Sommige Marokkaanse Berbers willen geen Arabisch meer spreken.

Gestart door Gordo, 18/03/2006 om 11:03:39

Timarzgha

Gordo:

Het doel is gelijk aan de mijne de benadering of invulling (interpetatie) verschillen, maar das alleen maar beter :)
Op je eerste punt mbt standaardisering, het fries,vlaams etc worden erkend maar slechts 1 word geschreven en gesproken en is officeel het nederlandse taal.
Op de basisschool in den haag krijg je geen één of ander dialect maar het zogenaamde algemeen geaccepteerde nederlands(abn).
Dus dialecten zijn streek gebonden en worden niet op scholen of overheidsinstuties gesproken of geschreven.
Je kunt een vergelijk trekken met marokko, waarin het riffijns of tashelhieth als streek gebonden worden verklaard en dus niet als de officiële taal van marokko.
In die zin spreek het nederlandse voorbeeld juist in het voordeel van wat de darijisten beweren ;)

Op je tweede punt heb je zeker gelijk, ik heb ook geleerd dat het die amazigh organisaties anti alles zouden zijn.
Op mijn pad naar de waarheid kwam ik geen duidelijkheid tegen.
De ene organisatie sprak de andere tegen, de ene is radicaal de andere soft.
De ene koesterd geen wrok naar andere talen de andere schreeuw al snel over de taal van de onderdrukkers, en de gezegende franse taal.
De ene heeft het over gelijke rechten, de andere over een tamazight als premiere taal, en ga zo maar door.....
Ik vind vooral de bewegingen die anti arabisch zijn en soms anti islam een gevaar, een gevaar voor wat jij ook aangeeft de vreedzame amazigh bewegingen.
Vooralsnog is voor mij slechts 1 punt duidelijk, en dat is de roep om de amazigh talen te erkennen, inhoudelijk kan ik er nog steeds geen touw aan vast knopen.
1 singel amazigh taal heeft niet bestaan en zal vrees ik ook nooit bestaan, althans is dat mijn mening, en vind alle tijd dat daaraan word besteed zinloos.
En ik vraag me af of zolang als er geen sprake is van één singel amazigh taal, je uberhaupt kunt beginnen te praten over een standaardisering van een amazigh taal.
Er is geen standaard amazigh taal, wel vele talen binnen de amazigh famillie.
En om daar nou voor allen een status van nationale taal te geven lijkt me best moeilijk, heel moeilijk als je alleen al weet dat een abdars vaak een awayagher niet kan begrijpen laat staan een assousie een riffijn of andersom.
Ik zou daar eigenlijk meer over willen horen en/of zien.

Ook denk ik dat er ook veel gedaan zou moeten worden om mensen te bewegen het tamazight niet te zien als tweede rangs.
Velen van de mensen zelf kiezen door deze gedachten automatisch voor het darija.
En dat bereiken we niet door te schreeuwen over verraders of achterlijken maar eerder door de mensen zelf te benaderen.
Op kantoor in rabat mag nog zo veel beslist worden(ircam), uiteindelijk komt of valt het tamazight met de belangstelling van de mensen waarover het gaat.

Op je laatste punt a tawmat, tamazgha is verleden tijd, toen is niet nu, toen waren we vergenigd doordat we één en de zelfde vijand(en) en belangen hadden.
Dat is nu een totaal ander verhaal, dus het vergelijk met romeinen en vandalen is iets wat ver gezocht vind ik.

athsaynou

Ik spreek het niet, en soms denk ik zoals iedere andere taal het is wel handig. Er is niets mis met het Darija, als je je eigen taal maar niet vergeet. En vooral niet denkt dat zoals vele nu denken dat het Tmazight niets waard is, of je komt er nergens mee, dus we gaan het Arabisch maar spreken. Kijk dat is dus de verkeerde instelling. Het Arabisch moet je niet gaan belemmeren in je eigen taal te kunnen spreken. Tmazight Etiri!
Citaat van: Gordo op 18/03/2006 om 11:03:39
De vraag is hoe de verhouding tussen Berbers en Arabieren zich komende jaren zal ontwikkelen. Zal Berbers in Marokko de status krijgen van officiële taal, naast het Arabisch? Of blijft het een tweederangs taal? Marokkaanse regeringsleiders zijn er in het openbaar onduidelijk over. Ze lijken nog geen knopen te hebben doorgehakt.

Wat denken jullie hierover, ik ben wel benieuwd naar de meningen hierover?

groenebriefjes

Citaat van: Taghrawla op 20/03/2006 om 10:56:04
Ik spreek het niet, en soms denk ik zoals iedere andere taal het is wel handig. Er is niets mis met het Darija, als je je eigen taal maar niet vergeet. En vooral niet denkt dat zoals vele nu denken dat het Tmazight niets waard is, of je komt er nergens mee, dus we gaan het Arabisch maar spreken. Kijk dat is dus de verkeerde instelling. Het Arabisch moet je niet gaan belemmeren in je eigen taal te kunnen spreken. Tmazight Etiri!
Citaat van: Gordo op 18/03/2006 om 11:03:39
De vraag is hoe de verhouding tussen Berbers en Arabieren zich komende jaren zal ontwikkelen. Zal Berbers in Marokko de status krijgen van officiële taal, naast het Arabisch? Of blijft het een tweederangs taal? Marokkaanse regeringsleiders zijn er in het openbaar onduidelijk over. Ze lijken nog geen knopen te hebben doorgehakt.

Wat denken jullie hierover, ik ben wel benieuwd naar de meningen hierover?
Tmazight 2erangs taal, dan is de arabier een 2erangs burger.  K gebruik arabisch hooguit voor islam, zelfs dan zoek ik eerst in nederlands, k ga pas arabisch leren als alle arabieren tmazight spreken. Mij kan de verhoudeing tussen arabieren en berbers geen moer schelen, wat heb k met arabieren te maken? Z3hma ze geven me eten ofzo...

Inuit

Citaat van: Don-Rifi op 20/03/2006 om 18:40:49
Tmazight 2erangs taal, dan is de arabier een 2erangs burger.  K gebruik arabisch hooguit voor islam, zelfs dan zoek ik eerst in nederlands, k ga pas arabisch leren als alle arabieren tmazight spreken. Mij kan de verhoudeing tussen arabieren en berbers geen moer schelen, wat heb k met arabieren te maken? Z3hma ze geven me eten ofzo...
::)
ik neem aan dat je ook hebt gewacht totdat alle Engelsen Tmazight spraken en toen pas heb je Engels geleerd.

groenebriefjes

Citaat van: Inuit op 20/03/2006 om 18:44:52
ik neem aan dat je ook hebt gewacht totdat alle Engelsen Tmazight spraken en toen pas heb je Engels geleerd.
Ga jij nou maar arabisch praten..

Dora

wuuhahahaha...walahila....

hercen zi ra3ker yewdan a

Dobry Den

Je gaat uit dat elk Amazigh het Engels beheerst, wat niet het geval is.  Je vergelijking met het Engels gaat ook helemaal niet op. Het Engels is vaak een verplicht vak op school. Ook wordt  in het hoger onderwijs vaak engelstalig studiemateriaal gebruikt en als je pech hebt, zijn je colleges ook in het Engels. Arabisch heeft in Nederland weinig toegevoegde waarde.   Ik geef toe; het kan erg handig zijn als je wilt verdiepen in de Marokkaanse ontwikkeling in Marokko. Ik begrijp geen ene moer wat er op die site van IER wordt gezegd :(

groenebriefjes

Citaat van: dora op 20/03/2006 om 18:51:07

wuuhahahaha...walahila....

hercen zi ra3ker yewdan a
ha ha ha...bledder

Tamza

Zoals Qadi Kaddour ooit zo treffend zei:

'Leer zoveel mogelijk talen, maar begin met die van je moedertaal.'

Wat mij opgevallen is, dat er veel Imazighen zijn die roepen dolgraag het Arabisch te willen leren. Vaak zijn het dezelfde mensen wiens eerste taal al gebrekkig als de tering is. Ga tenminste eerst 1 taal vloeiend leren spreken en schrijven voordat je komt ouwehoeren over de pracht van andere talen en mensen uitlacht die weigeren andere talen te willen leren uit principiele overwegingen.

Inuit

Citaat van: ! op 20/03/2006 om 19:04:12
Je gaat uit dat elk Amazigh het Engels beheerst, wat niet het geval is.  Je vergelijking met het Engels gaat ook helemaal niet op. Het Engels is vaak een verplicht vak op school. Ook wordt  in het hoger onderwijs vaak engelstalig studiemateriaal gebruikt en als je pech hebt, zijn je colleges ook in het Engels. Arabisch heeft in Nederland weinig toegevoegde waarde.   Ik geef toe; het kan erg handig zijn als je wilt verdiepen in de Marokkaanse ontwikkeling in Marokko. Ik begrijp geen ene moer wat er op die site van IER wordt gezegd :(
waar uit mijn tekst haal jij deze aanname?
voor alle duidelijkheid, mijn opmerking was aan Don-rifi gericht. en het feit dat je  uiteen gaat zetten wat de status van het de Engelse taal in NL is, geeft wel duidelijk aan dat je essentie van mijn opmerking niet begrepen hebt.

Tamza

Citaat van: dora op 18/03/2006 om 11:45:49
arabisch is een pracht van een taal..en vroeg of laat zal ik een studie volgen voor al fos7a inchallah...

mensen die door hun "amazigh bewustzijn" ze3ma geen arabisch willen praten doen zichzelf tekort...

Dit is een goed voorbeeld van een bullshit-reactie.

Hoezo doen Imazighen zichzelf tekort als ze uit principiele bezwaren (jij noemt het 'Amazigh bewustzijn') geen Arabisch willen leren spreken? Heeft het soms een superstatus binnen de talen op deze wereld die Allah ons geschonken heeft?

De enigen die zichzelf tekort doen, zijn mensen als jij, die andere talen zowat superieur achten door te stellen dat je jezelf tekort doet wanneer je die taal niet wil leren.

Als jij Arabisch wil leren vanwege de 'mooie poëzie', fijn. Maar niet iedereen is geïnteresseerd in Arabische poëzie en doen zichzelf derhalve niets tekort. Taal is op de eerste plaats een middel om te communiceren.

AmazighSchatje

Arabisch gebruik 'je' alleen voor het geloof, niet om mee te communiceren of wat dan ook .

Ik ken dan ook bijna geen Arabisch, ik zou niet weten waar voor ik dat nodig zou moeten hebben aangezien ik niet met Arabieren omga en ik woon ook niet in een Arabische omgeving ofzo

groenebriefjes

Ey inuit, Tmazight vind ik belangrijkere taal dan arabisch, het arabisch zal ni snel vergaan, maar als ze in marokko arabisch als 1e taal gebruiken, dan kunnen we straks weer allemaal aankloppen bij unesco. Voor mij hoeft die hele arabisch niet, k leer liever portugees ofzo. Wa heb k aan arabisch? Wat heeft iemand aan arabisch? Voor je vakantie naar hoceima? Daar heb je het ni nodig, of heb je nodig voor de islam? Dat is er ook in nederlands. En net wat Tamza zegt, k schaam me echt ni omdat k geen arabisch wil spreken of niet spreek, vele laten tmazight vallen voor arabisch, zulke mensen moeten zich schamen. Voor wat moet ene berber tmazight leren? Geef antwoord op die vraag.

AmazighSchatje

Citaat van: Don-Rifi op 20/03/2006 om 20:17:15
vele laten tmazight vallen voor arabisch, zulke mensen moeten zich schamen.

Zeker, ik ken ook veel mensen die zelf Imazighen zijn en ze verstaan 'onze' eigen taal niet eens (verarabiseert) ..

groenebriefjes

Citaat van: AmazighSchatje op 20/03/2006 om 20:22:49
Citaat van: Don-Rifi op 20/03/2006 om 20:17:15
vele laten tmazight vallen voor arabisch, zulke mensen moeten zich schamen.

Zeker, ik ken ook veel mensen die zelf Imazighen zijn en ze verstaan 'onze' eigen taal niet eens (verarabiseert) ..
Ja das toch triest? K zou me kapotschamen. K zou niemand kennen in aith-bouayach die geen tmazight spreekt. :s