Marokkaanse kinderen in Nederland krijgen Arabisch

Gestart door Tsaylal, 04/11/2001 om 15:57:01

Tsaylal

Azul
Er wordt heel veel gezegd over allochtone kinderen die een achterstand hebben in de Nederlandse taal en het onderwijs in het algemeen. Nederland heeft met Marokko een akkoord getekend om voor de Marokkaanse kinderen onderwijs in de moedertaal te geven. De Marokkaanse kinderen in Nederland krijgen Arabisch als moedertaal, terwijl de meerderheid van deze kinderen Berbers sprekend zijn. Op deze manier wordt het nog moeilijker voor hen om Nederlands te leren. Het is jammer, dat deze kinderen de uitleg krijgen in het Marokkaans om het Arabisch te leren. Om het Nederlands te leren krijgen ze het Arabisch als ondersteuning. De meeste Marokkaanse kinderen spreken thuis zuiver Berbers. In Nederland krijgen ze Nederlands, Marokkaans en Arabisch te leren. Dat is voor deze Berberkinderen nog ingewikkelder dan in Marokko. Sinds 1992 streven de Berberorganisaties er naar om voor de berberkinderen onderwijs in de eigen taal te geven. Er wordt nog steeds niks aan gedaan door de Nederlandse overheid. Ik denk dat als de berberkinderen onderwijs in eigen taal krijgen, dat hun Nederlands beter wordt.
Tanemmirt.

Falku

#1
Azul Tsaylal,

Klopt inderdaad. Uit onderzoek is inderdaad gebleken dat allochtone kinderen die hun taal leren beter presteren op school.
Dat is ook de reden waarom er onderwijs in eige taal aangeboden wordt hier in Nederland (en in vele andere landen). De nederlandse regering weet vaak niet beter, zij wilde onderwijs in eigentaal en kregen van marokkaanse organisaties te horen dat dat Arabisch was. Die organisaties zijn in de meeste gevallen islamitische organisaties, of organisaties die zich wel marokkaans noemen maar in feite alleen het arabisch gedeelte van de marokkanen representeren.

Er zijn heleboel onderzoeken geweest met de vraag waarom Marokkanen het slechter doen dan bijv. Turken. Ik denk dat het antwoord heel simpel is: ze krijgen i.t.t. de Turken niet onderwijs in hun eigen taal en bij geschiedenis wordt alleen aandacht besteed aan het arabische aspekt van Marokko (wij Imazighen worden vaak vergeten). Dat werkt heel frustreerend, en kan zich uiten in leerproblemen bij kinderen.

Inien marokkaanse kinderen wel hun eigen taal leren en geschiedenis zullen ze trots zijn op hun afkomst, en zal het schaamte ne frustratie wegnemen. En juist mensen die zo'n positieve instelling hebben presteren beter op school en in het leven.

De nederlandse regering moet ervan bewust worden gemaakt dat de meeste Marokkanen geen Arabieren zijn, maar Imazighen. Om vervolgens een marokkaans beleid op poten te zetten die daar rekening mee houdt. Want het marokkaanse beleid van Nederland heeft gefaald.

Faisal

#2
beste land genoot,

arabische is de taal van de koran broeder,wat
moet men met berbers,die spreek je alleen in twee steden,terwijl arabisch in tientallen landen wordt gesproken,ik zou ook niet weten hoe je berbers moet schrijven,zijn er wel berberse leer middelen?
ik dacht het niet.dus hou aub op.
:-(

.

#3
Mocht ik je ontmoeten, dan zal ik je in stukjes snijden.

Faisal

#4
ik wacht je wel op bij de marokkaanse duane,en als ik jou was,zou ik niet veel spullen meenemen,jij gaat de dag haten waarin je moeder je gebaard heeft.

met vriendelijke groeten.
vertegenwoordiger van de marokkaanse staat.
dhr faisal.

.

#5
Jij en je staat en je moeder zijn op mijn pik van 29 cm. Ik neuk als wat Arabische is.

Faisal

#6
goed zo jongen ,nu laat je je waare barbaarse aard zien.

p.s,durf je dat ook op reu mohammed5 in casa te roepen?
IK DACHT HET NIET.

en waarom nou over moeders? dit is tussen jou en ik....shame on you!!!!!!!:-(

.

#7
De enige echt barbaren zijn de Arabieren die uit Saoedie Arabie komen om het land van Imazighen te bezetten en het volk Imazighen te vermorden en te onderdrukken.
Julie zijn niet alleen maar barbaren, maar monsters en buitenaardswezens.
Jullie geschiedenis in Tamazigh is zwarter dan die van Hitler.
Julie behoren niet tot de mensheid, maar tot een monsterachtig wezens zoals IBNO GALDON over jullie heeft geschreven.
Ik ben blij dat Israel de Arabische ras probeert uit teroeien. Hooplijk blijf geen arabier meer in dit planet in leven.
Even wachten. Ik heb een afspraak met twee twee truten  uit Titouan, ze komen nu binnen.
Gratis een Dik paal voor de Arabieren.

ithran (Gast)

#8
faisal.
arabisch is inderdaad de taal van de koran.
maar elke taal is de taal van allah s.w.t.
en als wij in het thamazigt willen leren ,
omdat dat de overgang naar het nederlands,
makkelijk maakt dan moet dat toch kunnen.
dat jouw voorouders ervoor gekozen hebben om te stoppen met thamazigt te praten en over te gaan op kwart arabisch kwart tamazight kwart frans kwart spaans dat moeten ze toch zelf weten.
iedereen op deze aardbol heeft toch recht op
zijn meest simpele grondrecht,om te leren
lezen en praten in zijn eigen taal.
wij zijn als amazigh geboren daar hebben we toch
niet zelf voor gekozen.
dat is toch allah s wil.
inna ghallaknakum min dhakarin wal untha wawadsha3alnakum shu3uban wa khabayila
lita3arafu.
of lakad agtalafat alsienatukum wa alwinnatukum wa a3yunukum.
en trouwens als je zoveel aantrekt van de koran waarom zou jij dan meedoen aan praktijken zoals iemand opwachten bij de douane.
ik zou je graag wilen ontmoeten bij de douane
en mocht er iets met mij gebeuren they can t take away my dighnaty.
p.s. als jij de marokkanse taat aanhangt dan stel je toch helemaal niks voor,dus schrijf a.u.b. iets nuttigs.

Faisal

#9
oke ithran,daar zit wat in.
maar jullie moeten wel inzien dat berbers geen officiele taal is, maar een dialect.....
en als jullie die willen leren ..mij best.
maar arabische lessen moeten en zullen blijven.

en over de joden,na ons zijn jullie weer aan de beurt,ze gaan jullie echt niet sparen.

wij gaan toch zegevieren,dus hou ons als vriend,
wij verschillen toch niets van elkaar.


p.s.ik ben echt jaloers op mijn voorouders,die hebben zo 'n leuke tijd gehad!!!
:):)
m.v.g
vertegenwoordiger van de staat,
dhr faisal.

.

#10
Hier ben ik weer.
Die truten uit Titouan zijn nu weg.

faissal,
KAn ik gebruik maken van je kont, ik heb een heel lekker ding voor je, jonh.
Als je hem ziet, zal je je dochters en je moeder ook halen.
Die truten die ik net heb, waren dol blij.

"OOOO, wat is hij groot, ik heb nooit zo iets gezien, volgens mij past hij niet" riepen ze.
 "geef eens die vuil kut van je hier trut" riep ik.

Je hoef niet bang te zijn, want ze kunnen nog lopen. Zijn je zusjes thuis?



Faisal

#11
ga je echt zo ver ,alleen om mij boos te maken?
zielig hoor.
hoort dit ook bij jullie cultuur?wat leuk man.
zeer interresant.

the unknown culture of the berbers?
hahahah.
de groeten uit rabat.

:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

.

#12
Waarom zal ik je boos maken.
Ik wil je juist plezier doen.
De Arabieren zijn doel op groot palen, net als jullie koning.
Ja inderdaad, in ons cultuur neuken wijn als leeuwen.

.

#13
Waar ben je jong,
Ben jij nu als een gast?
Ik vindt het jammer, dat je niet ingelogd bent als lid.
Ik was aan het aftrekken, terwijl ik naar je naam zet te kijken.
Ondanks dat de Arabieren lelijk zijn, wil ik ze graag verkrachtigen.
Het doet mij plezien, als ik ze een Arabieren huilen, door een groot paal, of door een Kogel in zijn hoofd.

?

#14
AZUL,HALLO
iK SCHAMME KAPOT OM ARIFI TE ZIJN ER KOMT NIKS ER UIT NEUKEN NEUKEN EN EENS NEUKEN,HET IS TOCH GEEN TAAL MAN,ALS JE VRIENDEN ZIT KUT DAT LUL DAT JE PRAAT OVER VERKRACHTING,LET a.u.b een betje op je worden het past niet bij ons cultuur.