd worden?

als ons wisselgeld wegvalt, zouden de kamelen van rabat dan zwichten?


graag jullie oordeel aythma 



mara

Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn, alleen is de vraah hoe kun je in hemeslnaam een dergelijke consensus bij de imazighen bereiken ???

Isefrawen



juist niet, toen de riffijnen weinig geld opleverden, werden ze als vuil behandeld (nu nog steeds maar in mindere mate). zolang het geld binnenblijft stromen zullen ze meedoen aan de hype rondom de amazighiteit. walu vette mercedessen meer in de rif, dan keldert de koers van de imazighen (met name irifiyen) omlaag. Je kunt het met de AEX-index vergelijken... tenminste, zo ziet rabat dat.

mara

#3
Citaat van: Proud_tO-Be_Amazigh op 23/03/2006 om 09:45:08


juist niet, toen de riffijnen weinig geld opleverden, werden ze als vuil behandeld (nu nog steeds maar in mindere mate). zolang het geld binnenblijft stromen zullen ze meedoen aan de hype rondom de amazighiteit. walu vette mercedessen meer in de rif, dan keldert de koers van de imazighen (met name irifiyen) omlaag. Je kunt het met de AEX-index vergelijken... tenminste, zo ziet rabat dat.
Ik vind dit echt belachelijk; geld inleveren om aardig gevonden te worden ???     

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

idd bedroevend dat we ons een reputatie aanmeten tegen betaling

de banken in nador om een voorbeeld te noemen moeten toch transacties delen met de banken van rabat of casablanca. het kan hen toch alleen maar in het nadeel werken als de imazighen terughoudend gaan zijn.

ik las trouwens op tawiza.nl een artikel waarin vermeld wordt dat een marokkaanse minister wanhopig marokkanen wil teruglokken om de economie te spijzen. zieligaards. het zal van mijn kant niet waar wezen.

een poging om ons belangrijk te laten voelen en tegelijk financiële steun afdwingen

god zij dank dat we niet meer onder hun gezag vallen

Inuit

Citaat van: shiyut insi op 23/03/2006 om 23:20:39
idd bedroevend dat we ons een reputatie aanmeten tegen betaling
zo werkt de gehele wereld jongen, als je niks oplevert dan ben je ook niks waard en mag je opzouten. triest maar waar.

groenebriefjes


Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

als geld praat, zwijgt de waarheid idd

maar niet voor een democraat als ik :p

groenebriefjes

Citaat van: shiyut insi op 23/03/2006 om 23:30:42
als geld praat, zwijgt de waarheid idd

maar niet voor een democraat als ik :p
democratie bestaat ni, das een illussie haha..

Hadou

#9
de brutonationaal product van Marokko bestaat uit 9% van het geldstromingen uit het buitenland.
De gelden die mensen naar hun vader/ moederland sturen gaan naar famillieleden, spaarbanken, fondsen en ook arme mensen in de vorm van Zakaat.

Wel krimpt het aandeel uit het buitenland wel. De nieuwe generaties investeren eerder hun geld in het land waar ze wonen dan het onbekende vader/ moederland.

Ik vind dat je dat niet als dreigmiddel moet gebruiken. Al is het onmogelijk om alle mensen te verenigingen en achter je te krijgen om geen geld te sturen naar Marokko.

Dit idee is ( neem het mij niet kwalijk) waanzinig. De overheid en de politieke macht heeft genoeg geld om 100jaren goed te draaien. De enige die in het verleden hebben geleden, of lijden vandaag, of zullen lijden in de de toekomst  zijn de gewone mensen.

Kom met een betere idee om je volk achter je te krijgen. En ze op één lijn te krijgen. Want de overheid is enkel een product die dat volk zelf gemaakt heeft.

Dat vind ik.
Azul


Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

ik kan uw mening volgen

maar die spaargelden die circuleren, als die voor een deel wegvallen

dat zet hen toch ietwat aan het denken over de geldschieters die eisen hebben

Hadou

#11
Zeg maar je. Ik ben je broer en je landgenoot.

Mensen die spaargeld hebben in Marokko, mogen er meedoen wat ze willen. En ze investeren het meest in onroerend goed. Huizen, appartementen en land.

De meeste Marokkanen die in het buitenland wonen (bijv. Belgie) hebben baat bij het sparen in Marokko. Zo houden ze hun te goeden geheim van de belasting en in sommige gevallen ook de uitkeringsinstanties.
In NL  kun je je bijstandsuitkering, subsidies en toeslagen kwijt raken als je meer dan +- 7.000euro ( dacht ik) aan spaargeld hebt.
plus het feit dat de banken in europa ook het geld investeren en misschien in de doelen waar je ook niet mee eens bent.

Geld blijft circuleren. dat is geld.

Persoonlijk investeer ik liever in Marokko dan elders. De politieke klimaat is zo slecht nog niet. Je moet er aan wennen.
Je hoeft het niet te accepteren en je mag het ook bestrijden. Maar doe het op de manier die succes heeft. Want democratie en de rechten van de mens is niet op één dag gehaald of gemaakt of gekregen. Er is veel strijd voor gegaan. En het heeft eeuwen geduurt.
En vandaag de dag wordt nog in de beste democratieen de wetten, regels en de rechten en plichten getoets en aangepast.

athsaynou

Mohamed Amziane zei ook; "leef van je eigen land". Die raad werd niet opgevolgd.

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

Er is een grote opkomst nodig voor de Tamazight kwestie zoals de kleurige revoluties op het europese vasteland in het verleden.

Maar ja, hoe trommel je zo'n massa op? Amazigh tv?

De Makhzen zullen mankracht noch geweld besparen om het in de kiem te smoren. Hoewel de Kabylen ons wat strategie kunnen bijleren


Wie is trouwens Mohamed Amezian?

athsaynou