overschakelen op geweld?

Gestart door Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ, 20/03/2006 om 21:29:36

Memma

Citaat van: Hadou op 21/03/2006 om 00:07:02
Tegen wie zou je eigenlijk geweld gebruiken?
tegen de politie? tegen het leger? tegen de ambtenaren? Deze zijn ook maar mensen en maken ook deel van Amazigh Marokko. Een politieagent kan jouw broer zijn of neef.

De vijand wordt weliswaar door sommigen gezien als de Arabier uit Rabat terwijl er helemaal geen Arabier is in Rabat; de vijanden van de Amazighzaak zijn inderdaad net zo goed Imazighen.

E3ber_Tastite

Ze zeggen ook wel, wat er met geweld van je af is genomen, kan je alleen maar met geweld terugnemen.

matoub Lounes heeft wel in zijn boek opgeroepen voor een gewapende opstand, ook wel in zijn muziek heeft ie er vaak over gezongen. Ik heb liever geen oorlog in Marokko, het zal alleen maar voor chaos en verderf zorgen

Y.assine

De media is de beste middel ervoor.
Zet een radio en TV station op die overal per eter en per sateliet te ontvangen is en roep maar wat je denkt dat het goed is. (men moet er wel goed nadenken natuurlijk)
Je zult langzamerhand de zielen winnen.

Maar het jammere is dat er niemand van hun plek durft. Bijna niemand onderneemt actie..

anoul-nador

Ik heb weleens gedacht; die gasten 11/9 hadden nooit in die twee gebouwen moeten vliegen, ze hadden lekker het regeringsgebouw in rabat moeten opblazen, douane, politiebureaus, legerkazernes etc..

daar hebben wij nou last van, de gehele arabische bevolking van alle arabische landen niet alleen wij imazighen!!

Toch ?!

anoul-nador

en wij hebben dus geen last van de amerikanen die hebben ons nooit onderdrukt etc... maar de arabieren met hun shit !!!

Izwan

Citaat van: Kingyassin op 21/03/2006 om 15:51:32
De media is de beste middel ervoor.
Zet een radio en TV station op die overal per eter en per sateliet te ontvangen is en roep maar wat je denkt dat het goed is. (men moet er wel goed nadenken natuurlijk)
Je zult langzamerhand de zielen winnen.

Maar het jammere is dat er niemand van hun plek durft. Bijna niemand onderneemt actie..
Maar we houden elkaar wel in de gaten.

Izwan

Citaat van: anoul-nador op 21/03/2006 om 15:59:22
Ik heb weleens gedacht; die gasten 11/9 hadden nooit in die twee gebouwen moeten vliegen, ze hadden lekker het regeringsgebouw in rabat moeten opblazen, douane, politiebureaus, legerkazernes etc..

daar hebben wij nou last van, de gehele arabische bevolking van alle arabische landen niet alleen wij imazighen!!

Toch ?!
Wees voorzichtig, je hebt slechte gedachten. Hahaha

Izwan

Citaat van: anoul-nador op 21/03/2006 om 16:00:43
en wij hebben dus geen last van de amerikanen die hebben ons nooit onderdrukt etc... maar de arabieren met hun shit !!!

Spanjaarden en Fransen zijn vaak onzichtbaar..

groenebriefjes

Citaat van: E3ber_Tastite op 21/03/2006 om 14:30:49
Ze zeggen ook wel, wat er met geweld van je af is genomen, kan je alleen maar met geweld terugnemen.

matoub Lounes heeft wel in zijn boek opgeroepen voor een gewapende opstand, ook wel in zijn muziek heeft ie er vaak over gezongen. Ik heb liever geen oorlog in Marokko, het zal alleen maar voor chaos en verderf zorgen
Iets wat je word afgenomen wat je lief is, daar zijn sommige ook bereid voor te sterven. Gewapende strijd, met welke wapens? En dan wie tegen wie? Belangrijkste is welvaart voor de mensen daar, welvaart krijg je daar al1 door export. Is simpel. De opstand moet eerder in europa komen dan, van de mensen die op hun geld zitten hier en het vertikken het te investeren in rif. Zelfs spanjaarden doen het, nederlanders doen het, en de riffijnen vertikken het. Er is geen geweld nodig om het daar beter te maken voor de mensen. Welvaart dat is wat nodig is, ook al is het systeem beetje scheef en corrupt (dat verwijnt dan wel), zolang ieder1 goed kan eten, en ni hoeft te denken aan europa denk ik dat je op die manier meer bereikt heb dan bloedbaden aanrichten.

Izwan

Jammer dat de meeste mensen hier uit angst reageren. Een heeft over burgeroorlog, andere weet niet wie de vijand is….enz terwijl de vraag simpel is: Kan een gewapend verzet het gerechtigheidproces van Imazighen in Marokko versnellen?

Tamza

Ok, deze hypothese dan:

We weten wat er allemaal na de aardbeving in Al Hoceima is gebeurd. Meisjes schijnen verkracht te zijn, mensen gemarteld en verwaarloosd. Stel dat de plaatselijke bevolking deze vernederingen zo zat zou zijn geweest dat ze de wapens hadden opgepakt en gericht en georganiseerd mensen van het leger/makhzen zouden aanvallen. Andere Rifgebieden beginnen zich bij hen aan te sluiten.

Zouden jullie het geweld van deze mensen accepteren en hen steunen, of distanciëren jullie je van deze mensen?

athsaynou

Kan een gewapend verzet het gerechtigheidproces van Imazighen in Marokko versnellen?

Nee, denk het niet. Genoeg voorbeelden waar al jarenlang geweld wordt gebruikt waar nog steeds geen orde heerst, bijv. het  Palestina en Israel conflict. Nu Irak waar geweld wordt gebruikt, mensen zitten niet op een lijn, je hebt zelfs verschillende groeperingen, de een wil dit de ander dat! Dus het lijkt me niet..

En eerlijk gezegd kom je der alleen niet, je moet landen achter je hebben staan etc..

Waar geweld wordt gebruikt daar worden alleen de eigen bevolking de dupe van, en niet de mensen die daar werkelijk achter zitten.

Y.assine

Citaat van: Izwan op 22/03/2006 om 10:08:35
Jammer dat de meeste mensen hier uit angst reageren. Een heeft over burgeroorlog, andere weet niet wie de vijand is….enz terwijl de vraag simpel is: Kan een gewapend verzet het gerechtigheidproces van Imazighen in Marokko versnellen?

Toen ik burgeroorlog zei, bedoelde ik dat als een gevolg van het onderwerp -- Het heeft ermee te maken.

E3ber_Tastite

Citaat van: Tamza op 22/03/2006 om 10:22:59
Ok, deze hypothese dan:

We weten wat er allemaal na de aardbeving in Al Hoceima is gebeurd. Meisjes schijnen verkracht te zijn, mensen gemarteld en verwaarloosd. Stel dat de plaatselijke bevolking deze vernederingen zo zat zou zijn geweest dat ze de wapens hadden opgepakt en gericht en georganiseerd mensen van het leger/makhzen zouden aanvallen. Andere Rifgebieden beginnen zich bij hen aan te sluiten.

Zouden jullie het geweld van deze mensen accepteren en hen steunen, of distanciëren jullie je van deze mensen?

Antwoord is simpel, steunen natuurlijk!!!

groenebriefjes

Citaat van: Tamza op 22/03/2006 om 10:22:59
Ok, deze hypothese dan:

Hahaha ik zou ze wapens leveren, ak-47's enzo, granaten. ;D steunen dus