Sommige Marokkaanse Berbers willen geen Arabisch meer spreken.

Gestart door Gordo, 18/03/2006 om 11:03:39

AmazighSchatje

Citaat van: Izwan op 26/03/2006 om 11:42:33
Sterker nog, er zijn meer Imazighen in Tamazgha die arabische taal spreken dan Imazighen die Tamazight spreken.


Schandalig eigenlijk :(

Bades


Dobry Den

Citaat van: Gordo op 26/03/2006 om 16:14:23
Hebben jullie wel eens jezelf afgevraagd of er een enkel Arabier is die bereid Tamazight wil spreken.

Ik heb het me niet hoeven afvragen want ik ken mensen met een Arabische taalachtergrond die geinteresseerd zijn in het Tamazight. 

Hadou

#108
Citaat van: masanisa op 21/03/2006 om 12:54:48
persoonlijk denk ik dat je trots kunt zijn, Het feit dat we in Marokko verschillende talen spreken is meer een verrijking.
ik vraag me nog steeds af waarom we hierover een probleem maken. In belgie heb je ook verschillende talen........

Respect, en we moeten elkaar niet moraliseren.

het komt goed
Respect moet ook van iedereen komen. En dat Imazighen ook de toegang moeten krijgen om hun talen luidruchtig in de Marokkaanse media, onderwijs en overal te spreken, te lezen en te schrijven.
Ik heb arabisch en Frans onder dwang geleerd. En ze hebben geprobeerd om mijn Taal te vernietigen. En ze hebben mijn taal voor verboden taal verklaard. En ze minachten mijn taal. Ze wilden mij onder dwang dat ik als arabier moet voelen en ga zo maar door..
Wat zeg je hier over?

Dora

doe niet zielig..

hier in nl moet je ook zoals jij het noemt onder dwang nl en engels leren..of je nou wil of niet..

jallah ewa dreb rasek m3a lhid..

Hadou

1- ik had het niet tegen jouw.. Sir texra 3la al3arbi dyallek, a al mousiba al ka7la.

2- Hier in Nederland wordt Nederlands onderwijzen en daarnaast buitenlandse talen.
In ARIF wordt Arabisch en Frans onderwijzen en er is geen plek voor TARIFIET. + De kinderen worden dagelijks geslagen en vernedert. Dat is Zielig !

3- qouadd 3leyya !

Dora



Dora

Citaat van: Lezer op 04/05/2006 om 19:13:14
Leuke discussie hier..

ja klopt..hadou vindt zichzelf erg zielig omdat hij talen heeft aangeleerd gekregen..terwijl men dat als een verrijking ziet ziet hij dat als een straf...

dus misschien moeten we hem maar inderdaad als een slachtoffertje gaan zien zoals hij zichzelf ziet...misschien is een praatgroep wel goed..."slachtoffer hulp voor imazighen die het arabisch en frans beheersen"...

aai over je lelijke bol a yaghur (sorry hadou maar mag je echt niet)....

Tamza

Citaat van: Dora op 04/05/2006 om 19:18:28

ja klopt..hadou vindt zichzelf erg zielig omdat hij talen heeft aangeleerd gekregen..terwijl men dat als een verrijking ziet ziet hij dat als een straf...

dus misschien moeten we hem maar inderdaad als een slachtoffertje gaan zien zoals hij zichzelf ziet...misschien is een praatgroep wel goed..."slachtoffer hulp voor imazighen die het arabisch en frans beheersen"...

aai over je lelijke bol a yaghur (sorry hadou maar mag je echt niet)....

Ik denk eerder dat jij hier minachtend loopt te doen over een probleem waar mensen die het hebben ervaren oprecht en terecht kwaad over zijn.

Hij zegt duidelijk dat hij het als een vorm van vernedering en onderdrukking ervaart wanneer in zijn eigen land, op zijn eigen school, gedoceerd wordt in vreemde talen (waaronder zelfs een koloniale taal). Kinderen worden ook nog eens gemept als ze gewoon in het Tamazight spreken, PLUS ze lopen een enorme taalachterstand op.

Kan jij dit misschien wel super vinden, maar heb dan tenminste een beetje emotionele intelligentie om te begrijpen dat dit dan gevoelsmatig voor sommige mensen letterlijk en figuurlijk pijnlijk is.

Het enige wat jij wil lezen, is dat deze mensen die talen niet willen leren, hetgeen overigens ook hun goed recht is.

Hadou

#115
Citaat van: Dora op 04/05/2006 om 19:18:28
Citaat van: Lezer op 04/05/2006 om 19:13:14
Leuke discussie hier..

ja klopt..hadou vindt zichzelf erg zielig omdat hij talen heeft aangeleerd gekregen..terwijl men dat als een verrijking ziet ziet hij dat als een straf...

dus misschien moeten we hem maar inderdaad als een slachtoffertje gaan zien zoals hij zichzelf ziet...misschien is een praatgroep wel goed..."slachtoffer hulp voor imazighen die het arabisch en frans beheersen"...

aai over je lelijke bol a yaghur (sorry hadou maar mag je echt niet)....

sir teGGGGra met een NL G a l BEGHLA.. 
Je ziet iedere keer het regime te verdedigen. En je doet net of die kinderen in Rif het makkelijk hebben en blij zijn op school.
Ze worden iedere dag geslagen door die Arabisten En ze dwingen ze van Arabische taal en cultuur te houden en het eigen te maken.. Shei toch uit met je vertrutteling antwoorden..


En nog iets: op school moesten we iedere morgen een liedje zingen : Ana 3arabiyon , ana Maghribiyon.. , Iedere morgen 5 minuten lang.. Dit is gewoon gek voor woorden en jij zit de boel goed te keuren..

Ik heb bewust of niet bewust arabisch geleerd.. daar gaat het niet om. Ik heb geen enkel probleem mee. EN Ik ben ook blij mee,.. Net zoals ik blij ben dat Ik Nederlands heb geleerd , Engels, Frans, Duits en Griekse alfabet.. en technische vakken waar ik mijn brood verdien.. Maar ik walg  van mensen die van mij verwachten dat ik afstand moet nemen van mijnn Taal en mijn cultuur en zo ook mijn geloof..
Donder op en reageer nooit op wat ik zeg..
Jij bent gewoon een verradster of jij bent een nakomeling van een arabische verkrachting.
iedere keer moet jij per se die straat taal verdedigen.. Tfoe . zelfs jij kan geen arabisch , a Mongool. A l 7maar.. Ik mag jouw ook niet, dat weet je .  Het is iedere keer raak met je: je zit enkel uit je vieze kutlippen te zeieken.. Tfoe .. Ga maar naar je biologische nep arabier vader van je . Nepperd. Bastaard

Lezer

Het probleem is noch groot noch ingewikkeld..
We als Imazighen -of wat dan ook- moeten Imazighen zijn binnen een Arabisch lichaam.
Met andere woorden moet Arabische de tweede taal zijn voor de Imazighen. Berbers is je moedertaal. Maar ik vind het persoonlijk overdreven om een streng ideologisch onderscheid te maken tussen de beiden.
Arabisch en berbers moet je beschouwen als je oude en kleine broer.

Tamza

Citaat van: Lezer op 04/05/2006 om 19:31:41
Het probleem is noch groot noch ingewikkeld..
We als Imazighen -of wat dan ook- moeten Imazighen zijn binnen een Arabisch lichaam.
Met andere woorden moet Arabische de tweede taal zijn voor de Imazighen. Berbers is je moedertaal. Maar ik vind het persoonlijk overdreven om een streng ideologisch onderscheid te maken tussen de beiden.
Arabisch en berbers moet je beschouwen als je oude en kleine broer.

Ik prefereer het Tamazight binnen een Afrikaans lichaam.

Dora


Citeer

Ik denk eerder dat jij hier minachtend loopt te doen over een probleem waar mensen die het hebben ervaren oprecht en terecht kwaad over zijn.

Hij zegt duidelijk dat hij het als een vorm van vernedering en onderdrukking ervaart wanneer in zijn eigen land, op zijn eigen school, gedoceerd wordt in vreemde talen (waaronder zelfs een koloniale taal). Kinderen worden ook nog eens gemept als ze gewoon in het Tamazight spreken, PLUS ze lopen een enorme taalachterstand op.

Kan jij dit misschien wel super vinden, maar heb dan tenminste een beetje emotionele intelligentie om te begrijpen dat dit dan gevoelsmatig voor sommige mensen letterlijk en figuurlijk pijnlijk is.

Het enige wat jij wil lezen, is dat deze mensen die talen niet willen leren, hetgeen overigens ook hun goed recht is.

in de les mogen ze geen tamazight spreken dat klopt..op het plein werd er niets anders dan het tamazight gesproken (als ik even oudere herinneringen van mijn naasten mag delen)...zo mag je tijdens engelse les ook geen nederlands praten..niet meer dan logisch..
het meppen is in maroc een feit..amazigh, arabier iedereen heeft daar mee te maken.

ik verdedig by the way niets, want er is voor mij niets heiligers dan kinderen. en kinderen slaan is tegen mijn principes..

Dora

Citaat van: Hadou op 04/05/2006 om 19:26:53
sir teGGGGra met een NL G a l BEGHLA.. 

blijkbaar niet goed opgelet tijdens de lessen, want grammaticaal klopt het van geen kant..