cartaghees rijk

Gestart door aithwayagher, 20/03/2006 om 14:59:57

Izwan

Citaat van: aithwayagher op 02/04/2006 om 14:30:56
je moet bij de eerste klikken bij wikipedia en dan carthaagse rijk intoetsen en dan zie je vanzelf informatie erover
Dat heb ik gedaan. Niet alleen bij wikipedia, maar bij verschillen bronnen. Ik ben nog steeds op zoek naar meer informatie. Hebt jij andere informatie te melden of blijft je bij ontkenning.

Moussa

Wat voor info wil je hebben over de Carthagers? Er is in ieder geval heel weinig over hen bekend. Wat er is, is vaak in het Engels.

aithwayagher

maar tunesie behoorde toch tot tamazgha en imazighen wwaren daar toch de inwoners van wat kwamen de fenenciers daar dan doen en zijn zij degene die het carhaagse rijk opgericht hebben en de tunesiers zijn toch van origine imazighen of stammen ze af van de feneciers

Moussa

De Feniciers kwamen uit Libanon. Ze waren zeevaarders en voortdurend op zoek naar handelswaar en grondstoffen. De Feniciers waren zeker geen Imazighen, maar door de stichting van Carthago in de buurt van het huidige Tunis kwamen ze in contact met de Imazighen. Door hun eeuwenlangen aanwezigheid in Tamezgha namen ze gewoonten en woorden van elkaar over, ze gingen zelfs met elkaar trouwen. Maar het verschil tussen Carthagers en Imazighen is altijd gebleven, voor een paar veldheren was dat juist een reden om de kant van de Romeinen te kiezen tijdens de Romeins-Punische oorlogen.

Izwan

Citaat van: Moussa op 02/04/2006 om 18:35:38
Wat voor info wil je hebben over de Carthagers? Er is in ieder geval heel weinig over hen bekend. Wat er is, is vaak in het Engels.
De meeste geschiedenis informatie in het Engels is het van Latijnse naar het Engels vertaald. Veel geschiedenis informatie in het Latijnse is het uit Arabische naar Latijnse vertaald. Veel oude geschiedenis informatie in het Arabische is het uit Griekse en Armeinse talen naar het Arabische vertaald....

Izwan

Citaat van: Moussa op 03/04/2006 om 16:06:36
De Feniciers kwamen uit Libanon. Ze waren zeevaarders en voortdurend op zoek naar handelswaar en grondstoffen. De Feniciers waren zeker geen Imazighen, maar door de stichting van Carthago in de buurt van het huidige Tunis kwamen ze in contact met de Imazighen. Door hun eeuwenlangen aanwezigheid in Tamezgha namen ze gewoonten en woorden van elkaar over, ze gingen zelfs met elkaar trouwen. Maar het verschil tussen Carthagers en Imazighen is altijd gebleven, voor een paar veldheren was dat juist een reden om de kant van de Romeinen te kiezen tijdens de Romeins-Punische oorlogen.
Imazighen waren vaak verdeeld, met uitzonderling van de aanval van Hannibal. Een deel heeft voor Romeinen gekozen en andere deel heeft voor Carthago rijk gekozen. Dat is de belangrijke reden dat Romeinen een deel van Tamazgha hebben kunnen bezetten.
Wie waren feniciers eigelijk. Sommige arabieren beweren dat ze nakommeling van finiciers te zijn. Weet jij hier iets over?

allasian

Citaat van: Izwan op 04/04/2006 om 11:00:31
Veel geschiedenis informatie in het Latijnse is het uit Arabische naar Latijnse vertaald.
Waarom ? Latijns is toch ouder.

Izwan

Citaat van: allasian op 04/04/2006 om 12:56:26
Citaat van: Izwan op 04/04/2006 om 11:00:31
Veel geschiedenis informatie in het Latijnse is het uit Arabische naar Latijnse vertaald.
Waarom ? Latijns is toch ouder.
Omdat de meeste schrijvers hebben eeuwen lang in het arabische geschreven. De Islamitische rijken waar o.a. Marokko hadden de beste scholen, ze hadden macht ...enz

aithwayagher

wat ik heb gehoord is dat een vrouw was gevlucht van dido dat was een plaats in libanon ze was daar gevlucht met een paar van haar werknemers etc en nog wat ,mensen misschien totaal 100 mensen ze was naat tamazgha gevlucht ze kwam daar aan bij de haven bij carthago daar en toen heeft ze gevraagd kan ik hier misschien een stuk grond kopen voor zoveel en zovvel ze zei tegen de imazighen ik wil een stuk grond evengroot als een vel van een koe kopen maar wat deed ze nou ze snee die vel heel dun zodat hij heel groot werd en toen ze die grond had gekocht begon ze daar met haar mensen dingen te doen zoals textielwerk en nog wat dingen zoals schepen bouwen etc hun hadden er we ervaring met zulke dingen en de imazighen zagen dat ze hun goed konden gebruiken voor dat en toen zeg maar de feninciers later stierven gingen de imazighen er verde me en begonnen ze het op te bouwen en er was een man in die tijd een dappere man de vader van hannibal hij begon het vooral op te bouwen en toen hij dood ging kreeg hannibal de leiding over dat en carhago werd steeds groter en beter en de romeinen wouden cathago aanvallen dus hannibal begon verschillende imazighen stammen te verzamelen om tegen de romeinen te vechten maar het probleem was niet alle stammen  gingen aan de kant van carthago vechten maar aan de kant van de romeinen en dat was een van de belangrijkste redenen hoe het kwam dat de romeinen een deel van tamazgha in beslag nemen omdat er geen eenheid was bij de inmazighen.

aithwayagher

maar wat ik raar vind waarom sommige stammen in die tijd samen met de romeinen vochten.

abrid

Citaat van: aithwayagher op 05/04/2006 om 11:35:43
maar wat ik raar vind waarom sommige stammen in die tijd samen met de romeinen vochten.

Massinissa had een alliantie met de Romeinen en Syphax met de Cartagers. Masinisa zat eerder ook in het Romeinse leger mischien dat dat een aanleiding is om voor de Romeinen te kiezen. Hieruit vloeide in ieder geval Numidia. Het rijk van Syphax werd hieraan toegevoegd.

aithwayagher

weet je ook hoe de imazigh stammen in die tijd waren ingedeeld er was volgens mij geen imazighen van de rifgebergte en atlasgebergte of kabyliegebergte zoals nu.Wat voor staamen waren er zeg maar en uit wie bestond massina en syphax.

abrid

Citaat van: aithwayagher op 05/04/2006 om 13:11:11
weet je ook hoe de imazigh stammen in die tijd waren ingedeeld er was volgens mij geen imazighen van de rifgebergte en atlasgebergte of kabyliegebergte zoals nu.Wat voor staamen waren er zeg maar en uit wie bestond massina en syphax.

Als je dat echt wil weten raad ik je aan om het boek The Berbers te kopen. Is weliswaar in het engels maar daar worden jou vragen beantwoord.
Daar heb ik die info ook vandaan. Succes ermee. Hieronder een link van het boek.

http://www.amazon.com/gp/product/0631207678/sr=8-1/qid=1144236968/ref=pd_bbs_1/104-9576000-6868731?%5Fencoding=UTF8

aithwayagher

maar weet je wel met wie bijvoorbeeld de berbers van marokko met name de rif hadden gevochten met de romeinen of met de carthagers

abrid

Citaat van: aithwayagher op 05/04/2006 om 13:41:50
maar weet je wel met wie bijvoorbeeld de berbers van marokko met name de rif hadden gevochten met de romeinen of met de carthagers

Ik denk dat de mensen ten westen van hedendaags Algerije meer achter de Romeinen(dit was natuurlijk nadat die Imazighen genoeg kregen om zo'n besluit te nemen) stonden en ten oosten van Algerije meer pro Cartagho.
Maar pin me hier niet op vast in die tijd had je ook geen Marokko, Algerije of Tunesie.

Je kan ook zoeken op de Punische oorlogen daar word ook een en ander over verteld.