Hoofdmenu

tamazicht of islam

Gestart door mohamed, 12/08/2000 om 12:53:08

mohamed

Hello allemaal (EEN ISLAMITISCHE VISIE)
Ik vind dat er veel mensen geen  harmonie kunnen creëren tussen islam en eigen cultuur.
De islam heeft absoluut nooit gezegd tegen de mensen dat zij hun taal of ....met andere woorden hun eigen cultuur niet mogen behouden(zolang het geen contradictie vormt met de islam.De Qor'an zelf vertelt ons dat Allah verschillende mensen heeft geschapen met verschillende talen,maw verschillende culturen,en Allah beschouwd de verschillende talen die er zijn als een mirakel (aya)waarover wij lang ,moeten nadenken.
Dus ik zie niet in waarom dat sommige mensen problemen van maken.De islam heeft er niets tegen,maar wanneer je Irifiyyen een RAS gaat beschouwen,dan ben je volgens de islam verkeerd bezig(dan ben je een racist),en dat is het nationalisme dat niet gepaard kan gaan met de islam.
conclusie:dus laat jou tamazicht de islam dienen,zoals de indiërs,surinamers,ook de islam dienen,een andere taal spreken en uw eigen cultuur behouden en tegelijkertijd moslim zijn is de oplossing.
ps: het gevaarlijkste is extreem zijn vanuit een tamazichtische invalshoek,of extreem zijn vanuit een islamitische invalshoek. je moet ze alle twee meenemen.zo gaat er geen kloof bestaan tussen de twee.

Mounir B

#1
Salamu aleikom, Azul Fellawen Ya Mohammed,

JE hebt groot gelijk maar toch vergeet je de invloed van politiek om de Islam. Ik denk dat men in veel niet arabische landen de islam gebruikt om de daar levende volkeren te arabiseren. Dit kan leiden naar nationalisme. Maar er is niets mis mee als mensen weer willenw eten wie ze zijn. Vooral omdat in de laatste eeuwen heel veel is weggevaagd van onze taal en cultuur. Terwijl de islam dit niet predikte.

Moslim zijn we, El Hamdulillah.

alhoceimaboy (Gast)

#2
salaam
je hebt gelijk.maar ik ben nog altijd een voorstander om het Arabisch te leren,zonder onze eigen taal te verwaarlozen,op zij laten alsof het een boerentaal is zoals veel mensen beweren,wij zijn ook een beschaving geweest,wij hebben ook een bijdrage zoals de anderen,de berbers hebben een grote rol gespeeld bij de Griekse beschaving,
pethagoras was een berber,als je ooit  de stelling van Pethagoras op het school hebt gezien.om maar een voorbeeld op te noemen,er zijn natuurlijk veel voorbeelden.
Tenslotte : Arabisch leren en tegelijkertijd moslim en amazigh zijn isn't a problem .En zo moet het zijn,en niet het ene of het andere want is dat juist rascisme dat wij binnen hebben gekregen door het westers nationalisme.

Aryziem

#3
Azul a Yimazighen
Het zou beter zijn als er godsdienstvrijheid zou zijn in marocco.
Dan worden al die arabieren nog kofar. en wij goede moslims, en gaan wij naar het paradijs en hun naar de hel.

Is toch mooi zo, of zie ik dat verkeerd.
Geloof me maar de meeste van die grote stedenbewoners, zijn echte kofar, je merkt het in hun gedrag.
Het is dat de overheid hun verplicht om moslim te zijn, anders waren ze al lang christen of atheisten, of zelfs joden, echt waar hoor, ik ken die mensen.

Nomad (Gast)

#4
Azul,

De stelling Islam of Amazigh klopt niet.

Islam of Jodendom (bijwijze van spreken)
Amazigh of Arabier.
De twee bovengenoemde stellingen kloppen wel, omdat je hier een keuze maakt tussen twee godsdiensten of twee identiteiten.

Je kunt dus niet kiezen tussen een goedsdienst en een identiteit.

Een identiteit is een vaste gegeven.
Een geloof is een keuze(een bewuste keuze is op zijn plaatst, helaas is het voor de meeste moslims geen bewuste keuze maar meer een automatisme)

De juiste stelling:
Amazigh(of een ander identiteit)
EN
Moslim(of een ander godsdienst)


Nomad


coram

#5
De enige juiste stelling is die van Nomad.
Uitleg overbodig!

Chaib

#6
Natuurlijk kan je tegelijk Moslim zijn zonder dat dit ten kosten gaat van je eigen cultuur (Tmazight). kijk b.v naar Iran. Zij zijn Moslim en hebben nooit hun cultuur verloren.

Ik denk dat het belangrijkste is om alle Imzighen er bewust van te maken  dat zij een cultuur hebben, dat zij een geschiedenis hebben  en dat zij een taal hebben, waar zij trots op kunnen zijn.

Helaas is het waar dat Islam in Marocco altijd is gebruikt om Tamazight te onderdrukken en te vernietigen. Maar vergeet niet dat Imazighen hier ook aan hebben meegewerkt.

mlilt

#7
Azul x_awem marra yedwem.

D_att'as' inenna d watt'as' ineqqar, awal issfessyag' ixsan adji nneg' itwamezzeq g_ifassen n_wamz'iwen id'ennad' d_yinni n_wass_a.

Xseg' ad awm inig' awal igguren x_islam d_umazig', ma nec d_amazig' ma nec d_ameslem ma nec d_aa'rab ma nec d_arumi, s_manya tafeg' neccin a'ad nweddar di ca imxumbar twaggennag' u h'ima a_neqqim ntxarras' daysen kt'ar min txarras deg ixef nneg' manaya iddakkwar g'ar tixfet war yeqsih'en g'ar imazig'en_a n yid'a, min d_iwyen islam g'ar tmazig't yac tmazig't d_tutlayt d_tadelsa d_tag'erma iz'ewran nnes wtin di radjag' n_umezruy amezwaru n_ywdan, din ict n_tmeslayt belli iwd'an ymad di temz'i nsen ysind islam amen war ssinen min ia'na.

Manaya marra d_ttarzzit n_uxarras ilelli adji nneg' itwakkes zeg wemcan nnec aarrin wenni nsen h'ima anxarres mammec xsen nitni s_minzi d_ttigwdi izzayneg' taggwden. Min ixessen tura )ruxa) a_nar taynit i_yixef nneg' a_na'awed i_wxarres' zeg umaynu (zi jjdid) anez'wed' taa'jjact a_nekkes tnifest x_mummu yeddeg'ren (titt'awin), war ntriji zeg wanita nig' zi tanita ategg nig' ad igg, marra iyduden tarin qqaren awar (tutlayt) nsen s_tzemmar nsen ig'arsen, neccin mara texzared dayneg' aqemmum nessawar x_tmeslayin i_d_aneg' yeggwjen maca tmazight att'as's idneg war_t ntiri war tneqqar, mayemmi war ntegg tizemmar nneg ig'arneg g_ifassen nneg ///wenni war issinen ad yari ad ig'ar awal nnes netta war yedji di tudart_a/// umi qqaren war iqqar war itari (analfabit). ssitimeg' ad ayi tgezmem (tfehnem)

tanemmirt yizdigen

mlilt  

Faisal

#8
tfoe ,allah jen3al hajatekom

wat is dit ...hebreeuws..stelletjes joden.

moge god jullie zondes vergeven,

ithran

#9
Hmmmmmmmm eerst allah yan3al hayatkum en dan moge god jullie zondes vergeven.
Bid jij trouwens Faisal,o nee sorry dat kan niet je begrijpt niet wat allah u akbar betekent,je kent alleen maar ppppsssssss el3aila pssssssssst el 3aila.
of lb7aaaaaar dyal tetouan mdaaaaaaaaaaaaaaaaachaaaaaaaaammmm.
Dat vind ik pas het hebreeuws.
Het is grappig dat het daaridja heet .
Het mag pas daaaaridja heten als meer als 50 procent van de taal afgeleid is van de originele taal,en de taal in mmarokko bestaat uit maar 30 procent arabisch.
het is eigenlijk een mengelmoes van 55 procent thmazight,30 procent arabisch,15 procent euopeze talen.
Weet je wat ga in mertill op de grond liggen,die jongens daar vinden het leuk om van die babyhuidjes zoals jij in hun kontje te nemen.
verders de cultuur van de riaffa gaat meer met de islam samen dan de rest van de bevolking in marokko.
Ik snap deze hele topic niet.

Amira

#10
Azul,

Aryziem wat zeg je nou, je wenst de Arabieren dat ze naar de hel gaan, dat zeg je toch niet tegen je landgenoten. Ik ben 100 % Tamazight afkomstig uit Temsamane maar zulke haatgevoelens heb ik niet voor Arabieren. Ik ga echt geen onderscheid maken. Jij maakt nu onderscheid binnen de Marokkaanse bevolking, jij discrimineert, terwijl wij Marokkanen, geen onderscheid moeten maken tussen arabieren en berbers. Iedereen moet trots zijn op zijn/ haar ware afkomst, maar niet met de bedoeling onderscheid te maken.

Wij als Marokkanen moeten elkaar steunen i.p.v elkaar af te kraken, op die manier wordt de scheiding tussen berbers en arabieren alleen maar groter dan het al is. Laten wij vreedzaam met elkaar leven.

Wasalaam,

Amira

temsamaan

#11
conclusie: marokko moet veranderingen brengen in de politiek en de amazichen respecteren en de mensen juist informeren over de islam en de fouten die in het verleden gemaakt werden toegeven en dan pas kun je verder gaan met de verdere opbouw naar een betere leven in marokko tussen arabische marokkanen en amazichen anders komen wij er nooit en wij amazichen zullen ook nooit ons culteer en taal opgeven onze voorouders hebben het niet gedaan en zo zullen wij het ook niet doen. te beginnen met onze taal te erkennen ik vindt het gewoon schandalig dat het frans de 2 taal is een spaans het 3 taal  beslama

Ilizi

#12
Azul Amira
CiteerWij als Marokkanen moeten elkaar steunen i.p.v elkaar af te kraken, op die manier wordt de scheiding tussen berbers en arabieren alleen maar groter dan het al is. Laten wij vreedzaam met elkaar leven.
Ik ben het niet met jou eens, want er is nog geen gelijkheid tussen Marokkanen volgens Marokkaanse grondwet. Wanneer onze Tamazight taal, cultuur en identiteit erkend wordt en iedereen gelijk zijn in de wet, dan mogen wij over de Marokkaanse eenheid praten.
De verscheidene komt niet door Imazighen, maar door de Marokkaanse grondwet die door Arabischideologie gemaakt is. Volgens de Arabischideologie moeten ze alle Marokkanen tot Arabischsprekend maken om tot een eenheid te komen in Marokko. Dus hen eenheid is gebaseerd op eenheid van taal. Vind jij dat logisch?. Terwijl wij zijn de oorspronkelijke bewoners van Marokko.
Ook dat nog, wie moet van ons de taal van de andere leren? Wij of zij?
Tanemmirt.

Touzani

#13
Voor Faisal,

'Later, na de bespreking met joodse leiders in London, gaf Feisal(zoon van scharif Housein van Mekka) een verklaring in The Times van 12 december 1918 werd gepubliceerd:
'DE twee vornaamste takken van de Semitische familie, de Arabieren en de joden, begrijpen elkaar en ik hoop dat beide volken, als gevolg van de gedachtenwisseling op de vredsconferantie duidelijke vorderingen zullen maken op de weg naar de verwerkelijking van hun streven. De Arabieren zijn niet afgunstig op de zionostische joden en zijn vornemers zich fair tegenover hen te gedragen; en de zionistische joden hebben de nationalistische Arabieren verzekerd dat het hun bedoeling is erop te zien dat opok zij in hun respectieve gebieden eerlijke kansen krijgen'

Abba Eban, mijn land, p.32-33

Arabieren hebben ondehandeld met de Zionistische leiders (toen was er geen Palestijnse kwestie!!)in 1918, wat later zal leiden tot de oorlog tegen de Turken...de leiders van de Arabieren waren de engels generaal Edmund Allenby en de spion Thomas Edward Lawrance (lawrance of Arabia)...en jij Faisal wil jij wil de joden gebruiken om ons te chanteren!!

 

IK raad je aan om de film 'lawrance of arabia' te gaan kijken dan zal je begrijpen waarom de Turken de arabieren nooit vertrouwen...

arabisch lijkt heel veel op hebreeuws. maar tamazight niet.

sampoo

#14
Citeertfoe ,allah jen3al hajatekom

wat is dit ...hebreeuws..stelletjes joden.

moge god jullie zondes vergeven,
Hebreeuws? Daar lijkt het arabisch meer op weet je? Dit is geen aanval op het arabisch noch het hebreeuws.