cartaghees rijk

Gestart door aithwayagher, 20/03/2006 om 14:59:57

Moussa

De Carthagers begonnen zich op den duur als kolonisten en bezetters te gedragen. Ze pikten steeds meer grond van de Imazighen in, en daar waren veel mensen tegen. Toen Rome tegen Carthago vocht hebben veel Amazigh-leiders de kant van Rome gekozen omdat ze op deze manier van de Carthagers af hoopten te komen...het was meer het idee van "de vijand van mijn vijand is mijn vriend". Veel soldaten hebben zich ook tegen Carthago gekeerd omdat de stad de soldaten die tegen Rome moesten vechten niet meer kon betalen. Al met al een hele interessante geschiedenis.

Izwan

Citaat van: Moussa op 05/04/2006 om 22:13:41
De Carthagers begonnen zich op den duur als kolonisten en bezetters te gedragen. Ze pikten steeds meer grond van de Imazighen in, en daar waren veel mensen tegen. Toen Rome tegen Carthago vocht hebben veel Amazigh-leiders de kant van Rome gekozen omdat ze op deze manier van de Carthagers af hoopten te komen...het was meer het idee van "de vijand van mijn vijand is mijn vriend". Veel soldaten hebben zich ook tegen Carthago gekeerd omdat de stad de soldaten die tegen Rome moesten vechten niet meer kon betalen. Al met al een hele interessante geschiedenis.
Hoe verklaar jij het feit dat de Amazighe stammen van Syphax en die van Hannibal tegen Tegen Massinisa met help van Romeinen hebben gevochten. 

Izwan

Hier is een samenvatting van politiek systeem van Carthago rijk.
“Tussen 814 en 550 v.C had Carthago had een finicische systeem: De koning werd door Aristocraten en rijken gekozen. Zij financieren zijn/haar leger voor ontdekkingsreizen om nieuwe handelssteden te stichten.
Fase 1: Tussen “814 en760” v.C is de koningin Alisa  عليسا (bekend als Dido) gevlucht naar Tamazgha. Finiciers waren toen zich bezig met het stichten van steden in de hele noord Afrika, Iberia en Sardina.
Larbas ( koning van Naumidia) was verliefd op Dido en hij heeft haar de grond gegeven of gehuurd om Carthago stad te bouwen. Dido was niet verliefd op hem. Larbas zou haar gedwongen om met hem te trouwen. Gevolg hiervan is dat ze zelfmoord heeft gepleegd.
Dido en Larbas (Barbas) hadden tegen  de Grieken in Tripoli (Libië) gevochten.
Fase 2: Tussen 550 en 480 v.C kwam drie generatie van  Makoen  ماقون aan de macht (Akoen, “7amlkaret” حملقارت en Sadrubal  صدر بعل). In deze periode zijn er  معارك صقلية oorlogen geweest. Carthago heeft zich uitgebreid tot dat ze vlakbij Hiemiera هيميرا de oorlog hebben verloren. In deze periode is er een nieuwe aristocratische groep ontstaan. Deze groep hadden grond die ze bewerken. Deze nieuwe aristocraten oefenden druk op de Makoen’s familie om mee te regeren. Normaal gesproken waren alleen Imazighen die de grond hadden. Verkochten Imazighen toen hun grond aan vreemdelingen?
Fase 3: Tussen 480 en 290 v.C is het individualisme macht toegenomen. In deze periode is de eerste punisische oorlog ontstaan. Zij hebben hun boten uit Middellandse zee weggehaald. Er zijn drie nieuwe politiek groepen ontstaan die de macht hebben overgenomen:
1-   Twee koningen Choebttaan of Sobtanالسبطان (الشوفطان) kwamen aan de macht. Zij werden voor 1 jaar door twee verschillen aristocratische gezinnen gekozen. Een gezin werkte samen met Sparta (Grieken) en ander gezin werkte samen met Costantinta (Romeinen). De koningen waren kamersvoorzitters en hadden macht op politiek, justitie en militair.
2-   Er waren 300 magistraten (een soort senatoren) die werden eenmalig gekozen voor hen heel leven. Zij bekleden alle hoge functies. Zij beslissen wanneer er vrede of oorlog moet zijn. Zij benoemen en ontslaan de leiders van het leger. Zij hadden recht voor geheime ontmoetingen en recht om de resultaten van verkiezingen niet openbaar te maken.
3-   Er was andere groep die uit 104 leden bestond. Zij werden door de senatoren gekozen. Hun taak was de koningen en senatoren te controleren en ter verantwoording te stellen als ze hun taken niet goed deden.
4-   De leiders van politiek en religieuze verenigingen werden o.a. door het volk gekozen. Deze werd als een stem beschouwd voor algemene verkiezingen. Zij werkten bij de overheid en bij bevolkingscommissies.
5-   De bevolkcommissie bestond uit leden die rechtstreeks door het volk werd gekozen. Wanneer de koningen en senatoren niet uitkomen dan heeft deze commissie recht voor doorslag gevende besluit. Carthago was de enige oude rijk waar het volk recht op  medezeggenschap heeft.
Fase 4: Tussen 290 en 146 v.C had een mix van twee soort systemen (fase 2 en fase 3). De macht was in de handen van inwoners van Barka (oost Libië).
Tot de komst van de islam heeft in Barka de Amazighe stam Lawata gewoond. 
.
Barkas werkten samen met senatoren en bevolkingscommissies:
1-   Hoog regering was in de handen van familie barkas. Zij functioneren als koningen.
2-   Ze hadden zelfde senaat systeem als fase 3, maar dit keer werden senatoren door gewone mensen gekozen i.p.v. alleen door aristocraten.
3-   Bevolkingscommissies:
-   De commissie dertig was verantwoordelijk voor belastingen en begroting (financiering).
-   De commissie tien was verantwoordelijk voor tempels/religie, justitie en binnenlandse zaken.
P.S. Sinds de opkomst van Dido hadden Imazighen recht om deel te nemen aan het leger. Soldaten waren gelijk ongeachte hun afkomst. In de tijd van Barkas was het leger onafhankelijke van Aristocraten. De leiders werden rechtstreeks door het leger zelf gekozen.

Moussa

Beste Izwan, kun je je eigen verhaal nog wel volgen? Voor mij wordt het er in ieder geval niet duidelijker op.

Izwan

Citaat van: Moussa op 16/04/2006 om 15:43:25
Beste Izwan, kun je je eigen verhaal nog wel volgen? Voor mij wordt het er in ieder geval niet duidelijker op.
Ik kan het voorstellen. Het is best ingewikkeld hoor. Kan je me vertelen wat voor je onduidelijk is?