Sommige Marokkaanse Berbers willen geen Arabisch meer spreken.

Gestart door Gordo, 18/03/2006 om 11:03:39

Memma

Het is helemaal van de zotte dat driekwart van de Marokkaanse programma's allemaal gevuld zijn met francophoon gebrabbel waar de gemiddelde Marokkaan niks mee heeft. Het Frans wordt  in de strot geduwd van de burger die zijn eigen moedertaal maar moet laten vallen voor de taal die Marokko een positieve bijdrage kan leveren. Kots, kots...

Dora

Citeer

Jij bent raar.

klopt...

Citeer

masanisa

persoonlijk denk ik dat je trots kunt zijn, Het feit dat we in Marokko verschillende talen spreken is meer een verrijking.
ik vraag me nog steeds af waarom we hierover een probleem maken. In belgie heb je ook verschillende talen........

Respect, en we moeten elkaar niet moraliseren.

het komt goed 
helemaal mee eens..

Tamza

Citaat van: dora op 21/03/2006 om 12:08:50
principes??..welke principes??...omdat zij ons hebben bezet wil je hun taal niet leren?
was dat voor een principe??

Praat ajb niet in 'jij-vorm' want ik heb zelf verder geen ene fuck gezegd over mijn eigen wil om een taal wel of niet te leren.

Ik kan echter wel begrijpen waarom iemand uit principes het Arabisch niet wil leren, net zoals ik begrijp waarom veel Nederlanders het Engels niet willen leren. Talen als het Arabisch en Engels vormen dominante talen en winnen steeds meer aan terrein. Voor de één een reden om de taal te leren, voor de ander juist niet. Waarom niet? Uit principe. En die principe is vaak gebaseerd op de gerechtvaardigde angst dat hun eigen moedertaal daardoor steeds meer op de achtergrond komt. Dus dat heeft niet persé iets met haat jegens de taal van de bezetter te maken.

Citeernergens geven ik aan dat arbisch superieur is aan andere talen...als dat het geval was dan zou ik nu het arabisch beter moeten beheersen dan het tamazight wat niet het geval is...
de poezie is mooi doordat het arabisch een krachtige taal is....

Bullshit. Alsof je een taal meteen beter beheerst omdat je het superieur acht. Onder veel Imazighen heerst er een minderwaardigheidscomplex jegens het Arabisch, terwijl ze er geen woord van snappen. En ik snap trouwens niet hoe jij de Arabische poëzie zo mooi kan vinden wanneer je het Fos7a nog niet eens beheerst.

Citeerdat jullie daarnaast de islam erbij halen vind ik ook heel erg jammer....maar nu jullie dat och hebben gedaan zal ik daar mee verder gaan. sel je neemt de koraan, de tekst. zie hoe krachtig het is en hoe alles (werkelijk alles) elkaar aanvult en tegelijkertijd rijmt...geen enkel vertaalde koraan kan je daarmee vergelijken (en dat heeft ook met de taal te maken)...

Wie zijn 'jullie'?

Hou ajb op met je zweverige gezwets, ik heb echt een stronthekel aan dat irritante geijl van mensen die beginnen over 'de pracht van de Koran in het Arabisch die zo en zo.' De Koran is in 7 arabische dialecten geopenbaard, waarvan de versie in het Koraysch-Arabisch uiteindelijk is vastgelegd. Die heb je niet zomaar even onder de knie. Het vergt jaren studie, zelfs voor mensen die in het Midden-Oosten zijn opgegroeid. Nog los van alle voorkennis die je uberhaupt moet hebben om te begrijpen waar die metaforen voor staan. Het argument het Arabisch om de Koran te kunnen lezen moet je bij mij dus echt niet mee aankomen.

Maar als je het echt zo graag op Islam wilt gooien, hier de volgende vers:

En tot Zijn tekenen behoort ook de schepping
der hemelen en der aarde,
en de verscheidenheid van uw talen en (huids)kleuren,
En dit zijn voorzeker tekenen, voor degenen die willen begrijpen.

Soerat Arroem, vers 23.

Citeermaar goed, verder wil ik ff duidelijk maken dat het mijn mening is (dus IK vind het mooi)..als jullie dat niet vinden dan is dat jullie mening..heel simpel...

Ja, inderdaad. Dan snap ik dus niet waarom jij met je vriendje Inuit andermans mening lopen te bespotten/uit te lachen. Tegenstrijdigheid alom.

Azul, au revoir, beslama, doedoei.

Inuit

Citaat van: allasian op 21/03/2006 om 13:56:10
Darija OK,maar waarom er dagelijks op de marokkaanse zenders meer nieuws in het frans en spaans dan de amazigh-talen wordt uitgezonden is voor mij onbegrijpelijk.
idd!
men loopt maar te zeiken over Darija en/of Arabisch, maar feit blijft dat er naast Imazighen ook aardig was Darijisten in Marokko wonen. dus ook ik pleit voor afschaf van Frans en Spaans en daarvoor in de plaats meer ruimte voor de Amazigh talen.

Dora

Inuit

Citaat van: Tamza op 21/03/2006 om 19:25:52
Ja, inderdaad. Dan snap ik dus niet waarom jij met je vriendje Inuit andermans mening lopen te bespotten/uit te lachen. Tegenstrijdigheid alom.
ten eerste, waarom haal je mij erbij?
en ten tweede, als je het belachelijk maken van andermans mening zo vervelend vindt, waarom doe je dat zelf dan?
ik denk dat het laatste meer op jou van toepassing is meisje.

Izouran

Ateqim Tmazight ennagh, ateda Tmazight ennagh.

Tmazight d'awer n our.

MBTiza

mensen de koran is in het arabisch geopenbaard omdat God de meest shitste volk wou bereiken, dus kom nou niet aanzetten met arabisch prachtg, poezie bla bla...het arabisch komt van het aramees af

Tamza

Citaat van: Inuit op 21/03/2006 om 19:35:43
ten eerste, waarom haal je mij erbij?
en ten tweede, als je het belachelijk maken van andermans mening zo vervelend vindt, waarom doe je dat zelf dan?
ik denk dat het laatste meer op jou van toepassing is meisje.

Ten eerste, omdat jij ook aan de lopende band afwijkende meningen loopt af te zeiken.

Ten tweede, ik stoor me slechts aan achterlijke reacties die bedoeld zijn om andermans meningen belachelijk te maken + de meningen die van zo'n treurig en zwakzinnig niveau zijn, dat je er niet anders op kan reageren dan dikke spot. Ja, dan kun je idd de lazerus van me krijgen en nog wel 10 x harder, knulletje.

Ten derde, benadrukte ik de tegenstrijdigheid van jouw vriendinnetje die eerst andermans mening loopt uit te lachen en vervolgens zegt dat het slechts haar mening is dat zij het mooi vind. Dan is het ook slechts een mening van een ander dat hij het Arabisch niet wil leren tot Arabieren zijn taal ook spreken. Houd dan gelijk je muil dicht, zou ik zeggen, en ga niet eerst stoer doen om vervolgens iets heel anders te zeggen a la politiek correct gelul.

Bades

leer zoveel talen als je kan, begin met die van je moeder.

cadi Kedour

arabisch is handig, maar zeker niet noodzakelijk. we hebben in nederland genoeg opties na het Tamazight. nederlands, engels, duits.
in marokko zelf heb je het Frans.

maar aangezien het Arabisch en de arabieren schijnheilige mensen zijn en zeer hypocriet zullen ze er gauw genoeg hun voordeel mee halen als de mensen arabisch willen gaan leren. propaganda en arabisering kan dan weer beginnen.

dom, dommer en domste

Bades

Milou

Citaat van: dora op 18/03/2006 om 11:45:49
arabisch is een pracht van een taal..en vroeg of laat zal ik een studie volgen voor al fos7a inchallah...

mensen die door hun "amazigh bewustzijn" ze3ma geen arabisch willen praten doen zichzelf tekort...

Ben ik totaaaaal niet met je eens!!!  Ik vertik het om iets van die taal te spreken, en ik heb zeker niet het idee dat ik mezelf tekort doe...
Integendeel,  ik merk dat men enige begrip kan opbrengen doordat ik meteen aangeef niets van de taal te snappen en het uberhaupt te willen horen in een gesprek welke aan mij gericht is....

MBTiza

zo mag ik het horen a milou, a dora ta3rabt het arabisch is maar een taal...niets meer en niets minder, onze mooie taal wordt al door die woestijntaal opgeslokt..