9 Amazigh studenten gearresteerd in Agadir

Gestart door Gordo, 18/03/2006 om 11:00:55

Gordo

abin.nu


9 Amazigh studenten gearresteerd in Agadir
Bron:
Amazigh World




Wij, de militanten van de Amazigh beweging in Beni Mellal, zijn geschokt door de arrestatie van 9 studenten van de universiteit van Agadir. Onze militanten hebben zich heftig verzet maar zijn uiteindelijk overmeesterd door de Marokkaanse autoriteiten. De beschermers van “Arabische Sahara republiek / Polisario” willen hiermee een einde maken aan de organisatie van een Amazigh culturele bijeenkomst.

Dit laat opnieuw zien dat Imazighen de eerste vijand van het Marokkaans regime zijn. Deze acties van de Marokkaanse autoriteiten, die de Amazigh identiteit van Marokko willen vernietigen, legitimeren de oprichting van het denkbeeldige “Arabische Sahara republiek”. Het is nog geen maand geleden dat de naam Amazigh in Goulmima verboden werd en nu krijgen we dit.

We verklaren aan de nationale en internationale opinie dat we bereid zijn om te vechten tot het bittere einde voor de vrijheid van ons land.

We eisen van de Marokkaanse staat:

- Onmiddelijke vrijlating van onze activisten zonder voorwaarden,
- Tamazight taal officieel erkennen,
- De wet die namen Amazigh verbiedt af te schaffen,
- Het toepassen van Tamazight in het openbaar leven,
- Sociale en economische herintegratie van Amazigh gebieden.

Wij zijn bereid ons levens te geven voor onze rechtmatige zaak.

De Militanten van Beni Mellal

Mr Lhou, militant van de Amazigh culturele beweging van de universiteit van Agadir. hijis gerresteerd door het Marokkaanse regime op 14 mars 2006.


Izouran


ameziane

Een beetje onduidelijk verhaal. En wat Polisario hiermee te maken heeft is voor mij een raadsel.

Badis

Wat ik heb begrijpen is dat op de universiteit van Agadir, al geruime tijd spanningen en soms zelfs tot schermutselingen zijn tussen de Amazigh studenten en de Saharaoui studenten. De Aamzigh studenten beschuldigen de Makhzen aan de kant van de Saharaouis te staan en deze arrestaties is een bewijs daarvan. De Saharaouis zijn trots op hun Arabische identiteit en doen alles om Amazigh activiteiten te verstoren. 

E3ber_Tastite

Citaat van: ameziane op 18/03/2006 om 17:05:46
Een beetje onduidelijk verhaal. En wat Polisario hiermee te maken heeft is voor mij een raadsel.

Polisario heeft als intentie om een Arabische republiek te stichten in de westelijke sahara. Die Arabische nationalisten willen dus weer een Arabische republiek stichten op Amazigh grondgebied.

De Ideologie van de Imazighen botst dus met dat van de polisario aanhangers, en dat zorgt weer voor schermutselingen tussen mekaar.

Rwezna

 
reactie uit de andere topic over dit onderwerp
Citaat van: Hadou op 17/03/2006 om 00:17:04
Vrijheid is niet gratis en niet goedkoop. Je wordt geslagen , vernedert, gepest, opgesloten in de gevangenis..
Maar door het steeds te roepen, bezwijkt het regime. En we moeten de demonstranten een hart onder de riem steken. En ze passief en als het kan ook actief steunen. Zij strijden ook voor onze vrijheid. En onze taal TTamazight.

Gelijk heb je, er zijn hier in Ned Amazighorganisaties die redelijk bekend zijn onder  Imazighen. Waarom organiseren zij geen protesten wanneer er weer politieke gevangenen worden gemaakt?

athsaynou

Citaat van: Badis op 19/03/2006 om 17:25:57
Wat ik heb begrijpen is dat op de universiteit van Agadir, al geruime tijd spanningen en soms zelfs tot schermutselingen zijn tussen de Amazigh studenten en de Saharaoui studenten. De Aamzigh studenten beschuldigen de Makhzen aan de kant van de Saharaouis te staan en deze arrestaties is een bewijs daarvan. De Saharaouis zijn trots op hun Arabische identiteit en doen alles om Amazigh activiteiten te verstoren. 


Dan is het logisch dat er problemen ontstaan.

Izouran

Ik begrijp hem, ik vind het triest. En niet eens te spreken over de verkeerde trots die ze bezitten.