overschakelen op geweld?

Gestart door Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ, 20/03/2006 om 21:29:36

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

Al decenia schrikken de corrupte autoriteiten van marokko, die zogenaamde makhzen er niet voor terug om te folteren en te vernederen als het gaat om Imazighen die voor hun rechten opkomen.

Als we hen een koekje van eigen deeg zouden geven door een gewapend verzet aan te gaan of geweld te gebruiken

komen we dan sneller tot gerechtigheid?

Izwan


Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

zo klinken rebellen haha


waar wetteloosheid zegeviert als in marokko verschiet men toch van niets

Izwan

Wie de gerechtigheid wil moet het eerste verdienen.

Memma

Nee, ik zie het gebruik van geweld sowieso niet als oplossing. Het gebruik van geweld zal door de tegenstanders van de Amazighzaak gebruikt worden in hun strijd tegen de voorvechters voor de Amazighzaak en Imazighen in het algemeen, dit zal absoluut niet in ons voordeel werken. Onze doelen kunnen en moeten alleen verwezenlijkt worden via democratische wegen. Geweld is in dit geval dus geen oplossing.

Izwan

#5
Ze zeggen dat angst een slechte raadgever.

Dobry Den

Citaat van: Izwan op 20/03/2006 om 22:13:20
Ze zeggen dat angst een slechte raad is.

Je moet niet altijd geloven wat ze zeggen.

Dobry Den

Geweld kan wel het onderwerp op de kaart zetten, maar heb sterk mijn twijfels of het daadwerkelijk tot een oplossing leidt.

Y.assine

#8
Ik denk niet dat geweld echt werkelijk zal helpen -- Ik zou geen burgeroorlog in Marokko willen zien. Nooit.

Kijk maar eens naar Palestina(En nee, ik weiger het Israël te noemen), elke dag sterven er velen, waaronder kinderen. Het zou mij vreselijk pijn doen om vanuit veilig Nederland toe te kijken hoe broeders verscheurd worden.

Rbaaz

Stel dat Rif vandaag een onafhankelijke status krijgt. Denken jullie dan echt dat het beter wordt en dat er meer rechten zouden komen. Denken jullie echt dat er beter zal worden geregeerd. Denken jullie echt dat corruptie zal afnemen. Denken jullie echt dat de economische situatie zal worden verbeterd. Denken jullie echt dat er meer democratie zal komen??????????
Ikzelf heb daar sterk mijn twijfels over.

Y.assine

Citaat van: Rbaaz op 20/03/2006 om 22:29:50
Stel dat Rif vandaag een onafhankelijke status krijgt. Denken jullie dan echt dat het beter wordt en dat er meer rechten zouden komen. Denken jullie echt dat er beter zal worden geregeerd. Denken jullie echt dat corruptie zal afnemen. Denken jullie echt dat de economische situatie zal worden verbeterd. Denken jullie echt dat er meer democratie zal komen??????????
Ikzelf heb daar sterk mijn twijfels over.


Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens.

Het zal niet makkelijk worden om een nieuwe regering te vormen, helemaal niet. Maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is. Het is wel mogelijk, maar het vereist goede samenwerking, goed vertrouwen in elkaar, en een paar goede verkiesbare kandidaten met gezond verstand.

Indien Rif ooit onafhankelijk wordt, zal het moeilijk zijn een nieuwe regering te vormen, maar mogelijk is het wel.

Izwan

Citaat van: ! op 20/03/2006 om 22:15:56
Citaat van: Izwan op 20/03/2006 om 22:13:20
Ze zeggen dat angst een slechte raad is.

Je moet niet altijd geloven wat ze zeggen.
Ik zeg dat angst een slechte raadgever.

Memma

Geweld is een teken van zwakte, zeggen ''ze'' ook weleens..

Izwan

Citaat van: Zouzinha op 20/03/2006 om 22:47:24
Geweld is een teken van zwakte, zeggen ''ze'' ook weleens..
Imazighen zijn ook zwak. Hahaha

Hadou

#14
Tegen wie zou je eigenlijk geweld gebruiken?
tegen de politie? tegen het leger? tegen de ambtenaren? Deze zijn ook maar mensen en maken ook deel van Amazigh Marokko. Een politieagent kan jouw broer zijn of neef.

Dus geweld is niet de oplossing. Wel moet men het volk toespreken en hun aanwijzen op de rechten en de plichten van het land. het volk en de individu.
Men moet ook goede middelen inzetten om de Amazigh cultuur en taal opnieuw te introduceren. En dat mensen zich meer gaan denken en werken aan hun eigen idenditeit en het behoud van hun cultuur.
De media is de beste middel ervoor.
Zet een radio en TV station op, die overal per ether en per sateliet te ontvangen is en roep maar wat je denkt dat het goed is. (men moet er wel goed nadenken natuurlijk)
Je zult langzamerhand de zielen winnen.