Sommige Marokkaanse Berbers willen geen Arabisch meer spreken.

Gestart door Gordo, 18/03/2006 om 11:03:39

Dobry Den

Citaat van: Inuit op 20/03/2006 om 20:00:27
Citaat van: ! op 20/03/2006 om 19:04:12
Je gaat uit dat elk Amazigh het Engels beheerst, wat niet het geval is.  Je vergelijking met het Engels gaat ook helemaal niet op. Het Engels is vaak een verplicht vak op school. Ook wordt  in het hoger onderwijs vaak engelstalig studiemateriaal gebruikt en als je pech hebt, zijn je colleges ook in het Engels. Arabisch heeft in Nederland weinig toegevoegde waarde.   Ik geef toe; het kan erg handig zijn als je wilt verdiepen in de Marokkaanse ontwikkeling in Marokko. Ik begrijp geen ene moer wat er op die site van IER wordt gezegd :(
waar uit mijn tekst haal jij deze aanname?
voor alle duidelijkheid, mijn opmerking was aan Don-rifi gericht. en het feit dat je  uiteen gaat zetten wat de status van het de Engelse taal in NL is, geeft wel duidelijk aan dat je essentie van mijn opmerking niet begrepen hebt.

Die aanname is onterecht, dus die neem ik terug. Aangezien ik je essentie niet begrepen heb, wil ik wel weten wat je met je opmerking bedoelt. Tot nu toe, kan ik er alleen uithalen dat je die bizarre vergelijking tussen het Engels en het Arabisch maakt.

mouslati

Citaat van: Gordo op 18/03/2006 om 11:03:39

Sommige Marokkaanse Berbers KUNNEN geen Arabisch spreken, da's veel gefrustreerder. ;)

AmazighSchatje

Citaat van: Don-Rifi op 20/03/2006 om 20:25:35
Citaat van: AmazighSchatje op 20/03/2006 om 20:22:49
Citaat van: Don-Rifi op 20/03/2006 om 20:17:15
vele laten tmazight vallen voor arabisch, zulke mensen moeten zich schamen.

Zeker, ik ken ook veel mensen die zelf Imazighen zijn en ze verstaan 'onze' eigen taal niet eens (verarabiseert) ..
Ja das toch triest? K zou me kapotschamen. K zou niemand kennen in aith-bouayach die geen tmazight spreekt. :s

Klinkt eigenlijk ook kei onlogisch als iemand zegt 'Ja, ik ben (Th)amazigh(t) maar nee, ik spreek geen Thmazight ..

Maar gelukkig spreek ik 'onze' taal wel en vele anderen met mij ook ;)

AmazighSchatje

Citaat van: mouslati op 20/03/2006 om 20:28:15

Sommige Marokkaanse Berbers KUNNEN geen Arabisch spreken, da's veel gefrustreerder. ;)

Sommige Imazighen 'willen' misschien wel geen Arabisch 'kunnen' spreken ;)

groenebriefjes

Citaat van: AmazighSchatje op 20/03/2006 om 20:47:44
Citaat van: mouslati op 20/03/2006 om 20:28:15

Sommige Imazighen 'willen' misschien wel geen Arabisch 'kunnen' spreken ;)
hehe ;)

Samir!

Begin eerst met jouw moedertaal en de taal van het land waar jij in leeft, kies dan een taal uit die jij graag wilt leren.

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

arabisch is een kolonistentaal en een instrument om het tamazight weg te vagen

geef me alle talen, chinees of hebreeuws

er is geen gekakel waar ik hoofdpijn van krijg als dat darija

kamelengestotter is het

het is iedere amazigh zijn goed recht halsstarrig te weigeren om arabisch te praten

Rwezna

Ik zou eerder Urdu leren, de vertaling in die Bollywood-films is meestal zo gaar.

Izwan

Citaat van: Thirelli Films op 20/03/2006 om 20:50:36
Begin eerst met jouw moedertaal en de taal van het land waar jij in leeft, kies dan een taal uit die jij graag wilt leren.

Goed gesproken.

Rbaaz

Citaat van: Gordo op 18/03/2006 om 15:56:47

Natuurlijk zijn de opmerkingen extreem, maar je moet niet aan het feit voorbij gaan dat als iemand oppakt alleen al voor het schrijven van je moedertaal (om maar een voorbeeld te neomen wat in het verleden ook gebeurde) dan zijn dit soort opmerkingen eingelijk heel erg zacht zijn. Tel daarbij de verkrachtingen en morod partijen door Arabieren in Arif. Al met al zou je eingelijk dit soort reacties als erg zacht moeten bestempelen. IK heb daarom respect voor de Amazigh beweging die desondanks toch een vreedzame beweging is gebleven.
Mensne meoetn kunnen zeggen wat ze willen. Het is veel erger wanneer ze gaan verbieden.

Zie een andere discussie over de opgepakte imazighen in Agadir.

Er bestaat geen excuus om racistische opmerking te doen. Het is geen recht om andere te beledigen of te discrimineren. Punt uit. En wat heeft Saudi-Arabië te maken met de gebeurtenissen van 58.
Heel wat soldaten van toen waren Imazighen. de hoogst geplaatste generaal Oufqir was een Amazigh. die moordpartijen zijn door ex-franse soldaten gepleegd en onder een toeziend oog van Frankrijk. De Arabieren uit het midden oosten hebben daar niks mee te maken.
En vergeet ook niet dat er ook veel rifijnen in het Marokkaanse leger zaten en zij hebben ook meegedaan.

Voor de rest heeft iedereen recht om zijn taal te spreken, te ontwikkelen en te onderwijzen. En daar moet er zeker voor worden “gestreden”.

Inuit

Citaat van: ! op 20/03/2006 om 20:26:25
Die aanname is onterecht, dus die neem ik terug. Aangezien ik je essentie niet begrepen heb, wil ik wel weten wat je met je opmerking bedoelt. Tot nu toe, kan ik er alleen uithalen dat je die bizarre vergelijking tussen het Engels en het Arabisch maakt.
wat ik ermee wil zeggen is dat het belachelijk is dat iemand 'eist' dat een ander volk eerst zijn/haar taal leert/spreekt voordat hij/zij de taal van dat volk zal leren/spreken. zo'n opmerking gaat echt helemaal nergens over.

Dora

Citaat van: Tamza op 20/03/2006 om 20:02:50
Citaat van: dora op 18/03/2006 om 11:45:49
arabisch is een pracht van een taal..en vroeg of laat zal ik een studie volgen voor al fos7a inchallah...

mensen die door hun "amazigh bewustzijn" ze3ma geen arabisch willen praten doen zichzelf tekort...

Dit is een goed voorbeeld van een bullshit-reactie.

Hoezo doen Imazighen zichzelf tekort als ze uit principiele bezwaren (jij noemt het 'Amazigh bewustzijn') geen Arabisch willen leren spreken? Heeft het soms een superstatus binnen de talen op deze wereld die Allah ons geschonken heeft?

De enigen die zichzelf tekort doen, zijn mensen als jij, die andere talen zowat superieur achten door te stellen dat je jezelf tekort doet wanneer je die taal niet wil leren.

Als jij Arabisch wil leren vanwege de 'mooie poëzie', fijn. Maar niet iedereen is geïnteresseerd in Arabische poëzie en doen zichzelf derhalve niets tekort. Taal is op de eerste plaats een middel om te communiceren.

principes??..welke principes??...omdat zij ons hebben bezet wil je hun taal niet leren?
was dat voor een principe??
nergens geven ik aan dat arbisch superieur is aan andere talen...als dat het geval was dan zou ik nu het arabisch beter moeten beheersen dan het tamazight wat niet het geval is...
de poezie is mooi doordat het arabisch een krachtige taal is....

dat jullie daarnaast de islam erbij halen vind ik ook heel erg jammer....maar nu jullie dat och hebben gedaan zal ik daar mee verder gaan. sel je neemt de koraan, de tekst. zie hoe krachtig het is en hoe alles (werkelijk alles) elkaar aanvult en tegelijkertijd rijmt...geen enkel vertaalde koraan kan je daarmee vergelijken (en dat heeft ook met de taal te maken)...

maar goed, verder wil ik ff duidelijk maken dat het mijn mening is (dus IK vind het mooi)..als jullie dat niet vinden dan is dat jullie mening..heel simpel...

Si_Y

Citaat van: dora op 21/03/2006 om 12:08:50
Citaat van: Tamza op 20/03/2006 om 20:02:50
Citaat van: dora op 18/03/2006 om 11:45:49
arabisch is een pracht van een taal..en vroeg of laat zal ik een studie volgen voor al fos7a inchallah...

mensen die door hun "amazigh bewustzijn" ze3ma geen arabisch willen praten doen zichzelf tekort...

Dit is een goed voorbeeld van een bullshit-reactie.

Hoezo doen Imazighen zichzelf tekort als ze uit principiele bezwaren (jij noemt het 'Amazigh bewustzijn') geen Arabisch willen leren spreken? Heeft het soms een superstatus binnen de talen op deze wereld die Allah ons geschonken heeft?

De enigen die zichzelf tekort doen, zijn mensen als jij, die andere talen zowat superieur achten door te stellen dat je jezelf tekort doet wanneer je die taal niet wil leren.

Als jij Arabisch wil leren vanwege de 'mooie poëzie', fijn. Maar niet iedereen is geïnteresseerd in Arabische poëzie en doen zichzelf derhalve niets tekort. Taal is op de eerste plaats een middel om te communiceren.

principes??..welke principes??...omdat zij ons hebben bezet wil je hun taal niet leren?
was dat voor een principe??
nergens geven ik aan dat arbisch superieur is aan andere talen...als dat het geval was dan zou ik nu het arabisch beter moeten beheersen dan het tamazight wat niet het geval is...
de poezie is mooi doordat het arabisch een krachtige taal is....

dat jullie daarnaast de islam erbij halen vind ik ook heel erg jammer....maar nu jullie dat och hebben gedaan zal ik daar mee verder gaan. sel je neemt de koraan, de tekst. zie hoe krachtig het is en hoe alles (werkelijk alles) elkaar aanvult en tegelijkertijd rijmt...geen enkel vertaalde koraan kan je daarmee vergelijken (en dat heeft ook met de taal te maken)...

maar goed, verder wil ik ff duidelijk maken dat het mijn mening is (dus IK vind het mooi)..als jullie dat niet vinden dan is dat jullie mening..heel simpel...

Jij bent raar.

masanisa

persoonlijk denk ik dat je trots kunt zijn, Het feit dat we in Marokko verschillende talen spreken is meer een verrijking.
ik vraag me nog steeds af waarom we hierover een probleem maken. In belgie heb je ook verschillende talen........

Respect, en we moeten elkaar niet moraliseren.

het komt goed

allasian

Darija OK,maar waarom er dagelijks op de marokkaanse zenders meer nieuws in het frans en spaans dan de amazigh-talen wordt uitgezonden is voor mij onbegrijpelijk.