Sommige Marokkaanse Berbers willen geen Arabisch meer spreken.

Gestart door Gordo, 18/03/2006 om 11:03:39

Izwan

Citaat van: Tamza op 22/03/2006 om 10:17:22
Citaat van: Izwan op 21/03/2006 om 23:58:54
Ik ben een voorstander van Imazighen die zich zorgen maken over Tamazight en ze proberen het te beschermen, maar ik heb weinig begrip voor Imazighen die Arabische taal afkeuren en Europeaanse talen omhelzen terwijl onze voorouders sinds de opkomst van de Islam naar N.A in de Arabische taal en of schrift hebben geschreven.  Het is een feit dat Arabische taal een onderdeel van onze geschiedenis is.  Verder ben ik volkomen eens met deze uitspraak:
“Begin eerst met jouw moedertaal en de taal van het land waar jij in leeft, kies dan een taal uit die jij graag wilt leren”.


Dat onze voorouders in het Arabische schrift hebben geschreven, lijkt mij wat sterk, het zelfde geldt voor het Latijn. Dat was altijd aan een select groepje voorbehouden die het geluk hadden onderwezen te kunnen/mogen worden. Dat gold voor iedereen destijds in Noord-Afrika. Imazighen leefden ook nog eens zo geïsoleerd als de tering. Gelukkig maar. Dat heeft de Amazigh-talen doen overleven.

Ik ken overigens geen Imazighen die wel het Arabisch afkeuren maar de taal van de kolonisators omhelzen. Vaak willen Imazighen beide talen gewoon niet spreken.

Overigens wil ik zelf wel het Arabisch leren, maar niet voordat ik mijn Tarifiet eerst goed bijgeschaafd heb. Ik vind het culturele zelfmoord om met andere talen te beginnen zonder je eigen moedertaal goed te beheersen, hoe handig die talen ook zijn.
Imazighen hebben nooit geïsoleerd geleefd. Ze hebben altijd een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis van Noord Afrika en Andalus. Zoals ik al eerder zei, onze voorouders hebben vanaf de opkomst van Islam in het Arabische schrift geschreven. Is het je opgevallen dat elke dorpje/ sub stam eigen moskee hebben waar hun kinderen Arabische schrift leerden. Weet jij dat Amazigh moslims dynastieën zoals Almorawiten, Almowahidin ... Tamazight in het Arabische schrift hebben geschreven.
Weet jij dat er altijd Imazighen Zawaja’s (islamitische scholen) in Marokko geweest zijn waar Imazighen Arabische schrift gebruiken om in het Tamazight te doceren. Dat soort Zawaja zijn in het zuid van Marokko nog steeds te vinden.

Izwan

Citaat van: Tamza op 22/03/2006 om 10:26:10
Citaat van: Inuit op 22/03/2006 om 10:20:04
dat jij ze niet kent impliceert niet dat ze er dan ook niet zijn. je conclusie dat Imazighen beide talen niet willen spreken is dan ook nergens op gebasseerd.

En dat Izwan dat zegt, impliceert net zo goed niet dat zij er wel zijn of dat er zoveel zijn. Zijn bewering is dus ook nergens op gestoeld, temeer hij er ook niet bij zegt of hij deze mensen zelf kent, of dit alleen 'weet' van horen zeggen.

Dus ga terug je hok in en ga daar verder keffen en op je eigen staart bijten.
Voor me is het geen toeval dat afgelopen Amazigh congres in Nador  voornamelijk in het Franse, Spaanse en Tamazight werd gehouden terwijl de meeste Imazighen in Nador Arabische taal verstaan.
http://www.amazigh.nl/aforum/index.php?topic=6489.msg140613#msg140613
Voor me is het is geen toeval dat afgelopen jaren het aantal Imazighen in Marokko die hun kinderen (vanaf peuterspeelzaal) naar particuliere scholen brengen waar ze alleen Europeaanse talen leren toeneemt. Juist nu dat Imazighen kinderen kans krijgen om Tamazight in sommige overheidsscholen te leren.

Persoonlijke ken ik een paar personen (ver familieleden) die hun kinderen naar particulier scholen brengen.

allasian

Citaat van: Izwan op 22/03/2006 om 13:45:55
Voor me is het geen toeval dat afgelopen Amazigh congres in Nador  voornamelijk in het Franse, Spaanse en Tamazight werd gehouden terwijl de meeste Imazighen in Nador Arabische taal verstaan.
Zit jou dat dwars dat er geen arabisch is gesproken ? Als ze geen arabisch willen spreken wie ben jij dan om ze tegen te houden ? Als berbers arabisch willen spreken wie ben ik dan om ze tegen te houden ?

athsaynou

#93
Arabisch is de officiële nationale taal in Marokko. Maar daarna komt het Frans (wat eigenlijk te gek voor woorden is), terwijl de bevolking niet alleen uit Arabieren bestaat maar voor een groot deel uit Imazighen, met elk een eigen Amazightaal. Ik begrijp dus dat er zo een reactie ontstaan is.

Sommige Marokkaanse Berbers willen geen Arabisch meer spreken. ‘Dan nog liever Engels’

Maar dan vraag ik me af waarom dan nog liever het engels, blijf je Tmazight spreken zoals de meeste die Arabische spreken blijven Arabisch met je praten ook al spreken/begrijpen ze het Tmazight.
Zoals bijv. in Belgie laatst in Brussel was ik, in zo een Marokkaanse winkel praat ie de hele tijd Arabisch en wij spraken de hele tijd gewoon Tmazight met elkaar. En op een gegeven moment dacht ik hij is dus gewoon Arabier want hij spreekt in het Arabisch. Toen sprak hij ineens iemand aan die hij kende in het Tmazight, kijk dat vind ik dus niet kunnen. Hij weet dat we Imazighen zijn, en ho maar of hij het tmazight wou spreken!
Begin je eigen taal te waarderen!

Izwan

Citaat van: allasian op 22/03/2006 om 13:50:50
Citaat van: Izwan op 22/03/2006 om 13:45:55
Voor me is het geen toeval dat afgelopen Amazigh congres in Nador  voornamelijk in het Franse, Spaanse en Tamazight werd gehouden terwijl de meeste Imazighen in Nador Arabische taal verstaan.
Zit jou dat dwars dat er geen arabisch is gesproken ? Als ze geen arabisch willen spreken wie ben jij dan om ze tegen te houden ? Als berbers arabisch willen spreken wie ben ik dan om ze tegen te houden ?

Nee, het zit me niet dwars dat ze geen Arabische hebben gesproken, maar ik zit me wel dwars dat ze namens Imazighen zich presenteren terwijl ze, naar mijn idee, meer met hun persoonlijke ideologie bezig zijn….

Izwan

Chirac verlaat zaal omdat landgenoot Engels spreekt
Uitgegeven: 23 maart 2006 19:52
BRUSSEL - De Franse president Chirac heeft donderdagavond aan het begin van de topontmoeting van EU-staats- en regeringsleiders in Brussel korte tijd de zaal verlaten. Chirac accepteerde het niet dat de voorzitter van de Europese werkgeversorganisatie UNICE, zijn landgenoot Seillière, geen Frans maar Engels sprak. Dat is vernomen uit kringen rondom voorzitter Borrell van het Europees Parlement, die de vergadering ook bijwoonde.

Volgens Seillière is Engels de taal van de zakenwereld en sprak hij daarom geen Frans. Dat antwoordde hij op een uitdrukkelijke vraag van Chirac. De voorzitters van UNICE en de Europese vakbondskoepel ETUC waren donderdag aan het begin van de top over de economische vooruitgang in Europa uitgenodigd om hun standpunten kort toe te lichten.
http://www.nu.nl/news/699384/21/Chirac_verlaat_zaal_omdat_landgenoot_Engels_spreekt.html



allasian

Citaat van: Izwan op 24/03/2006 om 01:19:11
Nee, het zit me niet dwars dat ze geen Arabische hebben gesproken, maar ik zit me wel dwars dat ze namens Imazighen zich presenteren terwijl ze, naar mijn idee, meer met hun persoonlijke ideologie bezig zijn….
Denk je dan niet dat er heel veel mensen zijn die dezelfde mening er op na houden als zij ?

Azjdhiedh

Citaat van: Gordo op 18/03/2006 om 11:03:39


Sommige Marokkaanse Berbers willen geen Arabisch meer spreken. ‘Dan nog liever Engels’


de islam kent geen dwang!

helaas geldt dat niet voor de nakomelingen van de brengers van de islam.

alles wat met dwang opgelegd word, zal weerstand ondervinden. als de arabische regering in marokko, de imazighen hun volle rechten hadden gegeven dan zou niemand van hun en ook niet degene hier een afkeer hebben van het arabisch.


*****

Momenteel leer ik Arabisch uit interesse (Modern Standaard Arabisch, gewoon thuis met wat boekjes en CD-roms en ook Dharija uit boek met CD-rom), en omdat ik hoop na het leren van een taal uit die familie, het Tamazight ietsje soepeler te kunnen oppakken.
Op de beginner-CD van Tarifit van Euroglot is bij mijn weten nog geen vervolg dus in afwachting daarvan dus Arabisch.
Dit leren van Arabisch verandert niet mijn kritiek op de Arabisering van Tamazgha.

Hierna leer ik misschien Chinees, toch blijf ik China een vervelend onderdrukkend rotland vinden, politiek gezien.

Izwan

Citaat van: allasian op 24/03/2006 om 15:58:34
Citaat van: Izwan op 24/03/2006 om 01:19:11
Nee, het zit me niet dwars dat ze geen Arabische hebben gesproken, maar ik zit me wel dwars dat ze namens Imazighen zich presenteren terwijl ze, naar mijn idee, meer met hun persoonlijke ideologie bezig zijn….
Denk je dan niet dat er heel veel mensen zijn die dezelfde mening er op na houden als zij ?
Ik denk dat er een kleine Imazighen groep is die hetzelfde mening hebben, maar de meerderheid van Imazighen hebben geen moeite met arabische taal. Sterker nog, er zijn meer Imazighen in Tamazgha die arabische taal spreken dan Imazighen die Tamazight spreken.

allasian

Citaat van: Izwan op 26/03/2006 om 11:42:33

Ik denk dat er een kleine Imazighen groep is die hetzelfde mening hebben,
Van de mensen die voor tamazight opkomen maken zij wel de meerderheid uit.
Citeermaar de meerderheid van Imazighen hebben geen moeite met arabische taal.
Dat is ze geraden.
CiteerSterker nog, er zijn meer Imazighen in Tamazgha die arabische taal spreken dan Imazighen die Tamazight spreken.
Dat zijn de Uncle Tom`s,die kennen we natuurlijk wel.


E3ber_Tastite

Arabisch als officiele taal hoort niet in Noord Afrika, en de Imazighen die het Arabisch belangrijker vinden dan hun eigen moedertaal, zijn in mijn ogen niets meer dan verraders.

Gordo

Hebben jullie wel eens jezelf afgevraagd of er een enkel Arabier is die bereid Tamazight wil spreken. Het antwoord is NEE. Ook al bestaat een groep uit 20 Imazighen en een gearabiseerde dan eisen ze nog dat iedereen Ddarija moet spreken, anders kan meneertje of mevrouwtje het niet begrijpen.

Het zijn enkel Imazighen die dit soort problemen hebben en een olifant maken als ieamand aangeeft dat hij een bepaalde taal niet wil spreken. MEt name het Arabisch dat geen enkele waarde heeft.

anoul-nador

LEER eerst de taal van je moeder!!

ik spreek zelf redelijk amazigh eigenlijk slecht

AmazighSchatje

Citaat van: shiyut insi op 20/03/2006 om 22:04:26
arabisch is een kolonistentaal en een instrument om het tamazight weg te vagen

geef me alle talen, chinees of hebreeuws

er is geen gekakel waar ik hoofdpijn van krijg als dat darija

kamelengestotter is het

het is iedere amazigh zijn goed recht halsstarrig te weigeren om arabisch te praten





Ghehehe